قم- رئیس هیئت امنای موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی نسبت به مسائل رویت هلال، گفت: ما از باب توجه به موضوع ابواب فقهی، به دنبال کاهش تنش هاهستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمد حسین فلاح زاده عصر پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ در جلسه نشست علمی رؤیت پذیری هلال که به همت مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی و ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری برگزار شده بود، با اشاره به انواع مختلف استدلال‌های فقهی در رؤیت هلال گفت: اول ماه با رؤیت هلال ثابت می‌شود اما اختلاف در دیدن هلال با چشم مسلح یا غیر مسلح و همچنین دیده شدن و کفایت آن برای همان منطقه و سایر مناطق و اتحاد در شب و سایر مسائل و فروعات فقهی، دقت و اهمیت بسیار بالای کار رؤیت هلال را روشن می‌نماید.

وی افزود: اعمال واجب دینی مثل حج، ماه رمضان و غیره از ایام الله هم با همین تعیین اول ماه معین می‌شوند. نظر مراجع و مجتهدان و فقها بر اساس اجتهاد و عدالت، صادر می‌شود و هر شخص باید به نظر مجتهد خود عمل نماید. گاهی اعمال به نظر ولی فقیه و یا نظر مشهور لحاظ می‌شود اما گاهی اعمال فردی است که باید هر کس به نظر مجتهد خود عمل نماید و این گونه نیست که مقلدین به مجتهد دیگر ارجاع داده شوند یا عدول از مجتهدی به مجتهد دیگر صورت بگیرد.

رئیس هیئت امنای مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اوّل ماه مورد توجه همه مردم است، افزود: از باب توجه به موضوع ابواب فقهی به دنبال آن هستیم که تنش‌ها کاسته شود و بهانه‌ای به دست دشمنان داده نشود و دشمنان نتوانند استفاده کند. در این نوع جلسه‌ها بنا بر این است که آفت‌های اختلاف و تفاوت فتواها شمرده شود تا با فرهنگ سازی لازم در جامعه و آگاهی سازی مناسب، مردم در جریان مسائل استهلال و رؤیت هلال قرار بگیرد که کار به این سادگی نیست که مسائل استهلال دستاویز ناآگاهان قرار گیرد.

وی با اشاره به تفاوت در فتوا که مورد توجه همه مراجع قرار دارد، گفت: مقام معظم رهبری نیز به دنبال آگاهی مردم هستند. اما با توجه به نظر مجتهدین و تفاوت فتوا، مراقب باشیم اختلاف را دامن نزده و بزرگ نمایی نکنیم بلکه تظاهر به اختلاف فتوا نیز صورت نگیرد. این مهم است که همه مراجع، آگاه به مصالح نظام و به مبانی نظام پایبند و معتقد هستند.