ووچینگ در وبینار «ایران مستقل در چین» گفت: طرح «یک کمربند و یک جاده» پایه محکمی برای گسترش روابط چین و ایران است.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در چین، به مناسبت بزرگداشت چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، وبینار «ایران مستقل در چین» با حضور و سخنرانی فرهیختگان چینی از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین برگزار شد.

عباسعلی وفایی، رایزن فرهنگی ایران در چین در سخنانی، با اشاره به پیشرفت‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز در حالی چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیریم که ایران در ساحت‌های گوناگون به ویژه حوزه‌های علمی و فناورانه بسیار درخشان بوده است و با بهره‌مندی از روحیه استقلال، مدارج کمال را یکی پس از دیگری طی می‌کند.

وی افزود: در این بُرهه از زمان، روابط همه جانبه ایران و چین در بهترین مناسبات قرار دارد و در آینده گسترش نیز خواهد یافت.

کشاورززاده، سفیر کشورمان در چین نیز در سخنانی گفت: یکی از آموزه‌های اصلی انقلاب اسلامی و محورهای اصلی اندیشه امام خمینی (ره)، خود باوری و اتکای به نفس است. آموزه‌ای که باعث شده ایران علیرغم بیش از چهل سال دد منشی و تحریم‌های آمریکا، هر روز به پیشرفت‌های خود ادامه دهد و امروز جهانیان ایران را به عنوان یکی از قطب‌های علمی و صنعتی منطقه بشناسند.

وانگ نان، از استادان دانشگاه پکن در سخنانی، به بیان پیام‌های همدردی، حمایت و آرزوی خوشبختی ملت و دولت چین برای مردم ایران پرداخت.

در ادامه، وانگ خاو سر، دبیر سابق بخش بین‌المللی روزنامه رن مین گفت: ایران و چین در قرن بیستم و مدت‌ها قبل از آن سختی‌های زیادی را متحمل شده‌اند و هر دو با عقب گرد و دردسرهای تاریخی روبرو بوده‌اند. امروز جهان بار دیگر تحت تأثیر اینترنت و تجارت با تعارضات مختلفی بین تمدن‌ها، فرهنگ‌ها، آثار کلاسیک تاریخی و جامعه معاصر روبرو شده است. ایران و چین که دارای سابقه‌ای طولانی و تمدن بزرگ هستند و با فرهنگ و فکری عمیق خود، حکمت را به جهانیان ارائه خواهند داد.

سخنران بعدی این وبینار، شیباو فنگ، معاون دانشکده جاده ابریشم دانشگاه زبان و فرهنگ بود. وی اظهار کرد: برای شناخت و درک فرهنگی فعلی چین و ایران باید بیشتر تعمیق شود و کتاب‌ها وسیله مهمی برای جامعه بین‌الملل، شناخت از همدیگر، درک از همدیگر و آشنای یکدیگر هستند و در زمینه مبادلات فرهنگی نقش بسیار مهمی دارند.

ووچینگ، استاد دانشگاه پکن از دیگر سخنرانان این وبینار بود. وی بیان کرد: ایران و چین همکاری اقتصادی و تجاری خود را در زمینه‌های امنیت سیاسی گسترش داده‌اند تا یک روابط در شراکت توسعه مستمر بین دو تمدن باستان شکل گیری شود. ابتکار استراتژیک چین «یک کمربند و یک جاده» نیز پایه محکمی برای گسترش روابط دو جانبه ایجاد کرده است.

وی افزود: ما معتقدیم که با تعمیق ابتکار استراتژیک «یک کمربند و یک جاده»، چین و ایران با هم از این برنامه بهرمند شده و توسعه پیدا می‌کنند.

آخرین سخنران، فنگ هوندا، استاد دانشگاه شانگهای بود که به بیان دستاوردهای چشمگیر جمهوری اسلامی ایران پرداخت.