اصفهان- معاون نظارت بازرسی سازمان صمت استان اصفهان گفت: ۱۷۱ فروشگاه متخلف که به گران‌فروشی، اخفا و امتناع از عرضه و فروش مرغ منجمد غیرمجاز اقدام کرده بودند، شناسایی و با آنها برخورد شد.

اکبر عادل‌مرام در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مرغ با توجه به گران‌تر بودن گوشت قرمز و ماهی، بخشی از سبد غذایی خانوارها را تشکیل می‌دهد و مردم گوشت مرغ را به عنوان ماده پروتئینی اصلی جایگزین کردند از این رو تقاضا در بازار مرغ بیشتر از عرضه بوده و اختلاف قیمت ناشی از آن تخلفاتی از قبیل دلالی و گران فروشی ایجاد کرده است.

وی افزود: بازرسی‌هایی که از ابتدا تا پایان اسفندماه در زمینه برخورد با تخلفات حوزه گوشت مرغ در سطح شهر انجام شد حدود ۱۱۷ واحد توزیع کننده و خرده فروشی متخلف شناخته شدند که ارزش ریالی تخلفات آن‌ها سه میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال (۳۲۸ میلیون تومان) برآورد شده و پرونده آنها در تعزیرات در حال رسیدگی است.

معاون نظارت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه ۵۴ واحد خرده فروشی متخلف نیز از ابتدا تا ۱۸ فروردین سال جاری شناسایی شدند که ارزش ریالی تخلفات آنها ۱۰۹ میلیون تومان بوده است، خاطرنشان کرد: گران فروشی، اخفا و امتناع از عرضه و تقلب از جمله تخلفات این واحدها بوده است.

۱۴ کشتارگاه متخلف در استان اصفهان شناسایی شدند

عادل مرام ابراز داشت: ۱۴ کشتارگاه صنعتی متخلف نیز در سطح استان از اسفند ماه تاکنون شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل شد که میزان جرایم آنها ۱۰ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان است.

وی همچنین به شناسایی و تشکیل پرونده برای ۴۰ نفر از افراد متخلفی که عرضه کننده عمده گوشت مرغ از کشتارگاه‌ها به واحدهای خرده فروشی بودند اشاره کرد و گفت: گرانفروشی و عرضه نکردن گوشت مرغ در شبکه تعیین شده از جرایم این افراد است که هم اکنون پرونده آنها در دست بررسی برای ارسال به تعزیرات است.

توزیع کالاهای اساسی در سامانه رهتاب

عادل مرام با بیان اینکه برخی از کالاهای اساسی از طریق سامانه رهتاب توزیع می‌شود، خاطرنشان کرد: واحدهای تأمین کننده، مقدار توزیع و خرده فروشی‌ها در این سامانه باید ثبت شود و در صورت ثبت نشدن مراحل تأمین و توزیع در سامانه رهتاب، تخلف محسوب می‌شود.

معاون نظارت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان همچنین به تخلفات در حوزه قند و شکر اشاره کرد و اظهار داشت: برخی واحدهای صنفی در مرکز استان در این زمینه مرتکب تخلف شدند و حدود ۴۱ فقره پرونده تخلفات قند، شکر و روغن در اسفندماه برای رسیدگی به تعزیرات ارسال شده است.

نرخ شکر مصرفی واحدهای تولیدی و صنعتی ۱۱.۵۰۰ تومان است

عادل مرام افزود: دولت نرخ مصوب شکر برای صنف و صنعت (واحدهای تولیدکننده‌ای که از شکر به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند) هر کیلوگرم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد اما نرخ ثابت هر کیلوگرم شکر برای مصرف خانوار ۸,۷۰۰ تومان است.

وی ادامه داد: شکر تنظیم بازاری در بسته‌های یک کیلوگرمی به قیمت ۸,۷۰۰ تومان برای مصرف کننده از طریق سامانه رهتاب به واحدهای صنفی عرضه می‌شود اما شکر مخصوص مصرف واحدهای صنفی تولیدی و صنعتی خارج از سامانه رهتاب و از طریق شرکت غله و خدمات بازرگانی تأمین می‌شود.

روغن‌های غیریارانه‌ای با نرخ آزاد عرضه می‌شود

معاون نظارت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان درباره علت تفاوت نرخ انواع روغن خوراکی در بازار نیز اظهار داشت: روغن‌های خوراکی که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود دو نوع یارانه‌ای و غیر یارانه‌ای است؛ روغن‌هایی که منشأ تولید آنها دانه‌های ذرت، کانولا و دانه‌هایی است که به آنها یارانه اختصاص نیافته است به صورت آزاد تهیه فرآوری، بسته بندی و عرضه می‌شود.

عادل مرام افزود: روغن‌های آفتابگردان و سویا در قالب طرح تنظیم بازار در کارخانه‌های مشخص فرآوری و بسته بندی می‌شود و نرخ مصرف آنها با توجه به مقدار حجم روغن متغیر است که بخش عمده آن‌ها در به صورت حواله‌ای در سطح بازار بر اساس سهمیه استان و بخشی نیز از طریق سامانه رهتاب عرضه می‌شود.

وی تاکید کرد: مدیریت نظارت و بازرسی صنعت معدن و تجارت و اتاق اصناف استان واحدهای صنفی را رصد می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف طبق قوانین و ضوابط برای آنها پرونده تشکیل و به تعزیرات ارسال می‌شود.

معاون نظارت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان در پیش است و نظارت‌های ما در زمینه بازرسی از واحدهای صنفی که عرضه کننده کالاهای مورد تقاضای این ایام هستند، تشدید می‌شود و بی تردید اگر واحدهای صنفی نسبت به رعایت ضوابط و قوانین کوتاهی کرده و اهتمام لازم نداشته باشند اعمال قانون خواهند شد.