کرمانشاه- امام جمعه شهرستان گیلانغرب گفت: حل مشکلات شهرستان گیلانغرب نیازمند همت مضاعف مسئولان استانی و کشوری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام جواد فاطمی نسب درباره اقدامات انجام شده در خصوص زلزله غرب کشور با مرکزیت سرپل ذهاب به فعالیت‌های دفتر امامت جمعه قبلی شهرستان گیلانغرب اشاره و اظهار کرد: در این منطقه مسائل مختلفی پیگیری شده که ساخت و ساز و عمران و آبادانی در این خصوص قابل توجه بوده و جای تقدیر است.

وی به اقدامات صورت گرفته برای ساخت‌وسازها در شهرستان گیلانغرب اشاره کرد و افزود: در این حادثه به وجود آمده، ساختمان‌های هر ۲ شهرستان گیلانغرب و سرپل‌ذهاب دچار خسارات زیادی شدد، این مسأله سبب بازسازی بافت‌های فرسوده و آسیب‌دیده به مقدار قابل توجه شده اما همچنان نیاز به بازسازی وجود دارد.

امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب توجه به مسائل فرهنگی در حوادث به ویژه زلزله را بسیار مهم برشمرد و تاکید کرد: به طور طبیعی حوادث از نظر روحی بر روی افراد تأثیرگذار است، بنابراین باید برای جبران این آسیب‌ها برنامه‌ریز کرده و مسائل فرهنگی را مورد توجه قرار داد، البته قبل از زلزله کمبودهای فرهنگی مشهودی در این منطقه وجود داشته هرچند گیلانغرب یکپارچه شیعه است، اما در برخی مسائل این اختلافات وجود داشته و از این رو توجه به مسائل فرهنگی بسیار مهم و ضروری به نظر می‌‎رسد.

وی با تقدیر از فعالیت‌های صورت گرفته از سوی گروه‌های جهادی و تبلیغی به ویژه طلاب گفت: همزمان با تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک‌رسانی به مناطق زلزله زده فعالیت گروه‌های جهاد آغاز شده که طلاب حوزه علمیه در کنار سایر گروهای جهادی در این منطقه حضور پیدا کردند، چند روز پیش مردم درخواستی مبنی بر بازگشت گروه‌های تبلیغی و جهادی به این منطقه را داشته تا خدمات خود را استمرار بخشند.

فاطمی‌نسب از حرکت‌ها و برنامه‌های قابل توجه دینی و مذهبی در شهرستان گیلانغرب خبر داد و افزود: یکی از دغدغه‌های این شهرستان وجود خسارات زیادی است که مساجد و دیگر مراکز دینی و مذهبی از این حادثه آسیب دیده و بیشتر مساجد یا باید از اول ساخته و یا باید تعمیر شوند که به آن‌ها رسیدگی نمی‌شود، بنابراین ضرورت دارد از طریق اعتبارات استانی به این مباحث بیشتر توجه شود.

وی ادامه داد: حتی خانه‌های علمایی که برای تبلیغ می‌آمدند حسینیه‌ها و دیگر مراکز نیمه‌کاره رها شده‌اند، بنیاد مسکن، استانداری، سازمان اوقاف و امور خیریه یا سازمان تبلیغات اسلامی متولی این اماکن بوده و باید از بودجه‌های دولتی برای این موضوع استفاده کنند اما متأسفانه این کار را انجام نداده و مراکز دینی و مذهبی نیمه‌کاره رها شده‌اند.

امام جمعه شهرستان گیلانغرب به وضعیت حوزه‌های علمیه در این منطقه پس از اتفاقات زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت: قبل از حادثه زلزله، حوزه علمیه خواهران خوابگاهی ایجاد کرده بود که زلزله باعث وارد شدن خسارت زیادی به این خوابگاه شده و هم اکنون این مجموعه به طور کامل بدون استفاده باقی مانده که باید برای بازسازی و تعمیر آن اقدامات لازم صورت گیرد.

وی به اهمیت فعالیت دادگستری به عنوان محل رجوع تمامی مردم برای حل و فصل دعواهای فی‌مابین اشاره و بیان کرد: امروز بسیاری از مردم برای رفع رجوع و پیگیری مسائل قضائی خود به ساختمان نیاز دارند، با توجه به زلزله رخ داده ساختمان دادگستری گیلانغرب همچنان نیمه‌کاره باقی مانده و مسئولان آن تقاضا دارند که از نهادهای بالادستی استان و مراکز کشوری توجه ویژه‌ای برای اتمام این ساختمان مبذول داشته شده تا بتوانند به مردم خدمت‌رسانی کنند.

امام جمعه شهرستان گیلانغرب با بیان اینکه این منطقه برای عادی شدن فعالیت‌های خود به صورت کلی نیازمند یک حرکت جهادی، فرهنگی و تبلیغی است، گفت: جدای از بحث نیمه‌کاره بودن مساجد و حسینیه‌ها در ساخت و ساز، نیروهای مبلغ با گرفتن کمترین شهریه به سختی در این منطقه حضور پیدا کرده و با سابقه مساجدی که از مبلغ خالی مانده و آهسته آهسته مسجد به فراموشی سپرده شده است، بیم آن وجود دارد که مساجد ما به این وضعیت دچار شوند.

وی ادامه داد: ائمه جمعه شهرستان گیلانغرب نیازمند حمایت هستند، هم اکنون ۱۵۰ طلبه برادر و خواهر حضور داشته که نیازمند پشتیبانی تبلیغی هستند، درآمدی برای دفتر امام جمعه فراهم نمی‌کنند و اداراتی که در این شهرستان هستند هنوز دچار مشکلات زلزله و ساختمان‌های خودشان بوده و با مشکل کمبود نیرو دست به گریبان هستند، به خاطر وجود چنین مشکلاتی مباحث فرهنگی تعطیل شده است.

وی به اتمام کمک‌های دولتی و اعتبارات زلزله اشاره کرد و گفت: مشکلات حوزه فرهنگی باید رصد و پیگیری می‌شد، مراکز فرهنگی باید تعمیر و بازسازی می‌شد که الان بودجه‌ای برای این‌ها نیست و منطقه نیاز به بودجه‌هایی دارد که این مشکلات مرتفع شود.

فاطمی نسب به تعبیر رهبر معظم انقلاب در خصوص منطقه محروم گیلانغرب و سرپل ذهاب به عنوان دومین شهر مقاوم کشور اشاره کرد و ادامه داد: این مقاومت در جایی ثبت نشده و روحیه‌ای که این شهر در مسأله مقاومت داشته مورد توجه قرار نگرفته است، این منطقه نیازمند همت مضاعف مسئولان استانی و کشوری است.