تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱

اصفهان – نویسنده کتاب تاریخ سینمای سیار در ایران گفت: این کتاب تاریخچه سینمای سیار که همان سینمای دوره گردی است را در جهان و در ایران تا سال ۱۳۷۰ معرفی می‌کند.

مجید فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره کتاب «تاریخ سینمای سیار در ایران» اظهار داشت: این کتاب در واقع کار پژوهشی در رابطه با سینمای سیار در جهان و ایران است.

وی با بیان اینکه به دلیل علاقه‌ای که از دوران کودکی به سینمای سیار داشتم تألیف این کتاب را در دستور کار قرار دادم، ابراز داشت: حتی در دوران دبیرستان طرح کار من در زمینه سینمای سیار بود و در آن زمان در روستاها و شهرهای اطراف و حتی در دروان جنگ برای رزمندگان نسبت به پخش فیلم با استفاده از سینمای سیار اقدام می‌کردیم.

نویسنده کتاب تاریخ سینمای سیار در ایران با بیان اینکه این کتاب به سابقه نمایش فیلم به صورت سیار می‌پردازد، اضافه کرد: باید توجه داشت که سینمای سیار توسط برادران رومیت برای اولین بار در سال ۱۷۹۵ در جهان راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه به مدت چهار سال برای جمع آوری اطلاعات این کتاب وقت گذاشتم، ابراز داشت: برای تأمین مطالب از منابعی مانند کتب تاریخی، گزارش‌های منتشر شده و مصاحبه با افرادی که در این عرصه فعالیت داشتند، استفاده کردم.

فدایی تصریح کرد: مهم‌ترین منبع قابل استفاده برای تألیف این کتاب، استفاده از منابع مکتوب عصر چهارم ترومن بود که بعد از جنگ جهانی دوم نوشته شدند.

وی با بیان اینکه سینمای سیار برای اولین بار توسط شوروی و بعد از جنگ جهانی دوم به کشور وارد شده است، افزود: در آن دوران شوروی در شمال و انگلیس در جنوب کشور نفوذ کرده بودند.

نویسنده کتاب تاریخ سینمای سیار در ایران با بیان اینکه سینمای سیار در دوران قبل از انقلاب و بعد از انقلاب در کشور وجود داشته است، ادامه داد: در دوران قبل از انقلاب در مراکز تفریحی و پارک‌ها، در دوران پیروزی انقلاب به صورت زیرزمینی در منازل و مساجد و در دوران جنگ در سنگرها فعالیت داشت.

سینمای سیار سال ۱۳۷۰ در کشور خاموش شد

وی که معتقد است چراغ سینمای سیار از سال ۱۳۷۰ در کشور خاموش شده است، ابراز داشت: هر آنچه در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گرفت رد قالب آنالوگ بود و گویا اخیراً چین موفق به تولید سینمای سیار به صورت دیجیتال شده است که این امر می‌تواند مجدد منجر به استفاده از این سینما در دنیا باشد.

فدایی با بیان اینکه قرار بود کتاب «تاریخ سینمای سیار در ایران» سال ۹۸ به چاپ برسد، گفت: به دلیل مشکل مالی موفق به انتشار این کتاب نشدیم اما پایان سال گذشته این کتاب با یک هزار نسخه در ۲۸۶ صفحه به همت حوزه هنری اصفهان به چاپ اول رسید.

وی با بیان اینکه همچنان می‌توان گفت اطلاعات نانوشته‌ای در کتاب «تاریخ سینمای سیار در ایران» وجود دارد، ادامه داد: سعی داریم د ویرایش‌های بعدی اطلاعات جدید را در این کتاب اضافه کنیم.

نویسنده کتاب تاریخ سینمای سیار در ایران گفت: زمان رونمایی از این کتاب هنوز مشخص نشده است و بسته به شرایط بیماری کرونا است.