کرمانشاه- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه از افتتاح ۶۰ پروژه برق رسانی به ارزش بیش از ۴۲۰ میلیارد تومان در دهه مبارک فجر در استان خبر داد.

امیدعلی مرآتی بعد از ظهر امروز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۶۰ پروژه برق رسانی به ارزش بیش از ۴۲۰ میلیارد تومان در دهه مبارک فجر در استان کرمانشاه افتتاح می‌شود، اظهار کرد: این پروژه‌ها شامل بهره برداری از ۱۵۵ کیلومتر شبکه فشار ضعیف، ۸۶ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۱۱۷ دستگاه پست هوایی با اعتباری بیش از ۴۲۰ میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه با احداث و بهره برداری از این پروژه‌ها طول شبکه فشار متوسط استان کرمانشاه به ۱۲ هزار کیلومتر و شبکه فشار ضعیف به هفت هزار کیلومتر افزایش یافته است، افزود: با اضافه شدن ترانسفورماتورهای جدید، مجموع ترانسفورماتورهای در حال بهره برداری استان به ۱۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه رسیده و در حال حاضر تعداد ۱۹۰ هزار دستگاه چراغ روشنایی معابر در سطح استان احداث شده است.

وجود حدود ۸۰۰ هزار مشترک برق در استان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه مصرف انرژی در استان را ۲ میلیون و ۸۶۸ کیلووات ساعت اعلام کرد و گفت: هم اکنون حدود ۷۹۵ هزار مشترک برق در استان وجود داشته که از این تعداد مشترک حدود ۶۶۰ هزار مشترک تعرفه خانگی هستند.

مرآتی به ۱۶۵ هزار خانوار روستایی دارای اشتراک برق در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: تعداد روستاهای دارای برق به ۲ هزار و ۵۴۴ روستا رسیده که نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه افزود: کنتورهای هوشمند طرح فهام استان در سال جاری به پنج هزار و ۳۷۰ دستگاه افزایش یافته و کنتورهای هوشمند آب و برق یک هزار و ۱۸۰ دستگاه است.

به گفته مرآتی در ۱۰ ماه گذشته سال ۹۹ بیش از ۱۳ هزار اشتراک به مشترکان و ۱۰ روستا به روستاهای برق‌دار استان کرمانشاه اضافه شده است.

افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق زمستانه در کرمانشاه

مرآتی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد مصرف انرژی برق استان کرمانشاه نسبت به سال گذشته در این فصل افزایش یافته است، بیان کرد: اگر هر مشترک یک لامپ ۱۰۰ وات محل کار یا منزل خود را خاموش کند خاموشی برق نخواهیم داشت.

وی افزود: حدود ۴۰ درصد از مصرف گاز کشور مربوط به نیروگاه‌های تولید برق بوده و هر مترمکعب گاز حدود ۳.۷ کیلووات ساعت انرژی برق تولید می‌کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه از یک در میان کردن چراغ‌های روشنایی معابر داخل شهرها به تعداد ۳۹ هزار چراغ و به قدرت صرفه‌جویی شده ۴.۴۶ مگاوات خبر داد و تصریح کرد: خاموش شدن یک چراغ ۲۵۰ وات خیابانی در حدود ۳.۶ کیلووات ساعت در ۲۴ ساعت صرفه‌جویی انرژی داشته و این به معنی صرفه‌جویی در یک متر مکعب گاز است.

وی ادامه داد: خاموش کردن معابر بین شهری به قدرت ۴ مگاوات، به مدار آوردن دیزل‌های ژنراتور امورهای توزیع برق و مکاتبه با ادارات کل استان کرمانشاه جهت صرفه‌جویی در مصرف برق و گاز از جمله راهکارهای کاهش مصرف برق و صرفه‌جویی در منابع ملی است.