متکی در دیدار سفیر جدید فیلیپین با اشاره به بحران های جاری در کشورهای اطراف ایران گفت : جمهوری اسلامی ایران همواره سعی کرده است بخشی از راه حل بحران های منطقه ای خاورمیانه باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "علا‌ء الدین ویلا کورته"، سفیر جدید فیلیپین در تهران در دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، ‌رونوشت استوار نامه خود راتقدیم کرد. 

"منوچهر متکی" وزیر امور خارجه  در این دیدار روابط ایران و فیلیپین را دوستانه و دارای سابقه طولانی توصیف کرد و گفت: ادامه مذاکرات در بخش اقتصادی می‌تواند منجربه آغاز همکاری‌های مفیدی در فازهای صنعتی و تجاری گردد.

وی شرایط افغانستان را شکننده خواند و منحنی نا امنی دراین کشور را صعودی دانست .

متکی فزون طلبی و عدم توجه به واقعیت ها توسط نیروهای خارجی در عراق را از عوامل ادامه نا امنی در آن کشور معرفی کرد و از احترام به حاکمیت ملی ،‌ دولت قانونی و وحدت ملی به عنوان راهی برای خروج از بحران عراق یاد نمود.

وی مذاکره و گفتگو را مناسب ترین راه برای خاتمه مشکلات فلسطین و لبنان توصیف واظهار امیدواری کرد درگیریهای داخلی در فلسطین هر چه زودتر پایان یابد.

سفیر جدید فیلیپین نیزدر این دیدار با ابلاغ سلامهای گرم وزیر خارجه کشورش گفت :‌ اراده دولتمردان مانیل بر ادامه و توسعه مناسبات گرم و دوستانه با ایران استوار است .

و ی در ادامه اظهار امیدواری کرد بخش های اقتصادی دو کشور با ترجمان عملی مذاکرات انجام شده بویژه در فاز پتروشیمی،‌ به زودی شاهد آغاز همکاری های جدید صنعتی وبازرگانی فیما بین باشد.