بجنورد- نزدیک شدن به عید نوروز و احتمال افزایش مسافرت‌ نگرانی‌هایی مبنی بر افزایش شیوع کرونا در خراسان شمالی ایجاد کرده با این حال مسئولان پروتکل‌های ساده‌ای را در این حوزه تنظیم کرده‌اند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: پس از پشت سر گذاشتن پیک سوم کرونا در خراسان شمالی، آمار مبتلایان به کرونا روز به روز کاهش یافت و این ویروس بد قلق اندکی کنترل شد با این حال همچنان کرونا در خراسان شمالی جان انسان‌ها را می‌گیرد و هر روز افراد جدیدی را مبتلا می‌کند.

پس از اعمال محدودیت‌های شدید در استان تعداد افراد بستری در بیمارستان‌های خراسان شمالی به یک سوم نیز رسید به طوری که در اوایل ماه جاری این عدد به ۹۰ نفر کاهش یافت.

اما عادی انگاری‌های صورت گرفته باعث شد بار دیگر شاهد رشد شیوع کرونا در استان باشیم به طوری که در برخی روزها، تعداد بیماران بستری شده به ۱۶۵ نفر نیز صعود کرد.

افزایش ۲ برابری افراد بستری شده در یک روز

اما روز گذشته خراسان شمالی شاهد آمار نزدیک به ۲ برابری در تعداد بیماران بستری بود. در حالی که طی ماه اخیر به صورت میانگین بین ۲۰ تا ۳۰ بیمار در استان بستری می‌شدند، روز گذشته ۵۴ بیمار جدید کرونایی به این ویروس مبتلا شدند که این امر نشان می‌دهد چرخش کرونا در خراسان شمالی دور جدیدی پیدا کرده است.

سید احمد هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در تشریح دیگر آمار کرونا استان گفت: اکنون ۱۲۶ بیمار در استان بستری هستند.

وی افزود: خوشبختانه طی ۲۴ ساعت گذشته بیمار کرونایی جان خود را از دست نداد.

هاشمی بیان کرد: خواهش ما از مردم استفاده از ماسک، محدود کردن حضور و شرکت در تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است.

طرحی که پس از ۲ هفته تنظیم نشده است!

خسته شدن و عادی انگاری مردم از یک سو و حرکت به سمت عید نوروز از سوی دیگر اضطراب‌های افزایش آمار کرونا را بیشتر نیز کرده است. هر چه به آغاز سال جدید نزدیک تر می‌شویم بازارها، بانک‌ها و بسیاری از ادارات شلوغ تر شده و همچنین احتمال مسافرت رفتن مردم نیز بیشتر می‌شود.

به همین علت محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی در آخرین جلسه ستاد مبارزه با کرونا خواستار اجرای طرحی برای کنترل کرونا شد.

وی بیان کرد: باید طرح ویژه برای اجرا از ۱۰ اسفند امسال تا فرودین ۱۴۰۰ با شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با این ویروس و نظارت‌های کرونایی تهیه شود در غیر این صورت درگیر آثار نامطلوب آن خواهیم بود.

شجاعی گفت: در حقیقت دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداران شهرستان‌ها و نیروی انتظامی استان باید طرحی را برای کاهش مراودات با شهرستان‌هایی که وضعیت کرونایی مطلوبی ندارند، ارائه دهند.

استاندار خراسان شمالی ادامه داد: باید ابتدا وضعیت کرونایی خراسان شمالی را که در هر رنگی است به تعادل برگردانیم زیرا در پایان سال شاهد افزایش سفرهای نوروزی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در این میان شهرستان‌های استان در هر وضعیت کرونایی که هستند باید مقررات را بالاتر از آن رنگ را اجرا کنند به گونه‌ای که اگر شهرستانی در وضعیت آبی کرونایی است باید با پیش فرض اینکه در وضعیت زرد کرونایی است نظارت‌ها و مقررات را اعمال کند.

هر چند بیش از ۲ هفته از این دستور استاندار می‌گذرد، خبری مبنی بر تنظیم چنین طرحی به گوش نمی‌رسد.

چراغ سبز مسئولان به سفر نوروزی

با این حال احمد برادران، معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی چراغ سبزی به سفرهای نوروزی در خراسان شمالی نشان داد و گفت: سفرهای نوروزی امسال با رعایت پروتکل‌های کرونایی انجام و نظارت‌ها در این زمینه با حساسیت بیشتری اعمال می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی بیان داشت: حساسیت‌های لازم برای غربالگری این افراد وجود دارد.

وی افزود: مکاتبات لازم انجام شده تا مراقبت‌ها و نظارت‌ها در پایانه‌های مسافربری شدت یافته و تست‌های کرونا با حساسیت‌های بیشتر انجام شود.

برادران تصریح کرد: در آستانه نوروز با استفاده از اختیارات استانی، محدودیت‌هایی کرونایی برای تردد اعمال می‌شود.

افزایش حساسیت برای انجام تب سنجی در پایانه‌های مسافربری کوچک‌ترین و شاید کم اثرترین اقدامی است که مسئولان می‌توانند برای آن برنامه‌ریزی کنند زیرا عموم مسافران مبتلا یا نشانه ندارند و یا در ابتدای دوره بیماری خود هستند و با تب سنجی شناسایی نخواهند شد. لذا به نظر می‌رسد این پروتکل‌ها بیشتر جنبه نمایشی داشته و اثری در روند کرونا نگذارد.

از سوی دیگر بانک‌ها در آستانه عید نوروز روز به روز شلوغ تر می‌شوند و هنوز برای این مسئله نیز در خراسان شمالی فکری نشده است.

با اینکه بیش از ۲ هفته از دستور استاندار مبنی بر تعریف پروتکل‌های خاص می‌گذرد اما نه ستاد کرونایی در این مدت تشکیل شده و نه طرحی ارائه شده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد باید منتظر جهش دوباره کرونا در خراسان شمالی باشیم که با تلخ شدن کام مردم در نوروز همراه خواهد شد.