کرج - رئیس کمیسیون نظارت و تحول اداری شورای اسلامی شهر کرج گفت: سیمای کرج شهر به هم‌ریخته‌ و آشفته ای را تداعی می‌کند و باید نابسامانی‌های آن هرچه سریع‌تر برطرف شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین خلیلی‌اردکانی صبح چهارشنبه در هجدهمین کمیسیون هنر و ارتباطات شورای شهر کرج که با حضور اعضا کمیسیون، مدیران مناطق و رؤسای سازمان‌های سیما، منظر و فضای سبز و سازمان فرهنگی ورزشی و اجتماعی شهرداری با موضوع اصلاحیه آئین‌نامه تبلیغات محیطی برگزار شد، اظهار کرد: با نگاه به دورنمای چهل سال گذشته کرج و قرار گرفتن آن در مسیر چندین استان کشور و وجود قومیت‌های مختلف به‌هم‌ریختگی به وجود آمده که باید ساماندهی و برای رفع آن همه نهادها کمک کنند.

وی به آشفتگی و نابسامانی بصری تبلیغات این کلانشهر اشاره کرد و افزود: با عبور از کوچه و خیابان‌های شهر با تابلوهای متعدد شهری روبه‌رو می‌شویم که زیاد هم زیبا و خوشایند به نظر نمی‌رسند و این امر ضرورت ساماندهی و ارائه و آرایش صحیح تابلوهای تبلیغاتی در محیط شهری را نشان می‌دهد.

رئیس کمیسیون نظارت و تحول اداری شورای شهر کرج بیان کرد: امیدواریم با توجه به تعداد زیاد نیرو در مناطق شهرداری، یک نفر در هر منطقه معرفی و پیگیر ساماندهی سیمای شهر شود، ایجاد ضوابط و مقررات در ساخت و نصب تابلوها نیز در بهبود اوضاع شهر مؤثر است و باید برای تابلوهای شهری الگویی در نظر گرفت و مطابق با آن رفتار کرد.

چهره کرج با هنر و معماری اسلامی زیباسازی شود

اکبر سلیم‌نژاد، رئیس شورای اسلامی شهر کرج نیز اظهار کرد: چند نوع نازیبایی و آشفته بصری در شهر وجود دارد که یکی مربوط به نما و معماری ساختمان‌ها است و همین‌طور روش‌های مختلف تبلیغاتی که نوعی آشفتگی ایجاد کرده و همین‌طور خلأ استفاده از المان‌ها و ابزارهای هنری و نورپردازی نیز احساس می‌شود.

وی بیان کرد: در بحث ساماندهی بصری شهر به اندازه کافی جلسه برگزار شده و سخنرانی صورت گرفته است، اکنون وقت عمل است و زیباسازی شهری نیز به معنای کارِ سلیقه‌ای نیست بلکه از مبلمان شهری گرفته تا نحوه ساماندهی تابلوها از سطح شهر باید مطابق با آئین‌نامه و دستورالعمل صورت پذیرد.

سلیم‌نژاد افزود: چهره کرج و همین‌طور پیاده‌روها برای شهروندان جذابیتی ندارد؛ نماهای ساختمان‌ها و رنگ‌های دیوارها و تبلیغاتی که طی سال‌های قبل رشدی قارچ گونه داشته‌اند، آرامش را از مخاطب سلب می‌کند و در مجموع شهر در قابِ زیبایی قرار نگرفته است و از مهم‌ترین دغدغه‌ها نیز زیادی تابلوها و استندها ست که باید ساز و کار منسجمی برای ساماندهی آنها برقرار شود.

وی تصریح کرد: نباید به شهر نگاه تجاری داشته باشیم، برای مثال نقاط پرتردد و ویترین‌های شهری به جای پایه‌های تبلیغاتی باید در اختیار هنرمندان قرار گیرد، در شهر نیاز به استفاده از ابزارهای خوشنویسی داریم، نصبِ مجسمه‌ها و المان‌ها، نورپردازی و رنگ‌آمیزی‌های شاد، تلفیقی از سنت و مدرنیته برای ایجاد حالِ خوب در شهروندان و ساماندهی اماکن تاریخی.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: شهروند از لحظه‌ای که خانه را ترک می‌کند با تراکت‌های تبلیغاتی روبه‌رو می‌شود تا به خیابان‌های اصلی می‌رسد که آنجا هم مملو از بنر و داربست و آلاینده‌های صوتی و بصری است، در حالی که نیاز روحی مردم چیز دیگری است و می‌خواهند شهر را در قابِ هنر و معماری اسلامی تماشا کنند و جلوه‌هایی از هویت و فرهنگ و مذهب و باورهای دینی و اسلامی خود را در نقاط شهر شاهد باشند که این طور نیست.

وی بابیان اینکه مناطق باید بودجه فرهنگی خود را به درستی استفاده کنند و واحدهای زیباسازی نیز باید عملکرد منسجم‌تری داشته باشند، متذکر شد: اگر خواستار جلبِ رضایت مردم هستیم، آنها بیشتر از پل و بزرگراه خواهان حذف آشفتگی بصری از چهره شهر هستند و این مهم باید در دستور کار سال جاری مدیریت شهری قرار بگیرد.

نازیبایی‌های بصری شهر جمع‌آوری و ساماندهی شود

عباس زارع، رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج نیز در این جلسه با بیان اینکه کسی در کرج دلش به حال سیمای شهر نمی‌سوزد، گفت: نازیبایی‌های بصری شهر و تبلیغات محیطی با متولی گری شهرداری رفع و ساماندهی شود.

وی بیان کرد: تابلوهای تبلیغاتی که بیشتر مربوط سایر نهادها و ارگان‌هاست و فضایی از سطح شهر را اِشغال کرده‌اند و ساماندهی آنها از مطالبات شهروندان است، باید جمع‌آوری شوند.

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به وجود برخی تابلوهای آلاینده در شهر، افزود: وقتی در میدان آزادگان یا میدان هفت تیر قرار می‌گیریم، حالمان از وضعیت ظاهری و سیمای شهر به هم می‌خورد و هیچ نظارتی بر آنها نیست و برای جمع‌آوری آنها ملاحظه‌کاری شده است.

زارع با بیان اینکه هیچ شهری در کشور به اندازه کلانشهر کرج آشفتگی بصری ندارد، تصریح کرد: برخی تابلوهای آلاینده برخلاف ضوابط آئین‌نامه هنوز بر سر مغازه‌ها و حتی پشت‌بام‌ها نصب است و تاکنون برای جمع‌آوری آن‌ها ورود نشده است و تاکنون تابلوهای اضافه خیابان‌ها، باغچه‌ها و پیاده‌راه‌ها جمع‌آوری نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه باید مدیران ارشد استانی پای کار باشند، تأکید کرد: عملیات اجرایی این طرح شامل جمع‌آوری تابلوهای مستهلک و خطرساز در معابر و پیاده‌روها، تابلوهای نماها که زمینه‌ساز بروز خطر برای شهروندان و آسیب به سیمای شهری هستند، حمایت و همکاری نهادهای مربوطه قابل انجام است.