اردبیل - رئیس ستاد دیه استان اردبیل گفت: ۵۲ جشن گلریزان برای آزادسازی زندانیان مالی و غیرعمد استان اردبیل در ماه رمضان سال ۱۴۰۰ برگزار می شود که در سال جاری ۴۰ جشن گلریزان برگزار شده است.

کریم‌الله محبوبی در حاشیه جلسه انعقاد تفاهم نامه همکاری با گروه جهادی مهرپرور با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و سازمان بسیج سازندگی استان اردبیل برای کمک به آزادی زندانیان مالی و غیرعمد در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه از سال ۱۳۶۹ که ستاد دیه در کشور تأسیس شده است تا کنون بیش از ۱۴۰ هزار نفر از زندانیان غیرعمد با آزادی از زندان به آغوش خانواده بازگشتند. اظهار کرد: از تعداد ۱۴۰ هزار زندانی آزاد شده در کشور بیش از پنج هزار نفر مربوط به سال‌های ۱۳۸۱ تا کنون در استان اردبیل است.

رئیس ستاد دیه استان اردبیل به حس انسان دوستی مردم استان اردبیل اشاره کرد و افزود: در پنج سال گذشته با حمایت‌های خیرین و مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی و حمایتی بیش از ۲ هزار نفر زندانی محکوم مالی و جرایم غیرعمد آزاد شده داشته ایم که این تعداد در مقایسه با ۱۴ سال قبل از سال ۹۵ مثال زدنی و با افزایش چشمگیری مواجه بوده ایم.

محبوبی با اشاره به نقش ستاد دیه در اصلاح قانون بیمه شخص ثالث اظهار کرد: اجباری شدن بیمه شخص ثالث که از اوایل سال ۱۳۹۵ اجرا شده منجر به کاهش آمار زندانیان در حوزه تصادفات رانندگی شده است که تحقق این قانون فقط با پیگیری و طرح موضوع ستاد دیه در کل کشور بوده است.

زندانی محکوم به پرداخت دیه ناشی از حوادث رانندگی در اردبیل نداریم‌

وی ادامه داد: به برکت اجرایی شدن این قانون و اصلاح آن می‌توان به جرأت گفت که در حال حاضر زندانی محکوم به پرداخت دیه ناشی از حوادث رانندگی در استان اردبیل نداریم و در سال ۹۹ فقط ۲ نفر زندانی داشتیم که با مشارکت خیرین و ستاد دیه از زندان آزاد شدند.

رئیس ستاد دیه استان اردبیل با بیان اینکه در پنج سال گذشته ۲۸ زندانی محکوم به پرداخت دیه ناشی از تصادفات رانندگی در استان اردبیل داشتیم که در این مدت از زندان آزاد شدند و امروز این رقم به صفر رسیده است.

محبوبی مشارکت تمام مسئولان استان، سازمان‌های مردم نهاد، مؤسسات خیریه و تمام آحاد جامعه را در کاهش تعداد زندانیان مالی و غیر عمد در استان اردبیل را بی نظیر عنوان کرد و گفت: این مشارکت‌ها و حس انسان دوستی در استان اردبیل موجب شده است تا ستاد دیه در کشور جزو استان‌های پیشرو بوده و در بین مردم شناخته شده است.

ستاد دیه استان اردبیل در ارزیابی پنج ساله رتبه اول کشوری را کسب کرد

وی با اشاره به اقدامات مهم ستاد دیه در پنج سال اخیر خاطرنشان کرد: موفقیت در جمع آوری کمک‌های مردمی، آزادسازی زندانیان، صرفه جویی در هزینه و جذب کمک‌های مالی به زندانیان موجب شد در برنامه ارزیابی پنج ساله کشوری استان اردبیل رتبه اول را کسب کرد.

رئیس ستاد دیه استان اردبیل کمک‌های مردمی جمع آوری شده از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ را در استان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: از سال ۱۳۹۵ تا کنون بالغ بر هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک‌های مردمی داشته ایم که این رقم تا پایان سال به بیش از ۹ میلیارد تومان خواهد رسید.

محبوبی از کاهش چشمگیر هزینه‌های جاری ستاد دیه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با مدیریت دقیق و صرفه جویی در هزینه‌ها بالغ بر ۳۰ درصد کاهش هزینه‌های جاری را شاهد هستیم که این روند از اوایل پنج سال گذشته تا کنون ادامه داشته است.

ستاد دیه از منابع مالی دولتی بهره مند نیست

وی به سهم منابع مالی برای آزادسازی زندانیان در ستاد دیه اشاره کرد و افزود: ستاد دیه با روش‌هایی از جمله جلب رضایت شاکیان، آورده خود مددجو، تسهیلات بانکی، پرداخت دیه از طریق بیمه، صندوق بیمه خسارات بدنی، اعسار، کمک‌های کمیته امداد و پرداخت بلاعوض از سوی ستاد دیه کشور و استان اقدام به آزادسازی زندانیان می‌کند.

