تبریز- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان شرقی از اختصاص اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی برای طرح کشاورز کارت در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، جمشید باقریان ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به تأمین و توزیع نهاده‌های کشاورزی توسط این شرکت با مؤلفه‌های محصول باکیفیت، به اندازه، به موقع، با قیمت مناسب و به صورت سهل و آسان گفت: ۱۰۲ درصد کود ازته استان تأمین شده و ۹۷ درصد آن توزیع شده است که این آمار در خصوص درصد تأمین کود فسفاته، ۱۱ و درصد توزیع چهار درصد و همچنین درصد تأمین ۶۸ و درصد توزیع ۱۶ درصدی برای کود پتاسه است.

باقریان با اشاره به توزیع ۸۴ هزار و ۱۸۳ تن کود در استان طی سال گذشته گفت: این میزان از ابتدای سال جاری تاکنون برابر ۶۴ هزار تن بوده است. بر اساس آمارها، قیمت کود فسفاته در سال جاری بسیار بالا رفته اما قیمت کود ازت نیز تغییر چندانی نداشته است.

کاهش استقبال کشاورزان برای خرید کودهای وارداتی

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان با اشاره‌ای به کاهش استقبال کشاورزان برای خرید کودهای وارداتی گفت: تأمین و توزیع کودهای وارداتی به دلیل نوسانات قیمتی و افزایش قیمت با کاهش مواجه شد و میزان رغبت کشاورزان برای خرید این نوع کودها را پایین برد.

وی ادامه داد: اما این کاهش رغبت نسبت به کودهای وارداتی با تأمین و توزیع کودهای داخلی و غیر رایانه‌ای جبران شد.

باقریان از تأمین کودهای غیر رایانه‌ای از طریق انعقاد تفاهم نامه با ۱۵۹ تولیدکننده داخلی خبر داد و گفت: در مجموع بیش از ۹ هزار تن کود در انبارهای استان ذخیره سازی شده‌اند.

وی همچنین از فعالیت ۱۷۰ کارگزار توزیع کود در استان خبر داد و گفت: با فعالیت این کارگزاران توزیع کود به تمامی بهره برداران در اقصی نقاط استان انجام می‌شود.

اعتبار ۱۵۰ میلیاردی برای طرح کشاورز کارت

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همچنین از صدور کشاورز کارت به منظور تأمین نقدینگی کشاورزان برای خرید کود، سم و نهاده‌های کشاورزی خبر داد و گفت: اعتبار اختصاص داده شده استان برای اجرای این طرح ۱۵۰ میلیارد تومان است که تاکنون ۲۰ میلیارد تومان آن جذب شده است.

وی افزود: مبلغ این کارت به ازای هر هکتار زیر کشت، یک میلیون تومان و تا سقف ۲۰ میلیون تومان است که با سود ۱۲ درصد و به صورت یک ساله داده می‌شود.

باقریان ادامه داد: بهره برداران می‌توانند با استفاده از این کارت برای دریافت نهاده‌های کشاورزی از ۱۴۵ کارگزاری فعال استان اقدام کرده و پس از خرید، هزینه را با نرخ ۱۲ درصد در طی یکسال به بانک بازگردانند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همچنین در ادامه در خصوص نحوه تشخیص کود تقلبی و کود اصل گفت: مورد اول اینکه کشاورزان باید کود را از مراکز مورد تأیید سازمان جهاد کشاورزی و کارگزاری‌های شرکت خدمات کشاورزی تهیه کنند. همچنین به منظور کسب اطمینان از اصیل بودن کود، می‌توانند شماره درج شده بر روی بسته کود را به سر شماره ۳۰۰۰۶۴۶۴۲۴ ارسال کنند.