به گزارش خبرگزاری مهر، در ششمین روز از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر روز شنبه دوم اسفند، اجرای گروههای «بانگ نو»، «سپندار»، «آیریتین»، «هاوار»، دوئت پیانو و ویولن نوازندگان ایتالیایی و گروههای کر تهران و «اردیبهشت» پخش شد.
«بانگ نو» و انگیزههای برگزاری کنسرت اینترنتی
اجرای گروه «بانگ نو» نخستین اجرای روز ششم جشنواره بود که در ساعت ۱۷ پخش شد.
این کنسرت در ۲ بخش اجرا شد. بخش اول آن ابتدا با یک قطعه سه ضربی دشتی آغاز شد و در ادامه پارسا شرافتی نوازنده کمانچه به تکنوازی این ساز پرداخت.
تصنیف «خاکستر یاد» با شعری از حسین منزوی قطعه بعدی بود که توسط این گروه اجرا شد تا اینکه نوبت به ساز و آواز دشتی رسید. گروه موسیقی «بانگ نو» با اجرای تصنیف «رویا» که یکی دیگر از اشعار حسین منزوی است، بخش نخست اجرای خود را با یک رنگ به پایان رساند. تمامی قطعات اجرا شده در این بخش قطعاتی بودند که توسط نسترن هاشمی آهنگسازی شده بود.
قسمت دوم اجرای گروه «بانگ نو» با پیش درآمد رضا محجوبی شروع شد و در ادامه تلفیق «رقص چوبی» یکی از قطعات استاد صبا و تصنیف «دوش دوش» علی اکبر خان شیدا را اجرا کردند.
نسترن هاشمی (نوازنده سنتور)، مهیار شادروان (خوانند)، سام خواجهوند (نوازنده دف)، میلاد قریشی (نوازنده سازهای کوبهای)، پارسا شرافتی (نوازنده کمانچه) و کوروش کشاورز (نوازنده ویولنسل) اعضای ارکستر گروه "بانگ نو" را در این کنسرت تشکیل میدادند. گروه «بانگ نو» از سال ۱۳۹۵ شروع به کار کرده و ایده اصلی آن آهنگسازی براساس شعر معاصر و موسیقی ردیف دستگاهی و با علم به موسیقی جهانی است.
نسترن هاشمی درباره تجربه اجرا و پخش به صورت مجازی گفت: قاعدتاً اجرایی که شنونده در سالن حضور نداشته باشد، آن حسی را که باید باشد، برای نوازنده ایجاد نمیکند اما فکر میکنم همین اینکه دور هم جمع شدیم خودش انگیزه خوبی بود. امیدوارم این اجرا باعث شود که موسیقی کلاسیک ایرانی بیشتر به خانهها راه پیدا کند.
نوجوانان «هاوار» و اجرای موسیقی از دیار کردستان
در دومین اجرای روز ششم جشنواره موسیقی فجر، در ساعت ۱۸:۳۰ موسیقی فولکلور کردستان با اجرای گروه هاوار پخش شد.
این گروه موسیقی که در دورههای گذشته جشنواره موسیقی فجر با اعضای بزرگسال و جوانان خود در جشنواره حاضر میشد، این بار با یک گروهی در رده سنی نوجوانان در جشنواره به اجرا پرداخت.
اجرای گروه موسیقی «هاوار» به ۲ بخش تقسیم میشد که در بخش ابتدایی ۱۰ دقیقه نوازندگی دهل و سرنا داشتند و سپس به اجرای مقامها و آوازهای «گورانی» پرداختند. در زبان عامه به تمام شیوهها و آوازهای موسیقی کردی گورانی گفته میشود. گورانی باشکوهترین و بزرگترین شیوه موسیقی کردی است و کهنترین بخش ادبیات موسیقی کردی را شامل میشود.
در بخش آوازی این کنسرت نیز ابتدا آواز «قطار آی آی» شنیده شد که این قطعه مربوط به منطقه کرمانشاه است. قطعه «قطار و خاوکر» نیز دیگر قطعهای بود که توسط این گروه اجرا شد و هماهنگی شایسته اعضای گروه را به نمایش گذاشت.
اعضای گروه موسیقی «هاوار» را یثنا عارفی به عنوان نوازنده سرنا، آرین پورشکری بهعنوان نوازنده سازهای کوبهای و فرزین حیدری بهعنوان خواننده تشکل میدادند.
این مجموعه در بخش پایانی کنسرت قطعاتی را در ریتمهای ده هشتم یا سیجار، شش چهارم یا ریتم مجلسی و چهار چهارم با یک لهجه خاص اجرا کردند.
