به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی تبلیغات اسلامی بوشهر، حجتالاسلام محمدرضا طاهری در نشست ستاد استانی کرونا اظهار داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب، «مسئله دعا و عبادت در ماه رمضان، به خصوص در شبهای قدر، یکی از نیازهای حتمی و اساسی مردم است و مردم احتیاج دارند که در مسائل مهم، در قضایا یا حوادث مهم بتوانند این توسّل و این توجه و این ارتباط با خدا و خواستن از خدا را داشته باشند؛ و باید فکری برای این بشود»، گفت: متأسفانه امسال در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان شاهد پدیدهای تلخ و دردناکی بودیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر با استناد به این بخش از بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) که فرمودند: «توصیهام این است که بررسی این مورد را به کسانی بدهید که اهمّیّت حضور دعا و توسّل و مسائل معنوی را به معنای واقعی کلمه درک کرده باشند، اینها بررسی کنند مسئله را و تصمیمگیری کنند؛ هر چه تصمیمگیری کردند، بر عهدهی من و همهی مردم است که بر طبق آن تصمیمگیریها انشاءالله عمل بشود»، اظهار داشت: با وجود مطالعات و کار کارشناسی دقیق کمیته امور معنوی ستاد ملی کرونا و تنظیم دستورالعمل برگزاری نمازها و مراسم در ماه مبارک رمضان و تقسیم مساجد به چهار دسته و ارائه ضوابط روشن ناظر به هر کدام، بعضی از مسئولان، بیاعتنا به تأکید رهبر معظم انقلاب در واگذاری تصمیمات این حوزه به کارشناسان مربوطه و مطالعات و پیشنهادهای مطرح شده در کمیته امور معنوی از سوی چهار دستگاه مسئول یعنی مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به یکباره همه نمازها و مراسم در ماه مبارک رمضان را ممنوع اعلام کردند.
وی اضافه کرد: این تصمیم و رسانهای شدن آن، به شائبههایی که طی این ایام در بین متدیّنین و اصحاب رسانه مطرح شده بود، دامن زد که گوئی استاندارد دوگانهای در ذهن بعضی مسئولان حکمفرما است؛ آن جایی که موضوع سفر و تفریح و خوشگذرانی در سواحل شمال و آنتالیاست، خبری از کرونا و دستورالعملهای پیشگیرانه نیست؛ اما آنجایی که بحث دعا و توسل و زیارت و جشنهای نیمه شعبان است، همه چیز تعطیل و همه ورودیها مسدود و درها بسته است.
حجتالاسلام طاهری تأکید کرد: گویا فراموش کردهایم آن روز که نیاز به حضور گسترده و جهادی مسجدیها و بسیجیها بود، همه بارهای بر زمین مانده را همین نیروهای خدوم و بیحاشیه بر دوش گرفتند و از تولید ماسک و گان در آن شرایط کمبود، تا حضور در مراکز پرخطر و ضدعفونی و گندزدائی معابر و تدفین اموات کرونایی، از تأمین اقلام کمکمعیشتی برای آسیبدیدگان از کرونا تا شناسایی و قرنطینهسازی بیماران در طرح حاج قاسم، محور اصلی فعالیتها مساجد و هیئات مذهبی بودند؟
مراعات کمنظیر پروتکلها توسط مذهبیها
مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر با اشاره به مراعات کمنظیر پروتکلهای بهداشتی، آن هم در بالاترین سطح ممکن، توسط همین مذهبیها و هیئتیها و مسجدیها در لیالی قدر رمضان گذشته و دهه محرم پارسال تصریح کرد: بنا بر مستندات ستاد کرونا درصد رعایت پروتکلهای بهداشتی در این مراسمها، از میزان رعایت آن در مطبهای پزشکان محترم بیشتر اعلام شد.
وی ابراز داشت: لازم است به اطلاع اعضای ستاد استانی مقابله با کرونا برسانم که طی ۳-۴ روز گذشته که این ممنوعیتها اعلام شده، شاهد صدها مراجعه حضوری و تلفنی به دفتر بنده و دیگر مسئولان نهادهای متولی امور دینی بودهایم، که خواستار مخالفت با این تصمیم بوده و درخواست برگزاری تجمعات اعتراضی در مقابل استانداری و دانشگاه علوم پزشکی استان داشتهاند؛ و در مقابلِ توضیحات و تلاشهای آرامشبخش بنده و همکارانم، از ما خواستهاند که صدای فروخورده این طیف نجیب و مظلوم جامعه در ستاد کرونا باشیم.
