رایزنی فرهنگی ایران در بیشکک در آیین بزرگداشت هفته پژوهش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، برای دومین سال پیاپی به عنوان رایزنی برتر در حوزه رصد و پایش محیطی انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پنجاه‌وسومین قسمت از سلسله یادداشت‌های غیراداری پرویز قاسمی رایزن فرهنگی ایران در بیشکک، درباره انتخاب آن رایزنی در آیین بزرگداشت هفته پژوهش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان نمایندگی برگزیده در حوزه رصد و پایش محیطی در بین نمایندگی های فرهنگی ج.ا. ایران در منطقه آسیا و اقیانوسیه است. رایزنی بیشکک سال گذشته نیز همین عنوان را به خود اختصاص داده بود. این یادداشت را در ادامه بخوانید:

امروز ۳۰ آذر ماه بود؛ آخرین روز پاییز ۹۹ و منتهی به شبی که طولانی‌ترین شب سال می‌نامند. یلدای امسال کاملاً متفاوت و متمایز از تمام سال‌های گذشته است و دلیل و علتش را هم لابد می‌دانید: کرونا و توصیه‌ها و تاکیدات بسیاری که برای پرهیز و اجتناب از دورهمی‌های مناسبتی و غیرمناسبتی می‌شود. گو اینکه این یکی یعنی دورهمی‌های خانوادگی و آنهم در مناسبت‌هایی چون یلدا نزد ایرانیان؛ بسیار جایگاه دارد و به عنوان آموزه و سنتی حسنه توصیه و نهادینه شده است.

این چند روز منتهی به شب یلدا انواعی از برنامه‌های آنلاین و برخط و وبیناری برای پاسداشت یلدا را شاهد هستیم و تقریباً کلاً امسال با بهره‌گیری از تجربیات فعالیت در فضای مجازی در طول ماه‌های گذشته کرونایی؛ تمهیدات خوبی برای گرامیداشت یلدا دراین فضا فراهم آمده و نتیجه و ماحصل آنها را اکنون دربرگزاری انواع وبینارها در موضوع یلدا در صفحات اینستاگرامی و یا با استنفاده از برنامه‌های زوم و میتینگ روم و… شاهد هستیم. برخی مناسبت‌ها و سنت‌های فرهنگی، تاریخ و زمان ثابتی در تقویم دارند و در هر شرایطی ایرانیان آنها را پاس می‌دارند: چه زمان جنگ باشد، چه صلح، چه کرونا باشد و چه چیز جدیدی که این روزها خبرش از انگلیس می‌آید و هشدارهایش را جدیداً می‌شنویم؛ بیماری جهش یافته‌تری از کرونا که امیدواریم و آرزو می‌کنیم پایش هرگز به ایران نرسد!

امروز اما مناسبت و رویداد دیگری هم داشتیم؛ مناسبت و رویداد تقویمی در سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی، مناسبتی که از سال ۱۳۹۳ در فعالیت‌های این سازمان نهادینه شده و هفته آخر آذرماه هرسال با برگزاری مراسمی ویژه گرامی داشته می‌شود. بله درست حدس زدید: مراسم و آئین بزرگداشت «هفته پژوهش». هفته پژوهش فرصت مناسب و مغتنی است برای ارج نهادن عملی به جایگاه تحقیق و پژوهش و تقدیر از تلاش‌های پژوهشگران و محققان کشور در همه حوزه‌ها و رونمایی از آثار و تولیدات جدید. خوشبختانه در سازمان فرهنگ چندسالی است این مقوله موردتوجه جدی قرار گرفته و در چارچوب این هفته و به بهانه آن فعالیت‌ها؛ تولیدات و آثار مطالعاتی و پژوهشی صف و ستاد سازمان (نمایندگی‌های فرهنگی خارج از کشور و بدنه مدیریتی- کارشناسی داخل) در کارگروه و کمیته‌ای ذیل مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی در بوته بررسی و نقد و داوری قرار می‌گیرد.

امسال این مراسم بخاطر کرونا و محدودیت‌هایش برای اولین بار بصورت نیمه حضوری و برخط برگزار شد. دومین سال است که در فراخوان هفته پژوهش سازمان؛ نام وزارت امور خارجه نیز به‌عنوان یکی از شرکا به‌چشم می‌خورد و بر همین اساس نمایندگانی از این وزارتخانه نیز در مراسم حضور داشتند. دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ دکتر کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سخنرانان این مراسم بودند.

