قزوین - تبدیل مساجد به کانون های اصلی فرهنگ انقلابی و اسلامی از مهمترین برنامه‌هایی است که باید در دستور کار متولیان فرهنگی کشور قرار گیرد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، مژگان صلاحی: مسجد کانون اصلی شکل‌گیری انقلاب اسلامی و حرکت هسته‌های مردمی برای پیروزی انقلاب اسلامی بود. پس از انقلاب نیز این کانون مهم که حضرت امام (ره) از آن به عنوان سنگر یاد می‌کنند تبدیل به مرکزی برای توسعه انقلاب و حتی دفاع از آن شد.

اما با ورود به دهه هفتاد و ترویج افکار خاص در بدنه فرهنگی کشور، کم کم نقش اصلی مسجد به عنوان یک کانون و محور فرهنگی کمرنگ شد. این نقش به برخی مجموعه‌های فرهنگی همچون فرهنگسراها سپرده شد اما هرگز این فرهنگسرا یا خانه‌های فرهنگ نتوانستند اثرگذاری بالای مسجد را استمرار دهند.

امروز پس از ۴۲ سال از عمر انقلاب اسلامی و پس از سال‌ها اتخاذ سیاست‌های نادرست فرهنگی در کشور و طبیعتاً در استان قزوین گروهی از فعالان فرهنگی در حوزه هنری استان قزوین با تمرکز بر روی مسجد به عنوان یک کانون حیاتی فرهنگ در سطح جامعه به سمت فعال کردن این مساجد رفته‌اند.

حوزه هنری استان قزوین در اقدامی ارزشمند با حضور در مساجد مناطق محروم و کمتر توسعه یافته استان قزوین تلاش کرده است تا این مساجد به محلی برای اکران فیلم‌هایی با مضامین انقلاب اسلامی تبدیل شوند.

اکران فیلم «دیدن این فیلم جرم است» یکی از اقدامات ماندگاری بوده که در چند ماهه اخیر انجام شده و نوید تحولاتی قابل قبول در حوزه هنری را دارد.

هرچند ورود جریان انقلابی از سوی برخی فعالان سیاسی که خود را فعال فرهنگی نمایش می‌دهند نقد شده است اما استقبال خوب مردم از این حرکت ارزشمند نشان می‌دهد هنوز جریان‌های مدعی فرهنگ در استان علاوه بر اینکه فرهنگ را با بازی سیاسی گره می‌زنند، شناختی از ذائقه فرهنگی این مردم نیز ندارند.

نمایش فیلم با مضامین انقلابی در مساجد به یک جریان تبدیل شده است

محمدرضا امامقلی مدیرکل حوزه هنری استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اکران فیلم «دیدن این فیلم جرم است» در سطح مساجد استان قزوین اظهار کرد: اگر در تاریخچه حوزه هنری نگاه کنید این اتفاق تا الان نیافتاده بود که بتواند فیلمی که روی پرده است را به مناطق محروم ببرد و اکران کند و این اولین بار است که در تاریخ حوزه هنری یعنی این ۴۲ سال این اتفاق می‌افتد.

وی افزود: علتی که باعث رقم خوردن این اتفاق شد، تفکر مدیر بود و اجازه داد که فیلم روی پرده اکران شود در کشور هم این اولین بار است. در حالی که پیش از این مسیر بسیار سختی را برای اکران در مناطق محروم باید طی می‌شد آن هم به صورت انگشت شمار اتفاق می‌افتاد که این بوروکراسی حذف شد.

مدیرکل حوزه هنری استان قزوین در این گفت‌وگو بیان کرد: اکران اول را در اقبالیه شروع کردیم و مصاحبه هم از مردم گرفتیم با اینکه فاصله زیادی تا مرکز شهر وجود ندارد مردم گفتند که تا الان سینما نرفته‌اند و اولین بار بود که فیلم برای اکران به اقبالیه رفته بود. حتی در الموت در رازمیان این سوال را پرسیدیم همین جواب را دادند و از ما پرسیدند که چرا تا الان این اتفاق نیافتاده؟ ۴۲ سال از عمر انقلاب اسلامی و حوزه هنری می‌گذرد و اولین بار است که فهمیدیم این امکان وجود دارد که ما در مناطق دور و محروم نیز از سینما محروم نشویم.

اکران فیلم به یک مطالبه مردمی در مناطق محروم تبدیل شد

وی تصریح کرد: بعد از اکران در مناطق دور افتاده این مردم بودند که درخواست داشتند این اتفاق دوباره رقم بخورد یعنی تبدیل به مطالبه عمومی شد و تبدیل به جریان مردمی شد که خودشان پیگیر اکران شدند. بعد از این استقبال و اکران زنجیره‌ای در مناطق محروم قزوین و میزان اثرگذاری این اتفاق برای همه روشن شد. حوزه هنری مرکز تجربه ما را گرفت تا برای ۳۰ تا استان یک مدل این چنینی تدوین کند.

