رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ساخت قطار ملی مترو گفت: ما سال ۹۹ بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بودجه به این پروژه اختصاص دادیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، محمدباقر نوبخت در مراسم ارائه دستاوردهای پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو که امروز برگزار شد، با اشاره به افزایش همکاری دولت برای توسعه زیرساخت‌های مدیریت شهری، گفت: ما سال ۹۹ بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بودجه به این کار اختصاص دادیم و این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت. دکتر ستاری در حوزه توسعه علمی و فناوری مدیریت شهری کمک و همراه هستند تا زیرساخت‌های فناورانه این کار در کشور فراهم شود.

به گفته نوبخت، این پروژه‌ها هم در بعد ملی مهم است و هم جوابی دندان شکن به دشمنان ایران است که با وجود همه تحریم‌ها و دشمنی‌ها، ایران همچنان پابرجاست و چرخ توسعه کشور از حرکت نایستاده است. حمایت‌های دولت از مدیریت شهری با قوت و قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین بیان کرد: سیستم رانش قطار مترو با توانمندی شرکت‌های دانش بنیان با بهره گیری حداکثری بومی شد و سهم دانش فنی از ۳۰ به ۸۵ درصد افزایش یافته است. طراحی بدنه فلزی قطار مترو با توانمندی فنی در حال انجام است و با استفاده از تجهیزات ایران ساخت از جنس کربن استیل تولید می‌شود.

گفتنی است؛ تیرماه سال گذشته بود که تفاهم نامه‌ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت راه آهن شهری تهران و حومه و صندوق نوآوری و شکوفایی برای ساخت یک رام قطار متروی تهران با ۸۵ درصد قطعات داخلی و دانش بنیان امضا شد.

یک رام قطار ملی شامل یک قطار ۷ واگنه است که بدنه قطار، دکوراسیون داخلی، سیستم بوژی، راهروی بین واگنی، ترمزها، اطلاع رسانی هوشمند، تهویه مطبوع، درب و سیستم رانش آن توسط شرکت‌های دانش بنیان طراحی و ساخته شده است. پس از ساخت یک رام قطار ملی، بازسازی کامل ۳۱ رام قطار ملی بر اساس الگوی ساخت این نمونه صورت خواهد گرفت.