بوشهر - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از ابتدای اجرای طرح بسیج سلامت نوروزی در استان بوشهر تاکنون هشت هزار بازرسی توسط بازرسان بهداشت محیط انجام شده است.

عبدالمحمد خواجه‌ئیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طرح بسیج سلامت نوروزی با اولویت کنترل بیماری کرونا با برنامه‌های نظارت بر مراکز و اماکن حساس و نظارت بر سامانه‌های آب‌رسانی، از ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین‌ماه سال جاری با حضور فعال بازرسان بهداشت محیط در سطح استان بوشهر در حال اجرا است.

وی افزود: طرح بسیج سلامت نوروزی توسط بازرسان بهداشت محیط که مجهز به تجهیزات پرتابل سنجش و نمونه‌برداری از آب، مواد غذایی و سطوح هستند از هشت صبح تا هشت شب در ساعت‌های اداری و غیر اداری و در صورت نیاز تا ساعت ۲۴ هر شب در سراسر استان در حال اجراست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: نظارت و بازرسی بهداشتی از کلیه مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی اماکن عمومی و کارگاه‌های فنی و تولیدی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در این بازرسی‌ها بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت فردی و سلامت شاغلین، استفاده از ماسک، بهداشت و سلامت مواد غذایی و بهداشت ساختمان، آب مصرفی، دفع صحیح پسماند و فاضلاب، کنترل دخانیات و نظافت عمومی محل تأکید می‌شود.

معدوم‌سازی ۳ تن مواد غذایی تاریخ‌مصرف

خواجه‌ئیان خاطرنشان کرد: در این طرح تعداد ۱۶۷ نفر از بازرسان بهداشت حضور دارند که طی اجرای این طرح تاکنون هشت بازرسی از مراکز و اماکن تحت پوشش در استان انجام داده‌اند که ۱۲۸ مرکز متخلف به مراجع قضائی معرفی‌شده‌اند و ۷۲ مورد نیز پلمب شده‌اند و همچنین بیش از سه تن مواد غذایی تاریخ‌مصرف گذشته و فاسد جمع‌آوری و معدوم شده است.

وی گفت: با استفاده از تجهیزات پرتابل بیش از هزار و ۸۰۰ مورد آزمایش و سنجش مواد غذایی انجام و ۱۶۲ نمونه مواد غذایی جهت بررسی به آزمایشگاه ارسال‌شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: در راستای نظارت بر بهداشت آب حدود دو هزار و ۸۰۰ موردسنجش کلر باقیمانده از آب شرب انجام‌گرفته و ۳۶۵ نمونه جهت بررسی وضعیت آب شرب به آزمایشگاه ارسال‌شده است.