«آیریتین» و نوای ناب موسیقی ترکمنها در فضای مجازی
یکی دیگر از اجراهایی که در این ساعت پخش شد اجرای گروه موسیقی آیریتین بود که اعضای این گروه با لباسهای ترکمن به اجرای کنسرت پرداختند.
در ابتدای این کنسرت، گروه موسیقی آیریتین ایدیم «بگلر» را اجرا کردند. «گؤزل سن» و «زولپونگ سنینگ» نیز سایر قطعاتی بود که توسط باغچی تاج محمد یلقی اجرا شد.
ترکمنها به نوازنده دوتار و خوانندهای که مرحله استادی را پشت سر گذاشته باشد، «باغچی» یا «بخشی» میگویند و اگر کسی در سنین پایین به چنین درجهای برسد، او را «اوغلان بخشی» خطاب میکنند. دوتار و کمانچه که ترکمنها به آن قیجاق میگویند، آلات اصیل موسیقی ترکمن هستند.
اعضای گروه آیریتین در این کنسرت را کمال اصفهانیان (نوازنده کمانچه)، عبدالرشید یلقی (نوازنده دوتار) و تاج محمد یلقی (خواننده) تشکیل میدادند.
تاج محمد یلقی خواننده درباره این اجرا گفت: تعداد اعضای گروه ما بیشتر است ولی به خاطر کرونا سه نفری به تهران آمدیم تا راحتتر باشیم. اجرای آنلاین ما هم اجرای خوبی بود.
روایت «سپندار» از موسیقی ایرانی با خوانندگی حسین علیشاپور
برنامه ساعت ۲۰:۳۰ روز ششم جشنواره موسیقی فجر به گروه موسیقی سپندار اختصاص داشت.
گروه سپندار که قبلاً نیز یک آلبوم به نام «صدایی نیست» را ضبط کرده بود، اکثر قطعات این کنسرت را از قطعات همین آلبوم استفاده بود.
«صدایی نیست» اثری با چهارچوبهای کلاسیک موسیقی ایرانی است که با آواز حسین علیشاپور در این کنسرت شنیدنی شد. علاوه بر قطعاتی که از آلبوم «صدایی نیست» اجرا شدند، دو، سه قطعه جدید نیز توسط این گروه نواخته و خوانده شد.
صابر سوری (نوازنده عود)، نوید توسلی (نوازنده سنتور) حمید قنبری (نوازند تنبک و سازهای کوبهای) و سیاوش ولیپور (نوازنده کمانچه آلتو) اعضای گروه موسیقی «سپندار» را در این کنسرت تشکیل میدادند.
نوید توسلی در سال ۱۳۸۸ گروه موسیقی سپندار را تأسیس کرد و در طول این سالها اجراهای متفاوتی را با این گروه به صحنه برده است. گروه سپندار در سال ۱۳۹۴ موفق به کسب عنوان نخست جشنواره رنسانس ارمنستان در بخش موسیقی جهانی شد.
حسین علیشاپور خواننده گروه در رابطه با اجرا در جشنواره موسیقی فجر و پخش مجازی اجرا گفت: در حال حاضر چاره دیگری جز این کار وجود ندارد. همیشه اجرا در برابر تماشاگر بهتر بوده ولی برای اینکه موسیقی نفس بکشد چارهای نداریم که اجراها را به این صورت برگزار کنیم. تمهیدات مناسب بود و امیدوارم خروجی کار نیز خوب در بیاید.
دو نوازی مجازی یگ گروه دو نفره ایتالیایی برای فجر سی و ششم
دونوازی پیانو و ویولن نوازندگان ایتالیایی در ششمین روز جشنواره موسیقی فجر در ساعت ۲۱:۳۰ پخش شد.
در ابتدای برنامه جوزپه پرونه سفیر کشور ایتالیا در ایران در بازدید از ضبط اجرای دوئت پیانو و ویولن نوازندگان ایتالیا در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، از مدیرکل دفتر موسیقی و مسئولان این جشنواره تشکر کرد.
پرونه، ضمن معرفی یانا فراتا و دینو دی پالما، نوازندگان این گروه ایتالیایی، گفت: آنها ۲۰ سال است که با هم برنامه اجرا میکنند و دارای شهرت بینالملی هستند. این دو هنرمند در مهمترین رویدادهای جهانی کنسرت اجرا کردهاند.