امامقلی با بیان اینکه اولین استانی که شروع کرده استان کرمانشاه است که اکران را در محلات محروم آغاز کرده است، عنوان کرد: ما اکران را از مناطق محروم شروع کردیم و بعد از آنکه اکران در محلات محروم تسهیل شد به سراغ مناطق محروم و سایر مناطق استان رفتیم.

وی بیان کرد: این اتفاق تبدیل به یک جریان شد و مناطقی که فیلم اکران شد روحانی مساجد و هیئت امنای مسجد و یا بسیج محله‌اش نامه تقدیر و تشکر از این اتفاق را برای حوزه هنری قزوین ارسال کردند و در خواست ادامه این مسئله را داشتند. این جریان تبدیل به مطالبه عمومی شد و پشتوانه مردمی پیدا کرد.مطالبه‌ای که ایجاد شده باید ادامه دار باشد و حالا که این اتفاق افتاده و باید ادامه دار باشد.

مدیرکل حوزه هنری استان قزوین اظهار کرد: ما وقتی تاریخ معاصر را بررسی می‌کنیم که در دهه شصت یک نمایشگاه عکس را می‌بردند در تمام روستاها می‌گرداندند و این اتفاق که بدون سختگیری و درنهایت سادگی و صمیمیت ایجاد می‌شد را الگوی مناسبی دیدیم.

پایبند به بوروکراسی‌های مرسوم اداری نشدیم

وی با بیان اینکه در این ماجرا تمامی بورکراسی های مرسوم شکسته شد، افزود: تماس ما با سپاه منطقه یا مسجد، بسیج بدون یک خط نامه نگاری یا تبلیغ بود و اکران‌ها به آسانی رخ دادو کامل بروکراسی اداری را از بین بردیم وتماما مردمی شد و اتفاق مثبت دیگر این بود که فیلم‌ها را در مساجد اکران کردیم و یک الگوگیری آزمایش شده و جواب گرفته شده از دهه شصت، که مسجد را محور اقدامات فرهنگی قرار دادیم.

امامقلی اضافه کرد: زمان اکران‌ها بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد بود و هزینه اش را هم خیرین می‌دادند. این‌طور نبود که از مردم بگیریم و به حساب تهیه کننده واریز کنیم مثلاً اگر قراربود صوت کرایه کنیم یا پذیرایی در حاشیه مراسم یا پول بلیط، خیّر این کار را انجام می‌داد. اینکه تبدیل به جریان مردمی شده است بر همین اساس میگوییم.

وی با بیان اینکه این جریان آنقدر گسترده شده است که خود روستاها پیگیر این اتفاق هستند عنوان کرد: فیلم بعدی که برای این کار در نظر گرفته شده فیلم شنای پروانه است.

مدیرکل حوزه هنری استان قزوین تأکید کرد: اتفاق دیگر این بود که برای اولین بار در تاریخ زندان‌های کل کشور فیلمی که روی پرده بود را برای مددجویان به زندان بردیم.

آزادی زندانیان جرایم غیر عمد در حاشیه اکران فیلم

وی با بیان اینکه این کار مقدمه‌ای برای کارهای خیر بزرگ‌تر بود گفت: در حاشیه اکران این فیلم هرکسی هرچقدر که توانایی دارد برای آزادی زندانیان نیازمند پرداخت می‌کند.

امامقلی ادامه داد: اکرانی که در زندان داشتیم سبب شد یک بازدیدی هم از کارگاه‌ها و… داشته باشیم. روی یک دری نصب شده بود بود کتابخانه؛ شاید کل کتابخانه صد جلد کتاب هم نداشت آنجا ایده‌ای به ذهنم رسید و خود جوش متنی را نوشتیم و در اینستاگرام منتشر کردیم تا الان ۲۰۰۰ جلد کتاب جمع کردیم و همینطور هم اضافه می‌شود و خود این مسئله هم تبدیل به یک جریان شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این اکران‌ها در مناطق محروم تبدیل به یک جریان ومطالبه مردمی شده است حتی با عدم پذیرش ارگان‌ها از همکاری، دیگر نمی‌توانیم این مسئله را ادامه ندهیم.

مدیرکل حوزه هنری استان قزوین با بیان اینکه تا به امروز بیش از ۲۰ اکران در سطح استان و مناطق محروم داشته‌ایم گفت: در اکران‌ها پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل رعایت می‌شد به طور مثال اگر ۲۰۰ نفر ظرفیت مسجد باشد ۵۰ نفر برای اکران اجازه حضور پیدا می‌کردند.

به گزارش خبرنگار مهر بدون شک حضور حوزه هنری در مناطق محروم گامی مهم اما نخست برای رفع محرومیت‌های فرهنگی است.

محرومیت‌هایی که ۴۲ سال است بر اثر برخی سیاست‌های فرهنگی غلط در کشور ایجاد شده و متأسفانه هنوز طرفدارانی را در خود دارد.

مفاهیم اصلی فیلم به مردم منتقل می‌شود

محمد نهاوندی مدیر کانون فرهنگی هنری شهید سپهبد قاسم سلیمانی مسجد قشلاق آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه استقبال بسیار خوبی از اکران در این منطقه صورت گرفت اظهار کرد: محتوای اصلی فیلم و مفاهیمی مانند عرق ملی به خوبی به مردم و تماشاگران منتقل شده بود.

