قزوین- یک مدیر فروشگاه اینترنتی گفت: استفاده از فضای مجازی یک فرصت ایده‌آل برای کسب و کارهای جدید و کوچک است و به دلیل اینکه واسطه و دلال حذف می‌شود فرصت مناسبی برای بازار است.

حسام عابدی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به الزامات تحقق شعار سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: ساختار اقتصادی ما بر مبنای حمایت از تولید چیده نشده است.

وی با بیان اینکه با نگاه به حوزه مالیات و دیون مالی می‌بینیم که همه اینها در فضای تولید است ولی در فضای دلالی هیچ‌کدام از اینها وجود ندارد افزود: به فرض مثال در حوزه خانه‌های خالی چندین سال است که بحث مالیات وجود دارد اما هرگز عملیاتی نمی‌شود و به سودهای ساده بادآورده هرگز مالیاتی تعلق نمی‌گیرد و برای همین افراد به جای حرکت به سمت تولید، به سمت این نوع بازار حرکت می‌کنند.

این مدیر فروشگاه اینترنتی در قزوین تصریح کرد: بدون شک فضای واسطه‌ای به دلیل کم دردسر بودن، جاذبه بیشتری برای سرمایه گذاری دارد و افراد را از ورود به حوزه تولید و درگیر شدن با دردسرهای پیچیده و مختلف منصرف می‌کند.

وی عنوان کرد: به طور مثال امروز ساز و کار مالیات در این کشور به یک غول وحشتناک تبدیل شده و باعث ایجاد دغدغه‌های جدی برای تولید کننده می‌شود و باعث می‌شود افراد به جای پذیرش دردسرهای تولید، به سمت واسطه گری حرکت کنند.

ساختار اقتصادی ما افراد را به سمت دلالی سوق می‌دهد

عابدی‌ها اضافه کرد: ساختار اقتصادی ما به سمتی حرکت می‌کند که افرادی که دنبال سرمایه‌گذاری هستند را به دلالی و واسطه‌گری سوق می‌دهد.

وی بیان کرد: امروز افرادی که در کار تولید هستند و دردسرهای این حوزه را پذیرفته‌اند، جهاد می‌کنند و در واقع اصلاً فضا به سود تولید کننده نیست.

این فعال اقتصادی تأکید کرد: البته نباید پذیرفت که در سال‌های اخیر برخی اقدامات، فضا را بهبود بخشیده اما با حد مطلوب بسیار فاصله داریم و فضا اگر بخواهد یک ساختار متناسب با حمایت از تولید داشته باشد جای کار دارد.

وی گفت: یکی از موانع جدی تولید رانت‌های موجود در واردات است که سود بسیاری را برای افراد دارای رانت به همراه دارد.

عابدی‌ها اظهار کرد: واردات بی رویه و رانتی قدرت رقابت را از تولید کننده داخلی می‌گیرد و تا وقتی این روند در واردات وجود دارد نمی‌توان از تولید حمایت کرد.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی یکی از ملزومات حمایت از تولید است افزود: حمایت از تولید ملی بدون حمایت مردم غیر ممکن است و تا وقتی شاهد ترویج این فرهنگ در بین مردم نباشیم تولید نیز تقویت نخواهد شد.


مدیر فروشگاه اینترنتی بیان کرد: رونق صادرات غیرنفتی راه دیگر حمایت از تولید است و با توجه به پایین بودن ارزش پول ملی، می‌توان صادرات را تقویت کرد.

وی گفت: کشورهای همسایه ما یک بازار فعال و خوب برای تولید کننده ایرانی است و می‌توان با دیپلماسی اقتصادی بازار خوبی برای تولید کننده ایرانی فراهم کرد.

عابدی‌ها افزود: استفاده از فضای مجازی یک فرصت ایده‌آل برای کسب و کارهای جدید و کوچک است و به دلیل اینکه واسطه و دلال حذف می‌شود فرصت مناسبی برای بازار است.

وی اظهار کرد: این بستر می‌تواند دورافتاده‌ترین روستاها را به فضای تولید و فروش وصل کند و بسیارند افرادی که از نظر بضاعت مالی پایین بوده‌اند اما با انجام برخی کارهای تولیدی کوچک در بستر اینترنت به سود خوبی دست پیدا کرده‌اند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: فضای مجازی بهترین بستر برای بنگاه‌های کوچک است تا بتوانند با کمترین هزینه جای خود را در بازار کشور پیدا کنند.

وی سهولت، فراگیری، هزینه پایین و سرعت بالا شاخصه اصلی این بازار در فضای مجازی است و استفاده درست از این فضا در بستری مشخص، خیلی می‌تواند کمک کند.

وی افزود: یکی از راهکاری تقویت این فضا استفاده از شبکه ملی اطلاعات است که بستری امن و به دور از تزلزل را ایجاد کند.

عابدی‌ها در پایان یادآور شد: کارهای نوین و شرکت‌های دانش بنیان که جایگاه بسیار مهمی در تولید دارند کی تواند زمینه تقویت تولید را فراهم کند.