نمایندگانی از برخی نهادهای دیگر و نیز نمایندگان مطبوعات و رسانه‌های گروهی هم در مراسم حضور داشتند. پبشتر سخنرانی رایزنان فرهنگی برتر نیز در برنامه گنجانده شده بود که به‌علت طولانی شدن سخنرانی‌ها تنها به سخنرانی سه رایزن بسنده شد.

در پایان این مراسم ابتدا پژوهشگران برتر داخلی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و پژوهشگر برتر وزارت امورخارجه معرفی و تقدیر شدند و پس از آن نمایندگی‌های برتر فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در دو حوزه رصد و پایش محیطی و پژوهشی معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند. از هر حوزه جغرافیایی (آسیا و اقیانوسیه؛ اروپا و آمریکا و آفریقا و کشورهای عربی) نیز مثل سال‌های گذشته دو نمایندگی - یکی برای رصد و پایش محیطی و یکی هم برای فعالیت‌های پژوهشی - براساس رای کمیته علمی به‌شرح ذیل انتخاب شده و مورد تقدیر قرار گرفتند:

رایزنی‌های برگزیده در حوزه رصد و پایش محیطی

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان در حوزه اروپا و آمریکا

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان در حوزه آسیا و اقیانوسیه

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس در حوزه آفریقا

رایزنی‌های برتر در حوزه فعالیت‌های پژوهشی

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هندوستان

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق

در این برنامه همچنین از آثار و کتاب‌های پژوهشی تازه منتشر شده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه رونمایی شد. «قرقیزستان در آیینه فرهنگ» از جمله یکی از این آثار بود. این کتاب توسط نمایندگی بیشکک و با همکاری مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی تهیه و از سوی انتشارات الهدی منتشر شده است.

عکس

شایان ذکر است که رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان در سال ۹۸ نیز همین جایگاه را بدست آورده بود و در واقع سال ۹۹ از عنوان سال گذشته خود دفاع کرد.

از وقتی که فراخوان هفته پژوهش یکی دوماه قبل از روز برگزاری‌اش به نمایندگی‌ها اعلام شد؛ نسبت به جمع آوری و تدوین گزارش اقدامات و فعالیت‌ها در چارچوب فرم‌هایی که برای همین منظور در اختیار قرار گرفته بود؛ اقدام کردیم. با توجه به فعالیت‌هایی که بویژه در حوزه رصد و پایش محیطی در طول یک سال یعنی از آذر ۹۸ تا آذر ۹۹ داشتیم، هم از لحاظ محتوا و کیفیت؛ هم از لحاظ کارگرافیکی و صفحه آرایی و هم از لحاظ تهیه گزارش‌ها در چارچوب آئین‌نامه و دستورالعمل رصد و پایش محیطی ابلاغی سازمان، در دل خود تقریباً یقین داشتیم که امسال نیز در مراسم هفته پژوهش؛ نمایندگی بیشکک جایگاه برتر خود را حفظ خواهد کرد، هر چند امسال برخی نمایندگی‌ها از جمله چند رایزن جدید اعزامی انصافاً فعالیت‌های بسیار خوب و قابل تقدیری داشتند و فعالیت‌های آنان در گزارش‌های نوبه‌ای و دوره‌ای ارزیابی عملکرد نمایندگی ها در حوزه رصد و پایش و پژوهشی نمایان و چشمگیر بود.

البته ما امسال کار ابتکاری دیگری را به جمع فعالیت‌های خودمان اضافه کرده بودیم و آن تجربه نگاری بود که استقبال و بازخورد خوبی داشته است؛ هم در خبرگزاری مهر که آن را در قالب سلسله یادداشت‌های ماموریت فرهنگی در قرقیزستان منتشر کرده و می‌کند و هم در نزد مسئولان سازمان.

با توجه به حجم و کیفیت فعالیت‌های صورت گرفته در یک سال گذشته منتهی به هفته پژوهش سال ۱۳۹۹؛ به‌نوعی در دلم افتاده بود که امسال نیز به‌عنوان نمایندگی برتر انتخاب خواهیم شد ولی تا آخرین لحظه و قطعی شدن آن از منبع یا منابع رسمی نمی‌خواستم و نمی‌توانستم آن را جدی بگیرم. دوست نادیده پرمهرم از خبرگزاری مهر، محمد آسیابانی، که همکاری و تعامل خوبی با او در طول بیش از یکسال گذشته داریم نمایندگی بیشکک را با قاطعیت شایسته دریافت عنوان نمایندگی برتر می‌دانست و درست یک ساعت قبل از برگزاری مراسم هفته پژوهش؛ انتخاب نمایندگی بیشکک به‌عنوان نمایندگی برتر را در پیامی تلگرامی تبریک گفت.

