ارومیه - مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی از انجام بیش از ۵ هزار نوبت بازرسی بهداشتی در طرح تشدید نظارت بهداشتی ایام نوروزی بر مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی خبر داد.

امید خلیل زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ایام تعطیلات نوروزی ۴۷ اکیپ نظارتی، ستاد و بازرسی از ۲۵ اسفندماه سال ۹۹ تا ۱۷ فروردین سال جاری بر مراکز توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی نظارت داشتند، افزود: این طرح با هدف ارتقای سطح کیفی و بهداشتی فرآورده‌های خام دامی در مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی، شامل کشتارگاه‌ها، قصابی‌ها، فروشندگان گوشت، مراکز بسته‌بندی، رستوران‌ها و غذاخوری‌ها و غیره… انجام گرفت.

وی ادامه داد: د ر این طرح اکیپ نظارت و بازرسی بهداشتی دامپزشکی، موفق به بازرسی ۴ هزار و ۴۸۴ نوبت از مراکز عرضه انواع فرآورده‌های خام دامی (گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ، ماهی و …) تعداد ۹۱۳ نوبت بازدید و نظارت بر رستوران و غذاخوری‌ها و ۴۳۳ نوبت کشتارگاه و مراکز بسته بندی در مجموع ۵ هزار و ۸۳۰ نوبت شدند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت طی ۵ هزار و۸۳۰ نوبت بازرس و نظارت بهداشتی دامپزشکی بر مراکز توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی نزدیک به ۸ تن انواع فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی و غیر قابل مصرف کشف، ضبط و از چرخه مصرف خارج و به ۹۰ مورد شکایت مردمی در ایام نوروز نیز پاسخگویی شده است.

خلیل زاده در ادامه از پایش و غربالگری بیماری بروسلوز با نمونه برداری بالغ بر ۱۳ هزار رأس دام جهت تشخیص بیماری بروسلوز تب مالت در سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت همچنین جهت پیشگیری و مقابله با این بیماری در سالی که گذشت تعداد یک میلیون ۱۸۶ هزار و ۱۷۹ رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) ایمن سازی و مایه کوبی شدند.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: هم اکنون در سطح استان تعداد ۱۷۷ داروخانه دامپزشکی و تعداد ۲۳ شرکت پخش دارو و واکسن فعالیت می‌کنند که عملکرد این مراکز به صورت مستمر مورد پایش و رصد قرار می‌گیرد.

وی گفت: طی ۱۲ ماهه سال ۹۹ توسط کارشناسان این اداره کل تعداد ۳۱۶۹ مورد بازدید از داروخانه‌های دامپزشکی شرکت‌های پخش استانی و سراسری دارو واکسن، سموم و مواد بیولوژیک توسط کارشناسان این اداره کل صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه دامداران عزیز داروهای مورد نیاز خود را با نسخه دکتر دامپزشک و از داروخانه‌های دامپزشکی تهیه فرمایند و حتماً پس از دریافت دارو به تاریخ تولید و انقضا درج شده بر روی اقلام دارویی توجه کنند و گفت: دامداران می‌توانند هرگونه تخلف در این خصوص را با شماره ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان اطلاع دهند.