حجتالاسلام طاهری اضافه کرد: ما به نسبت مسئولیت خود لازم است یک لحظه بیاندیشیم که آیا بهتر نیست به جای پاک کردن صورت مسئله و اعلام تعطیلی مراسم مذهبی، الگوی صحیح و متناسب برگزاری این مراسم، در عین رعایت کامل و بینقص شیوهنامههای بهداشتی را ارائه کنیم؟
مسجد بهترین سنگر برای مقابله با کرونا
مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر تصریح کرد: به راستی چرا حاضر شویم «مساجد» را که طی یکسال و دو ماه گذشته ثابت کردهاند بهترین سنگر برای مبارزه با این بیماری و پایگاه هر طرح تأثیرگذاری در مقابله همهجانبه با این ویروس منحوس هستند به تعطیلی بکشانیم و جامعه را از آثار و برکات غیرقابل جایگزین آن محروم کنیم؟!
وی گفت: آیا اینطور اقداماتِ ستاد کرونا باعث بیاعتبار شدن آن و عادیسازی مخالفت با مصوبات ستاد در بین مردم نمیشود؟ آیا اینگونه تصمیماتِ یکجانبهنگر، باعث نمیشود مسجدیها و متدیّنین جامعه، ستاد کرونا را در مقابل خود و ارزشهای دینی خود بدانند؛ نه در کنار خود و پشتیبان دین و مناسک دینی؟ و در این صورت آیا شاهد گسترش مساجد و محافلی نخواهیم بود که بعد از این دیگر به هیچ دستورالعمل و آئیننامهای تمکین نخواهند کرد؟
مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی بر خود لازم میداند تا با هدف رفع این شائبهها و ذهنیتهای سو و ارائه الگوی کارآمد تمدنیِ «اجرای دستورات دین» در کنار «التزام به توصیههای عقل و علم»، پیشنهاد ساده، عملی و روشن خود را به ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا و برای اجرای موفق و الگوساز آن در سطح استان اعلام آمادگی کامل نماید؛ به تشریح سه بخش اصلی این دستورالعمل پرداخت.
استفاده از فضای آزاد برای مراسم
حجتالاسلام طاهری تأکید کرد: در بخش مراسم ترتیلخوانی قرآن و قرائت ادعیه ماه مبارک رمضان، پیشنهاد میشود، صرفاً در صحنهای روباز مساجد و بوستانها و فضای سبز و با استفاده از ماسک و رعایت فاصلهگذاری (دو متر از هر طرف) برگزار شده و ناظرین سازمان تبلیغات بههمراه کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی بر رعایت دستورالعملها نظارت کرده و در صورت مشاهده کوچکترین تخلّفی، مجوز برگزاری مراسم لغو شود.
وی ادامه داد: اقامه نمازهای جماعت، تنها در فضای آزاد و حیاط مساجد برگزار میشود و هیئت امنای مساجد موظف است درخواست برگزاری نماز را به مرکز رسیدگی به امور مساجد یا اداره کل تبلیغات اسلامی ارائه و پس از تعهدسپاری، مجوز برگزاری نماز جماعت دریافت کنند. نظارت بازرسان مرکز رسیدگی به امور مساجد، اداره کل تبلیغات اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی به صورت منظم، ضامن اجرای شیوهنامههای بهداشتی و عدم رعایت آن، باعث لغو مجوز و معرفی به مراجع قضائی خواهد بود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر با اشاره به برگزاری مراسم شبهای قدر، با هدف توزیع جمعیت علاقمند، به صورت غیرمتمرکز و در همه بوستانها و صحنهای روباز مساجد، اضافه کرد: مجوز برگزاری هر مراسم به یکی از هیئات خوشسابقه و ثبت شده در سازمان تبلیغات اسلامی واگذار میشود و متولیان رسمی هیئت، مسئول رعایت شیوهنامهها توسط همه جمعیت حاضر در مراسم خواهند بود.
حجتالاسلام طاهری انعکاس گسترده این مراسمها در شبکه استانی سیما و پخش برخط آن از طریق شبکههای اجتماعی فضای مجازی و تبلیغ کانالهای انعکاس دهنده مراسم که با کمک هیئات و ادارات تبلیغات اسلامی صورت میگیرد را زمینهساز بهرهمندی مخاطبانِ در معرض خطر در منازل و البته گسترش و فراگیر شدن دعا و تضرع مردم در ماه عبادت و بندگی عنوان کرد و آن را عاملی دانست که به تصریح قرآن، تنها راه برونرفت از بلاها و انشاءالله زمینهساز رفع این بلیّهی عالمگیر خواهد بود.