کرمانشاه- مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: در سال جاری بیش از ۳۹ هزار نفر در کرمانشاه نسبت به اهدا خون اقدام کرده اند که نسبت مدت مشابه سال گذشته هفت درصد کاهش داشته است.

پژمان صالحی فر بعد از ظهر امروز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نیاز به خون و فراورده‌های آن یک نیاز ضروری است زیرا نمی‌شود خون را به هیچ روشی تولید کرد و بیماران زیادی مانند بیماران سرطانی در استان کرمانشاه نیازمند فراورده‌های خونی هستند.

وی با بیان میزان ذخیره خونی اهدا خون کرمانشاه افزود: میزان ذخایر خونی استان کرمانشاه تنها برای چهار روز کافی است و با توجه به نزدیکی به ایام پایان سال و افزایش تعداد عمل‌های جراحی و تعطیلات نوروزی و مصدومین ناشی از سوانح رانندگی نیاز به خون در کرمانشاه افزایش خواهد یافت.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه تصریح کرد: در ۱۱ ماهه سال جاری بیش از ۳۹ هزار نفر شامل ۹۳.۳ درصد آقایان و ۶.۷ درصد بانوان نسبت به اهدا خون اقدام کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل به دلایلی همچون ویروس کرونا هفت درصد کاهش اهدا خون داشته‌ایم.

صالحی فر خاطر نشان کرد: عمر فراورده‌های خونی همچون پلاکت سه روز است و با توجه به تعطیلی ۱۳ روزه ایام نوروز امیدواریم با کمک مردم و با ذخیره خون کافی جهت استفاده در مراکز درمانی به تعطیلات وارد شویم.

وی با اشاره به شروع موج چهارم کرونا در کشور و قرمز شدن شرایط استان‌ها مانند خوزستان بیان کرد: هم اکنون ذخیره پلاسما برای بیماران کرونایی بسیار پایین است و به جهت شیوع کرونا نیاز به پلاسما بیشتر خواهد شد و از بهبودیافتگان کرونا درخواست می‌کنیم یک ماه بعد از بهبودی نسبت به اهدا پلاسما اقدام کنند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: مرکز اهدا خون همه روز از ساعت هفت صبح الی ۱۹ بعد از ظهر با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی آمادگی پذیرش افراد را دارد و با توجه به فرا رسیدن میلاد امام علی (ع) و روز پدر و همچنین عید مبعث چه خوب است که مردم نذر خون را داشته باشند و جان تعدادی از افراد را نجات دهند.