خودم به‌عنوان رایزن بیشکک تا شب قبل از مراسم اطلاعی از نتیجه نهایی داوری آثار و فعالیت‌ها در کمیته علمی هفته پژوهش سازمان نداشتم و البته یکی از دوستان روابط عمومی روز قبل از مراسم در پیامی کوتاه تبریک گفته بود ولی عملاً و به‌طور رسمی هنوز چیزی به نمایندگی اعلام نشده بود. ولی همین پیام خود نشان دهنده این بود که گویا خبرهایی و اتفاقاتی در راه است. ساعاتی پس از این پیام؛ همکار دیگری از روابط عمومی در واتساپ از من خواسته بود آی دی اسکایپم را برای ارتباط زنده برایش بفرستم. این بار حدس و گمان و ظن درونی در حال تبدیل شدن به قطعیت بود. شب شنبه بود که آقای سیفی از مرکز مطالعات در پیامی صوتی خبر انتخاب رایزنی بیشکک به‌عنوان رایزنی برتر در حوزه رصد و پایش محیطی را تبریک گفت و از من خواست متن سخنرانی را برای فردا یکشنبه -۳۰ آذر - برای روز مراسم به‌صورت ضبط شده آماده کرده و به مرکز بفرستم.

کسب این عنوان برای نمایندگی بیشکک موفقیت و دستاورد چشمگیری است به‌خصوص اینکه دو سال متوالی این عنوان بدست می‌آید. در عین حال؛ این موفقیت مسئولیت را ما را برای ادامه کار سنگین‌تر می‌کند از این لحاظ که هم همین روند روبه رشد را ادامه دهیم؛ به کارها و فعالیت‌ها غنا و کیفیت ببخشیم؛ شیوه‌ها و ابتکارات جدیدی را بکار ببندیم و هم اینکه بار دیگر جزو برترین‌ها همچنان بمانیم.

در کسب موفقیت و برتری نمایندگی بیشکک در این حوزه در دو سال گذشته افراد زیر همدلانه و هم افزایانه همراه و همکار ما بودند و نقش آفرینی کردند:

- آسیه عیسی بایوا مسئول سابق واحد پژوهش؛ مترجم توانمند و کار بلد روسی نمایندگی فرهنگی.

- ارمک کنشوف مترجم قرقیزی و متصدی دفتر الهدی بیشکک که در این اواخر همکاری خیلی خوبی در ترجمه مطالب و گزارش‌های موردی و دو هفته‌نامه جامعه و فرهنگ قرقیزستان داشته است.

- النورا نوسوبعلی یوا مسئول روابط عمومی؛ آموزش و مترجم قرقیزی رایزنی فرهنگی

- عسل تولونوا همکار پروژه‌ای رایزنی و مسئول طراحی جلد؛ صفحه آرایی و کارهای گرافیکی نشریات رایزنی فرهنگی

گفتنی ست سفیر کشورمان در قرقیزستان که شب قبل از مراسم هفته پژوهش در جریان این مراسم قرار گرفته بود در پیامی نوشته بود:

«ضمن عرض تبریک فرارسیدن هفته پژوهش و خسته نباشید به همه پژوهشگران کشور بویژه پژوهشگران فرهنگی، امیدوارم رایزنی فرهنگی کشورمان در بیشکک نیز از جمله نمایندگی‌های برتر در این مراسم انتخاب شود.»

در مراسم شب یلدا که شامگاه ۳۰ آذرماه در جمع تعدادی از ایرانیان مقیم در سفارت برگزار شد سفیر کشورمان و مجموعه همکاران سفارت که در طول روز در جریان خبرهای مربوط به مراسم هفته پژوهش قرار گرفته بودند این موفقیت را تبریک گفتند. همچنین برخی از رایزنان فرهنگی کشورمان در خارج از کشور از جمله رایزنان فرهنگی در تفلیس (آقای مصطفوی) و ژاپن (آقای دیوسالار) و نیز برخی همکاران و مدیران سازمانی پس از برگزاری مراسم طی تماس‌های تلفنی و یا پیام های واتساپی و تلگرامی این موفقیت را تبریک گفتند.

قاسمی- بیشکک

۳۰/۹/۱۳۹۹