ارومیه – رئیس سازمان بازرسی کل کشور بر رفع موانع توسعه و تولید آرتمیا با هدف ارزآوری بیشتر برای کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن درویشیان صبح پنجشنبه در نشست بررسی پرورش آرتمیا در دشت فسندوز میاندوآب و اهدای مجوز حفر چاه به سرمایه گذاران آرتمیا افزود: در گذشته اگر با جدیت بیشتری به موضوع آرتمیا پرداخته می‌شد امروز ارزش صادرات این محصول بسیار روز افزون بود و ارز عظیمی وارد کشور می‌شد.

وی با گلایه از بی توجهی به رفع موانع پرورش و تولید آرتمیا، اظهار کرد: در این نشست و سفر تلاش بر این است که موانع موجود در بر تولید آرتمیای آذربایجان غربی اعم از صدور مجوز و ارزیابی و موارد از این دست هرچه سریع‌تر مرتفع شود.

رئیس سازمان بازرسی کشور با بیان اینکه مادامی که سرمایه گذار خودش داوطلب است تسهیلات و سرمایه‌اش را در این بخش صرف کند چرا باید مانع تراشی شود، افزود: آرتمیا محصولی نیست که روی دست تولید کننده بماند، می‌شود با درایت آن را به میزان بسیار زیاد تولید و حتی علاوه بر تأمین نیاز کل کشور آن را صادر نیز کرد.

حجت الاسلام درویشیان کار و رفع موانعی که در یک هفته می‌توان انجام داد نباید شش ماه طول بکشد، گفت: زمانی که ایده‌ای از ناحیه شخص خاصی صادر می‌شود بهترین مفسر خود آن شخص است و اگر بتوان از صحبت‌های آن شخص اطلاعات را تکمیل کنیم بهتر می‌توان عمل کرد.

وی ادامه داد: آذربایجان غربی دارای ظرفیت بزرگ اقتصادی بوده و مخصوصاً آرتمیای دریاچه ارومیه که از نظر اقتصادی موجود باارزشی است و حتی می‌تواند با صنعت‌های بزرگ دیگر ا جمله خودروسازی از لحاظ ارز آوری رقابت کند و این استان می‌تواند آرتمیای مورد نیاز جهان را تأمین کرده و ارز بسیار زیادی را وارد کشور کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: مسئولان آذربایجان غربی در تولید و پرورش این موجود باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا مشکلی در جهت تولید آن نباشد.

وی یادآور شد: چارچوب اداری منسجم، تأمین منابع مالی و درآمدهای پایدار، ارزیابی خطرات، حفاظت از زیرساخت‌ها، تدوین مقررات و استفاده از برنامه‌ریزی مدون، آموزش، تعلیم و تربیت، آگاهی عمومی و مشارکت مردم، حفاظت از محیط زیست، طرح‌های آماده‌سازی مؤثر سیستم‌های هشدار تصمیمی و افزایش سرعت عمل دستگاه‌های اجرایی می‌تواند تولیدات کشور را به نقطه خود کفایی برساند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تحریم‌های پیش پای کشور افزود: کشور ما در بخش‌های زیادی در تحریم به سر می‌برد، از حیث تولید محصولات کشاورزی بیشتر از سایر صنعت‌ها تحریم هستیم اما در توفیقات و پیشرفت‌های حوزه تولیدی به نقطه خود کفایی رسیده‌ایم.

درویشیان با انتقاد از بروکراسی‌های اداری در کشور نیز گفت: کشور ما ظرفیت‌های کم نظیر و خدادادی بسیاری دارد که نمونه آن در کشورهای دیگر نیست اما بسیاری از این ظرفیت‌ها مغفول و بلا استفاده مانده‌اند که بخشی از آن ناشی از بروکراسی‌های پیچیده اداری است و باید این موضوع رفع شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: برای حمایت از سرمایه‌گذاری می‌توان برخی کارها را به سرعت انجام داد و بدون تشریفات اداری کار سرمایه گذاری را در کمترین زمان انجام داد اما گاهی حتی باید برای صدور مجوز باید ۳۰ امضا در برگه سرمایه گذار باشد.

وی تاکید کرد: بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری هیچ مانع و اراده‌ای برای توسعه و پیشرفت کشور وجود ندارد و ما می‌توانیم و می‌شود اگر همکاری هماهنگی باشد جهادی کار بشود بروکراسی اداری برداشته شود

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مسائل و مشکلات پیش آمده در زمینه مرغ در کشور عنوان کرد: ما در تولید مرغ از جمله شش کشور دنیا هستیم که فناوری تولید مرغ ماده رو داریم اما سال‌های سال تعطیل و بالفعل بود که سال جاری به همت وزارت جهاد کشاورزی گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رفع مشکلات این بخش باشیم.