گرگان- سامانه سرد و بارشی در گلستان سبب بارش برف و باران در اغلب نقاط استان شده و راهداری از رانندگان خواسته هنگام تردد در محورهای کوهستانی از زنجیرچرخ استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، فعالیت سامانه سرد و بارشی از امروز (چهارشنبه) در گلستان آغاز شده و همه نقاط استان تحت تأثیر این سامانه قرار دارند.

مدیرکل هواشناسی گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر اکثر گستره استان شاهد بارش برف و باران بوده و این وضعیت تا امشب تداوم دارد.

نوربخش داداشی افزود: با توجه به بروز یخبندان و کولاک، اختلال در تردد جاده ای دور از انتظار نیست.

وی اضافه کرد: فعالیت این سامانه از فردا (پنج شنبه) به تدریج در استان متوقف شده اما ماندگاری هوای سرد تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: دمای هوا طی این مدت در اکثر نقاط به زیر صفر رسیده و برخی از مناطق مخصوصاً در نواحی شمال شرق به منفی ۶ درجه هم خواهد رسید.

جاده ها باز اما لغزنده است

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: بارش برف و باران در جاده های گلستان پیش از ظهر امروز آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

غلامرضا بیکی افزود: در محورهای کوهستانی خوش ییلاق، توسکستان، درازنو و دهنه محمدآباد شاهد بارش برف هستیم و تردد در محورهای کوهستانی با زنجیرچرخ ممکن است.

وی بیان کرد: اکیپ‌های راهداری در محورهای استان مستقر بوده و در صورت لزوم عملیات پاکسازی را انجام می‌دهند.

بیکی از مردم خواست از سفرهای غیرضروری پرهیز کرده و در صورت ضرورت قبل از شروع سفر از وضعیت راه‌ها مطلع شوند.

تاکید بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی

رئیس پلیس راه گلستان هم اظهارکرد: با توجه به شرایط جوی و بارش باران در محورهای استان، جاده ها لغزنده است لذا از شهروندان درخواست می‌کنیم نسبت به رعایت قوانین بیش از پیش کوشا باشند.

سرهنگ علی عبدی با اشاره به بارش برف در محورهای شهری استان، خاطرنشان کرد: رعایت سرعت مطمئنه، توجه به جلو و حفظ فاصله مناسب با خودروهای دیگر در این شرایط امری ضروری بوده و از وقوع حوادث رانندگی پیشگیری می‌کند.

وی افزود: با توجه به احتمال بارش برف در ارتفاعات، از رانندگان تقاضا داریم تا حد امکان از سفر به نقاط کوهستانی پرهیز کرده و در صورت ضرورت تجهیزات زمستانی همراه داشته باشند.

عبدی با بیان اینکه پلیس شبانه روز برای برقراری نظم و امنیت جاده ها تلاش می‌کند، گفت: از شهروندان تقاضا داریم همچون گذشته با خادمان خود در پلیس راه همکاری داشته و پلیس را در اجرای هر چه بهتر تامین نظم و امنیت یاری کنند.

نهال های کوچک با نایلون پوشانده شوند

معاون بهبود تجهیزات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با توجه به کاهش محسوس دما در استان گفت: باغداران برای جلوگیری از یخ زدگی نهال های کوچک، آنها را با نایلون بپوشانند.

ایجاد دود با کاه و کلش، روشن کردن سیستم گرمایشی گلخانه ها، استحکام جایگاه قرارگیری ادوات و ماشین آلات کشاورزی از دیگر اقداماتی بود که محمدرضا عباسی به آن اشاره کرد.

عباسی افزود: برای نگهداری و سرویس ماشین آلات کشاورزی و اعمال تمهیدات لازم زمستانه نسبت به نایلون پیچ کردن موتور آن‌ها و انتقال به محل سرپوشیده اقدام شود.

عباسی گفت: برای محافظت از ماشین‌ها و تجهیزات موتوری کشاورزی، موتورهای چاه آب نسبت به اضافه کردن ضد یخ به رادیاتور آن اقدام شود و همچنین محتویات داخل سم‌پاش‌ها تخلیه شود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از ترکیدگی لوله‌ها و صدمات ناشی از یخ زدگی نسبت به خاموش کردن و تخلیه آب در تاسیسات آبیاری تحت فشار و خطوط انتقال آب با لوله، اقدامات لازم انجام شود.