جعفر روناس گفت: بخش قابل توجهی از ایرانی‌ها و پاکستانی‌ها معتقد به تلاقی عید نوروز با عید غدیرخم هستند. یکی از سنت‌های شیعیان پاراچنار در نوروز آیین پرچم گشایی حضرت علی (ع) است.

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت فرا رسیدن عید باستانی نوروز، نشست مجازی یک روزه «بررسی آداب مشترک نوروزی ایران و پاکستان» در ۵ فروردین (۲۵ مارس) با حضور روئسای اتاق‌های ایرانشناسی دانشگاه‌ها، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران و مسئول خانه فرهنگ در لاهور برگزار شد.

در این نشست مجازی پروفسور دکتر محمد ناصر، رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی و اتاق ایرانشناسی دانشگاه پنجاب، دکتر علی مزمل، رئیس بخش زبان فارسی و اتاق ایرانشناسی دانشکده دولتی تاون شپ، دکتر شازیه شعیب، رئیس بخش زبان فارسی و اتاق ایرانشناسی دانشکده دولتی اسلامیه بانوان، دکتر ریاض شاهد وتو، رئیس اتاق ایران شناسی دانشکده دولتی اسلامیه، دکتر بابر نسیم آسی، استاد زبان و ادبیات فارسی و رئیس اتاق ایرانشناسی دانشگاه جی سی، محمدرضا ناظری، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران و جعفر روناس؛ وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لاهور، با بیان اهمیت و جایگاه عید باستانی نوروز بر توجه جدی به آن به عنوان میراث مشترک فرهنگی و تمدنی دو کشور تاکید کردند.

در آغاز جعفر روناس مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور با اشاره به جایگاه فرهنگ نوروزی در میان کشورهای منطقه گفت: بالغ بر ۳۰۰ میلیون نفر از مردم کشورهای جغرافیای نوروز (نوروزستان) عید باستانی را به صورت آئین‌های گوناگون ومتنوع جشن می‌گیرند. در مناطق گیلگیت بلتستان، ایالت‌های خیبرپختون خواه و بلوچستان و همچنین بخشی از ایالت پنجاب برگزاری جشن نوروز از شکوه بیشتری برخوردار است.

وی گفت: نوروز در پاکستان به عالم افروز یعنی روزی که جهان روشن می‌شود، نیز شهرت دارد و مردم پاکستان همانند مردم ایران با خانه تکانی، دید و بازدید و تهیه خوراکی‌های نوروزی و رنگ آمیزی تخم مرغ به استقبال طبیعت می‌روند.

مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور اضافه کرد: بخش قابل توجهی از جمعیت هر دو کشور ایران و پاکستان معتقد به تلاقی عید نوروز با عید غدیر خم هستند، به همین دلیل در برخی از مناطق ایران مراسم نوروز خوانی و در منطقه پاراچنار پاکستان نیز گردهمایی بزرگ پرچم گشایی حضرت علی (ع) با حضور پرشمار مردم برگزار می‌شود. در دیگر مناطق پاکستان نیز سفره امیر المومنین انداخته می‌شود و مردم با طبخ غذاهای نوروزی این عید بزرگ را جشن می‌گیرند.

جعفر روناس افزود: با ظهور دین مبین اسلام، مفاهیم آسمانی، هوشمندانه به نوروز افزوده شد و کتاب آسمانی درصدرِ سفره هفت سین قرار گرفت و مزین به دعای تحویل سال شد و به این شکل بر غِنای معنوی نوروز افزوده شد تا امروز که به دست ما رسید.

محمدرضا ناظری؛ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور، نیز با بیان اینکه بیشتر مردم پاکستان نوروز را با عناوین مختلف مانند جشن بهاران و بسنت جشن می‌گیرند گفت: اهمیت نوروز از نظر باورهای دینی چنان است که ما دعای و مناجات سال تحویل داریم بنابراین این عید سعید، تداعی کننده ارتباط معنوی بین خدا، انسان و طبیعت است.