این مسئول افزود: با توجه به اینکه اولین بار به صورت رسمی اکران در منطقه ما صورت گرفت در سالن بسیج فضا را به صورت فضای سینمایی آماده کردیم صندلی چیدیم و ویدئو پروژکتور گذاشتیم یک کار ابتکاری بود که انجام شد امکاناتی که فضای سینمایی لازم داشت را فراهم کردیم نفرات هم راضی بودند و دوست داشتند که ادامه داشته باشد. نیازی که درمنطقه وجود دارد و بازخوردی که از مردم می‌توان گرفت که فیلم‌هایی که بیشتر با ذائقه مردم همخوانی داشته باشد به این شکل اکران شود و ادامه داشته باشد.

وی بیان کرد: خانواده‌ها و نوجوانان از ۱۲ سال تا ۶۰ و۶۵ حضور داشتند و با توجه به اینکه تا الان اکران انجام نشده این اتفاق در مناسبت‌های ویژه می‌توان انجام و با استقبال خوب مردم همراه شود.

نهاوندی اضافه کرد: از مسئولین حوزه هنری باید تشکر کنیم. این اولین بار است که یک مسئول را بعد از سال‌ها می‌بینیم که خودشان پای کار آمدند و بدون اینکه ما در خواست کنیم خودشان با ما ارتباط گرفتند و شهرستان به شهرستان کار فرهنگی انجام دادند. امیدواریم این ارتباط مداوم باشد.

دژبان از فعالان فرهنگی منطقه دشتابی ارداق نیز در رابطه با اکران فیلم، استقبال و همچنین همراهی مردم با مفاهیم این فیلم را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: جوانان بین ۱۸ تا ۲۳، ۲۴ سال مخاطبان اصلی فیلم را تشکیل می‌دادند.

حلقه گفت‌وگویی پیرامون فیلم شکل می‌گیرد

وی افزود: بعد از اکران فیلم جوانان و نوجوان‌هایی که فیلم را دیدند بسیار استقبال کردند و قرار شد حلقه گفت و گویی پیرامون این فیلم صورت بگیرد.

این فعال فرهنگی اضافه کرد: بخش دشتابی که به مرکزیت شهر ارداق هست فضای آماده‌ای دارد و جمعیت به نسبت بالایی دارد جمعیت حدود ۳۰ هزار نفری دارد که می‌توانم بگویم که به یک سینما نیاز دارد و با توجه به پتانسیل‌های موجود مورد استقبال اهالی هم قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: برای این اکران چون ما فقط شهر ارداق را درگیر کرده بودیم که حدود ۷و۸ هزار نفر جمعیت دارد با اینکه به ما گفته بودند با توجه به شرایط کرونایی فقط از ۵۰ درصد ظرفیت موجود استفاده کنیم جمعیت خوبی به نسبت آمده بود.

حجت‌الاسلام سید مجتبی حسینی از روحانیون شهر محمودآباد نیز در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: با توجه به اینکه اکران فیلم تقریباً نزدیک عید بود و ماهم اطلاع رسانی وسیعی انجام ندادیم اما استقبال کلی از برنامه خوب بود و بچه‌های فرهنگی و جهادی پای کار آمدند.

وی تأکید کرد: پس از مشاهده فیلم، حاضرین که بیشتر جوان و نوجوان بودند با فضای سیاسی کشور و تنوع افکار و عقاید آشنا شدند و نگاه کلی که قبلاً داشتند که همه یک جناح ممکن است خوب باشد برطرف شده بود مثلاً ممکن است روحانی ببیند و فکر کنند که همه یک تیپ فکری دارند تغییر کرد و جامع‌تر به این موضوع نگاه کردند.

این فعال فرهنگی اظهار کرد: ما فیلم را در یک حسینیه کوچک اکران کردیم و فضا مناسبی نداشتیم حتی بعضی از خواهران آمدند و چون فضا نبود مجبور شدند بازگردند ولی در حالت عادی سالن‌ها و مصلی را می‌توان فراهم کرد و مردم نیز از این موضوع استقبال خواهند کرد.

به گزارش مهر بدون شک استقبال خوب از اکران فیلم‌هایی با محتوای مفاهیم انقلابی در مناطق محروم مخصوصاً در مساجد علاوه بر اینکه می‌تواند کمکی برای تبدیل جایگاه مسجد به سنگر فرهنگی در کشور باشد، می‌تواند مفاهیم انقلاب اسلامی، آرمان‌ها و اهداف آن را نیز به خوبی فراهم کند.

فراهم کردن بسترهای مناسب این دست از اکران‌ها در حوزه هنری اقدام ارزشمندی است که در دوره جدید مدیریتی حوزه به وجود آمده و این انتظار وجود دارد که جریان‌های فرهنگی و انقلابی حمایت خود را از این نوع فعالیت‌ها توسعه دهند.