سفیر کشور ایتالیا در ایران با اعلام اینکه نوازندگان ایتالیایی اولین بار است که در ایران اجرا میکنند، ابراز خوشحالی کرد و گفت: ما از مسئولان جشنواره موسیقی فجر تشکر میکنیم که به این گروه از ایتالیا این فرصت را دادند تا در این جشنواره روی صحنه بروند. آنها موزیسینهای بسیار خوبی هستند و امیدوارم مخاطبان نیز از اجرای آنها لذت ببرند.
اولین قطعه این برنامه اسکرتسو در دو مینور از برامس بود. این کار از اولین ساختههای این آهنگساز محسوب میشود.
ادوارد گریگ، سونات شماره ۲ در دو مینور، اپوس. ۴۵، آلِگرو مُولتُو و آپاسیوناتُو، آلگرتو اکسپرسیوو آلا رومانزا، آلِگرو انیماتُو، نیکولو پاگانینی، واریاسیون بر اساس مضمونی از آهنگ موسی ساخته جواکینو روسینی، کامی سن سانس، رقص مردگان، اپوس. ۴۰ و قطعات پیوسته از اپرای ایتالیایی رپرتوار اجرایی این دونوازی را تشکیل میداد.
یادبودی برای موریکونه در کنسرت مجازی گروه کُر شهر تهران
گروه کر تهران به رهبری مهدی قاسمی و گروه کر اردیبهشت به رهبری حمید عسگری آخرین اجراهای روز ششم جشنواره بودند که در ساعت ۲۳ پخش شدند.
ابتدا اعضای گروه کُر شهر تهران روی صحنه آمدند و قطعه «ما جهانیم» به آهنگسازی لیُنل ریچی و تنظیم راجر اِمرسون را اجرا کردند. قطعه «برای زیبایی زمین» قطعه بعدی بود که توسط این ارکستر اجرا شد. اعضای ارکستر شهر تهران در ادامه دو قطعه دیگر با نامهای «گذشتیم» با آهنگسازی محمدرضا تفضلی و «موریکونه عزیز» به آهنگسازی اِنیو موریکونه را اجرا کردند.
مدیر هنری و رهبر گروه: مهدی قاسمی، خوانندگان گروه کر: سوپرانو: روناک پورانپیر، اعظم جعفری، فهیمه جعفری، یاس چکاد، رومینا ساده، نگار صدیقی، یگانه صفری، نسیم قرهداغی، غزاله مکی، نیلوفر ملکلو، شهرزاد منصوری، پردیس نیکبخش آلتو: طناز احمدیآذر، ستاره بیاتی، زهرا توفیقی، سارا توفیقی، شیرین درویش، نیوشا طهماسبی، بهاره عامری، ساحل عبایی، صبا غروری، دیبا قاسمی، حنانه قبادی، مریم کلهر / تنور: آرش اسحاقبخشی، محمد زارع، کیوان سیار، احسان شاهرخی، سهراب شهیدی، مصطفی شیخ، علی علیزاده اعضای این گروه را تشکیل میدادند.
آخرین اجرای روز ششم جشنواره موسیقی فجر به آواز گروهی کُر اردیبهشت اختصاص داشت و آنها قطعات مختلفی را در این کنسرت اجرا کردند. قطعه «افتتاح» (ترجمهی سوره حمد) با آهنگسازی حمید عسگری، «بوز، بوز، تو ای باد زمستانی» به آهنگسازی جان راتر و شعری از ویلیام شکسپیر قطعاتی بودند که در بخش ابتدایی این کنسرت اجرا شدند.
در بخش دیگر از اجرای گروه کُر اردیبهشت، اعضای این ارکستر آوازهای محلی بختیاری «دی بلال» و محلی مازندران «گل پامچال» را با تنظیمی از پیام میرجعفری اجرا کردند.
رهبر گروه: حمید عسکری، خوانندگان گروه کر: سوپرانو: دلارام محمدنبی، راضیه دورفرد، آتنا بالایی، مهناز محمدنبی، دریا ریاحی، نسترن شهنازینیا، نسرین سلیم - آلتو: مهدیس فاطمی، حدیث حسینیان، ساناز صالحی، عارفه ونکی، مهشید کلانتری، مهشید دری- تنور: محمدرضا نظری، نادر مولایی، حبیب روحانی، علی فردایی، امیر فاطمی، مجید اصانلو، علی استادحسن خیاط، امین مرتضیقلی - باس: بهادر نوربخش، حمیدرضا جوادینیا، رضا خسروی، علی شمخال، بابک اسماعیلیراد اعضای گروه کر اردیبهشت را تشکیل میدادند.