وی کشورهای حوزه تمدنی نوروز را دارای ظرفیت بالایی برای برگزاری جشنواره‌های مشترک دانست و افزود: نام دیگر نوروز شاد کردن کودکان، صله رحم، نظافت و بهداشت، عیادت از بیماران و سالمندان، طعام دادن و میهمانی دادن است.

دکتر علی مزمل؛ استاد زبان فارسی دانشکده دولتی تاون شپ نیز با بیان اینکه مردم لاهور به «مردم زنده دل» در پاکستان شهرت دارند گفت: جشن نوروز که در لاهور مرکز ایالت پنجاب به جشن بهاران شهرت دارد مردم به صورت خودجوش به استقبال این آئین بزرگ می‌روند.

وی افزود: در جشن بسنت نیز که آن هم به مناسبت روز آمدن بهار در سراسر پنجاب جشن گرفته می‌شود مردم با پوشیدن لباس‌های نو به دید و بازدید اقوام و آشنایان می‌روند. مردم شهر لاهور معتقدند که عید نوروز مقارن با عید غدیر خم است به همین مناسبت با برپایی مراسم شعر خوانی و منقبت خوانی، عشق و اردات خود را به امیرالمومنین اعلام می‌کنند.

دکتر شازیه شعیب؛ رئیس بخش فارسی دانشکده دولتی اسلامیه بانوان در لاهور با قرائت شعری فارسی درباره نوروز و بهار طبیعت گفت: شباهت‌های فرهنگی و تمدنی ایران و مسلمانان شبه قاره هند آنقدر به هم نزدیک بود که اقبال لاهوری هر دو را یک ملت می‌دانست. بسیاری از شاعران شبه قاره هند از جمله اقبال لاهوری اشعار زیادی درباره نوروز سروده‌اند و این اهمیت نوروز را در پاکستان و هند می‌رساند.

دکتر بابر نسیم آسی؛ استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جی سی لاهور نیز در این نشست با بیان اینکه مردم پاکستان و ایران دارای فرهنگ مشترکی هستند گفت: فرهنگ و تمدن منطقه گیلگیت بلتستان در شمالی‌ترین نقطه پاکستان چنان با فرهنگ و تمدن ایرانی گره خورده است که ما به این منطقه لقب ایران صغیر را داده‌ایم به همین دلیل مردم این منطقه همانند ایرانی‌ها عید نوروز را با شکوه خاصی جشن می‌گیرند.

وی افزود: مردم بلوچستان و خیبرپختون خواه نیز با فرار رسیدن نوروز با برپایی مراسم خاصی و تهیه خوراکی‌های سنتی به استقبال فصل بهار می‌روند.

دکتر ریاض شاهد وتو؛ رئیس اتاق ایران شناسی دانشکده دولتی اسلامیه با توصیف جایگاه نوروز در ایران و پاکستان گفت: مردم بلوجستان در مناطق کویته، جعفر آباد، گوادر و مکران پس از آغاز سال جدید شمسی در ۲۱ ماه مارس با پوشیدن لباس‌های نو به دید و بازدید یکدیگر می‌روند و در آخر قسمتی از روز را در دل طبیعت سپری می‌کنند.

وی با اشاره به حضور جمعیت عظیمی از مهاجران افغان در پاکستان گفت: افغان‌ها نیز اهتمام خاصی برای برگزاری نوروز می‌ورزند، مردم منطقه قبیله‌ای کورام در شهر پاراچنار، زیران، شبلان و عمرکوت که در مرز مشترک با افغانستان قرار دارند نیز مراسم عید نوروز را به صورت آئینی خاص و باشکوه جشن می‌گیرند.

پروفسور دکتر محمد ناصر؛ رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پنجاب نیز با بیان نقش عمر خیام در تشکیل تقویم جلالی گفت: مردم در ایام قدیم و باستانی مشکل بزرگی در تعیین دقیق آغاز بهار داشتند اما عمر خیام دانشمند بزرگ ایرانی، با پژوهش‌های خود توانست روز اول بهار و اولین روز عید نوروز را به صورت دقیق محاسبه کند. وی دقت تقویم شمسی را قابل توجه دانست و گف ت: این میزان دقت به حدی است که هر ۲ میلیون سال یک روز انحراف در این تقویم وجود دارد.