اردبیل- رئیس حوزه هنری استان اردبیل گفت: شیوع ویروس کرونا و تداوم آن در ۱۴ ماه گذشته به تولید و اکران آثار سینمایی و نمایشی حوزه هنری استان اردبیل ضربه اساسی وارد کرده است.

امیر رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی و گرامیداشت شهید مرتضی آوینی اظهار کرد: هنر انقلاب اسلامی قرائت متعهدانه از هنر است که با رویکرد متفاوت به دور از نگاه هنر برای هنر سعی می‌کند تا آثاری فاخر بر اساس محتوای ارزشی و مبانی دینی تولید شود.

وی تصریح کرد: در هنر انقلاب احساسات، عواطف و حتی عقلانیت و هنرمندان در مسیر اعتلای ارزش‌های انسانی و الهی صرف می‌شود و وظیفه چنین هنرمندانی انتقال این مفاهیم به گروه‌های مختلف جامعه است.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از گذشته هنر متعهدانه و انقلابی خودی نشان داد که در تولید آثار متنوع نمایشی، فیلم، کتاب و هنرهای تجسمی نمونه‌های ارزشمندی از آنها را می‌بینیم.

رجبی افزود: هنر انقلاب اسلامی در دوران جنگ تحمیلی با تلاش هنرمندان متعهد به اوج دوران فعالیت خود رسید به طوری که هنرمندان در کنار مردم از ابزار هنر برای دفاع از کیان مملکت و انتقال روحیه ایثار و شهادت سنگ تمام گذاشتند.

وی نمونه این هنرمندان را سید اهل قلم شهید آوینی اعلام کرد و ادامه داد: شهید آوینی با گرفتن دوربین در دوش خود و قلم در دست سعی کرد تا حماسه‌های خلق شده در هشت سال دفاع مقدس را روایتگری کند که همچنان نیز اثر ارزشمند او با نام روایت فتح مورد توجه و مطلوب مردم است.

هنرمندان روایتگران اصلی در میدان مبارزه با کرونا هستند

رجبی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: امروز نیز در شرایط سخت کرونایی هنرمندان با حضور در بیمارستان‌ها و تلاش مدافعان سلامت سعی می‌کنند تا روایتگر مجاهدت آنها در سنگر دفاع از سلامت و امنیت روحی، روانی مردم باشند که قطعاً این جهاد مقدس در آینده ابعاد متفاوتی گرفته و زوایای آن به معرض نمایش گذاشته می‌شود.

وی اضافه کرد: هنرمندان متعهد و انقلابی نسبت به اتفاقات پیرامونی خود بی‌تفاوت نیستند بلکه سعی می‌کنند در تولید آثار فاخر و ارزشمند گام به گام قدم بردارند.

رجبی به فعالیت‌های حوزه هنری به عنوان قرارگاه هنرمندان انقلابی اشاره کرد و گفت: حوزه هنری استان اردبیل در دو دهه فعالیت خود در استان اردبیل نسبت به تربیت، آموزش و پرورش هنرمندان انقلابی نقش‌آفرینی کرده که محصول آن را امروز در جامعه می‌بینیم.

ضربه کرونا به پیکره هنر اردبیل‌؛ فضای مجازی به کمک حوزه هنری آمد

وی بیان کرد: با شروع کرونا در دو سال اخیر آموزش‌های حوزه هنری استان اردبیل در فضای مجازی انجام می‌شود به طوری که در برخی از رشته‌ها استعدادهای ناب هنری متعهدانه‌ای را شاهد هستیم که افتخاراتی را در سطح ملی و بین‌المللی برای استان اردبیل کسب کردند.

رجبی اظهار کرد: از سال ۸۰ که فعالیت حوزه هنری شکل گرفته تولید آثار متنوعی را در رشته‌های هنری و فرهنگی شاهد هستیم که نمونه آن تولید فیلم، موسیقی، نمایش، هنرهای تجسمی و تولید آثار مکتوب به ویژه کتاب است.

وی ظرفیت هنرمندان استان اردبیل را پرورش یافته در دامان هنر انقلاب اسلامی ارزشمند و از یک ظرفیت بسیار بالا برخوردار دانست و تصریح کرد: امثال مرحوم امیرحسین فردی و رسول ملاقلی‌پور از خطه استان اردبیل برخاسته و در سطح ملی درخشش داشته‌اند.

رجبی در ادامه سخنان خود گفت: در حال حاضر نویسندگان و هنرمندان خلاقی را در رشته‌های تجسمی در استان اردبیل شاهد هستیم که همواره با خلق آثار ارزشمند همسو با اهداف حوزه هنری سعی کردند برای استان اردبیل افتخارآفرینی کنند.

وی افزود: هر چند تولید برخی از آثار در فضای مجازی و انتشار آن فرصت خوبی را برای استفاده مخاطبان به وجود آورده اما در برخی از حوزه‌های نیز کرونا ضربه‌ای مهلک به پیکره تولید آثار حوزه هنری وارد کرده است.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل خاطر نشان کرد: به رغم تولید آثار ارزشمند در سینما، تئاتر و نمایش نظیر فیلم بلند جمالی و درخشش در رویدادهای مختلف، متأسفانه به دلیل شیوع کرونا نمایش و اکران آن چندان شرایط مطلوبی پیدا نکند و امیدواریم با بهبود شرایط کرونا به سمت اصلاح این فضای سر و بی‌روح برویم.

رجبی در پایان اضافه کرد: همچنان برگزاری برخی از محافل ادبی و دوره‌های آموزشی را در فضای مجازی پیگیری می‌کنیم ولی امیدواریم با رخت بر بستن کرونا از کشور و استان اردبیل زمینه بروز و ظهور استعدادهای ارزشمندی را در استان اردبیل به ویژه حوزه هنری شاهد باشیم.