رئیس ستاد دیه استان اردبیل از نبود منابع مالی دولتی در ستاد دیه خبر داد و گفت: ستاد دیه از کمک‌های مالی دولتی سهمی نداشته و تمام منابع مالی این ستاد از سوی خیرین تأمین و برای آزادسازی زندانیان مالی و غیرعمد پرداخت می‌شود.

محبوبی سهم منابع مالی بلاعوض ستاد دیه استان اردبیل را کمتر از ۱۰ درصد عنوان کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد منابع مالی از طریق سایر روش‌هایی که اشاره شد و خارج از ستاد دیه تأمین می‌شود.

وی به برگزاری جشن‌های گلریزان در استان اشاره کرد و گفت: تا قبل از سال ۱۳۹۵ در ماه مبارک رمضان فقط در ۹ شهرستان شاهد برگزاری جشن گلریزان بودیم که این تعداد امسال در ماه رمضان به ۴۰ جشن افزایش یافت که در این جشن بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک‌های مردمی جمع آوری شد.

۵۲ جشن گلریزان در ماه رمضان سال آینده برگزار می‌شود

رئیس ستاد دیه استان اردبیل ادامه داد: برای سال ۱۴۰۰ نیز ۵۲ جشن گلریزان در ماه مبارک رمضان برنامه ریزی شده و برگزار خواهد شد که این جشن‌ها موجب افزایش منابع مالی و نیز افزایش تعداد زندانیان آزاد شده در پنج سال اخیر شده است.

محبوبی از برگزاری چهارمین همایش جامعه حسینیان دارالارشاد اردبیل در سال آینده خبر داد و گفت: این همایش همزمان با فرارسیدن ماه محرم و صفر در استان اردبیل برگزار خواهد شد که همچون سال ۹۹ در سال ۱۴۰۰ نیز به صورت مجازی برگزار می‌شود که در امسال در قالب این همایش مردم بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان برای آزادسازی زندانیان کمک کردند.

وی از در حال برگزار بودن پنجمین همایش بانوان خیر در استان اردبیل خبر داد و گفت: در قالب این همایش که تا پایان سال نیز ادامه دارد بانوان استان اردبیل برای آزادسازی زندانیان کمک می‌کنند که تا کنون بیش از ۴۰۰ میلیون تومان جمع آوری شده و نسبت به سال‌های قبل بیش از ۱۳۰ درصد افزایش دارد.

برگزاری «پویش نذر هشتم» در استان اردبیل

رئیس ستاد دیه استان اردبیل از تداوم مراسم آزادسازی زندانیان در مناسبت‌های مختلف سال خبر داد و افزود: در فواصل ماه رمضان، ماه محرم و صفر و نیز پایان سال در مناسبت‌هایی همچون هفته قوه قضائیه، عید غدیر خم، ولادت حضرت پیامبر، سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و ولادت حضرت علی (ع)، عید مبعث و اعیاد شعبانیه جشن‌های آزادسازی زندانیان برگزار می‌شود و که برای سال آینده نیز همین برنامه‌های در نظر گرفته شده است.

محبوبی از برگزاری «پویش نذر هشتم» از هشتم هر ماه تا ماه بعدی که از سوی آستان قدس رضوی در مشهدالرضا خبر داد و گفت: این پویش از ماه‌های گذشته در اردبیل نیز شروع شده و با مشارکت اداره کل زندان‌ها در حال برگزاری است.

ستاد دیه بهترین مکان برای آزادی زندانیان مستحق است / ‏خیرین‬ احساساتی رفتار نکنند

وی در ادامه با بیان اینکه تمام پرونده زندانیانی که قرار است با کمک خیرین از زندان آزاد شوند به دقت بررسی، تحقیق و کار کارشناسی صورت می‌گیرد و اگر فردی برای مثال به خاطر پنج میلیون تومان زندانی باشد و کارشناسان ستاد نظرشان بر این باشد که او نیازمند نیست از کمک ستاد بهره مند نمی‌شود.

رئیس ستاد دیه استان اردبیل تصریح کرد: با این اقدامات به مردم نوعدوست و خیرین گرامی اطمینان می‌دهیم که در بین مددجویان ستاد دیه استان اردبیل افراد زندانی غیر نیازمند و موارد دیگر وجود ندارد و آزادی آنان هیچ مشکلی را برای جامعه در پی ندارد.

محبوبی با انتقاد از برخی خیرین که به صورت احساساتی و بدون مراجعه به ستاد دیه و انجام تحقیقات به زندان مراجعه و اقدام به پرداخت بدهی زندانیان کرده و آنان را آزاد می‌کنند افزود: متأسفانه در این روش تعدادی از زندانیان دارای سابقه کیفری و جرایم عمدی که آزادی آنان برای جامعه خطرناک است آزاد می‌شوند.