محمد میرکیانی ضمن اعلام خبر آمادگی اثر جدید خود که یک‌سه‌گانه برای نوجوانان است، آن را یک چندگانه دانست و ویژگی‌های این‌گونه آثار را تشریح کرد.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و اندیشه: «سه‌گانه دشت مرموز» جدیدترین اثر محمد میرکیانی نویسنده کودک و نوجوان است که به‌زودی توسط انتشارات به‌نشر منتشر و راهی بازار نشر می‌شود. این‌سه‌گانه از سه‌رمان «جشن خرگوش‌ها»، «ملکه موش‌ها» و «بازی بازها...» تشکیل شده و شخصیت‌های اصلی اتفاقاتش حیوانات هستند.

نزدیک‌بودن چاپ این‌سه‌گانه بهانه‌ای شد تا گپ و گفت کوتاهی با خالق «تن‌تن و سندباد»، «حکایت‌های کمال»، «قصه ما مثل شد»‌ و دیگر آثار ادبیات کودک و نوجوان داشته باشیم.

میرکیانی در پاسخ به این‌سوال که چرا این‌اثر را در قالب سه‌گانه نوشته و آن را تبدیل به یک‌رمان واحد نکرده، گفت: ابتدا قرار نبود این‌رمان‌ها سه‌گانه باشند. بعد از استقبالی که از «جشن خرگوش‌ها» شد، به این‌نتیجه رسیدم که طرح رمان ، ظرفیت گسترش دارد. این شد که جلدهای بعدی یعنی «ملکه موش‌ها» و «بازی بازها» را هم نوشتم. اما نکته مهم، تفاوت اساسی در طرح چندگانه با رمان‌های چند جلدی است.

وی این‌تفاوت را این‌گونه برشمرد: در رمان‌های چندجلدی هرجلدی ادامه جلد قبل است، اما در چندگانه‌ها ، فضا، شخصیت‌ها و ماجرا ها در هرجلد فضا و پیام خودشان را دارند و به‌شکل مستقل، کشش داستانی دارند. با این‌حال با حضور شخصیت‌های جدید است که در یک کل هم می‌توانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند. روشن‌تر آن‌که در چندگانه‌ها، هرجلدی هم مستقل است هم می‌تواند ادامه پیدا کند. پای چندگانه‌ها خارج از ادبیات به سینما هم کشیده شده است. بسیار اتفاق افتاده که هنرمند فیلمسازی به توفیق قصه اول، قصه‌های بعدی را هم ساخته و روی اکران برده است.

این‌نویسنده در پاسخ به این‌سوال که چرا شخصیت‌های اصلی این‌مجموعه حیوانات هستند و چرا از انسان‌ها برای نوشتن قصه‌های این‌سه‌گانه استفاده نکرده، گفت: داستان‌هایی با فضای فابل یا قصه‌های حیوانات، از محبوب‌ترین آثار مورد علاقه کودکان‌ونوجوانان در سراسر جهان در قالب ادبیات، نمایش و سینما هستند.کمتر نویسنده‌ای را در عرصه ادبیات کودک ونوجوانان می‌توان پیدا کرد که داستان فابل نداشته باشد. آن هم به‌دلیل تخیل و ماجرایی‌بودن این‌نوع آثار که در ذات آنها نهفته است. هرسال در جهان داستان‌های بسیاری در قالب قصه‌های حیوانات نوشته و منتشر، ومجموعه‌های جذاب انیمیشن با این‌فضا ساخته می‌شود.

وی افزود: قصه‌های حیوانات در ادبیات کهن ما هم سابقه بسیار دارد. مثل منطق‌الطیر عطار نیشابوری، بهارستان جامی، کلیات آثار شیخ بهایی، مثنوی طاقدیس ملااحمد نراقی، مثنوی معنوی و به‌طور پراکنده در آثار نظامی، سعدی، عبید زاکانی و حتی در این‌اواخر پروین اعتصامی. این‌مساله نشان‌دهنده علاقه فطری همه گروه های سنی به داستان‌های حیوانات است. به‌همین‌دلیل من هم از این‌عامل و ویژگی استفاده کردم.

میرکیانی همچنین در پاسخ به این‌سوال که این سه‌گانه تفاوتی با آثار پیشین‌اش دارد یا در امتداد فرم و محتوای آثار قبلی اوست، گفت: همیشه دوست داشتم مجموعه چندگانه را بین آثارم برای نوجوانان داشته باشم. اما ویژگی دیگر این‌سه‌گانه فانتری این است که طی سال‌های گذشته دل و ذهن بسیاری از نوجوانان را درگیر خود کرده و از همه مهم‌تر ویژگی طنز آن است که با تمام آثارم متفاوت است. به‌همین‌دلیل می‌دانم این‌مجموعه کاری دوست داشتنی برای نوجوانان خواهد شد.  شاید بعدها جلد دیگری به این چندگانه اضافه شود، چون ظرفیت داستانی و جذابیت شخصیت‌ها وپایان ناپذیری ماجراها، این امکان را فراهم می‌کند.