به گزارش خبرگزاری مهر، رایزنی فرهنگی ایران در اوگاندا، در جهت معرفی نقش سرنوشت ساز و حیاتی حضرت خدیجه (س) در تقویت، ترویج و انتشار فرهنگ و معارف اسلام ناب و تحقق اهداف مبعث پیامبر اکرم (ص) را با اجرای دو برنامه رسانهای و دانشگاهی برای جامعه بانوان اوگاندا تشریح و تبیین کرد.
نخستین برنامه انتشار مقالهای بود با عنوان «بزرگداشت رحلت بانوی اول اسلام: Remembrance of the Frist Lady of Islam,s departures from the mortal world» که در رسانههای خبری، شبکههای اجتماعی و صفحات مجازی اوگاندا، از جمله رسانههایی چون: جورنالیستهای آفریقا، روزنامه هملند، مطالعات ایران و آفریقا، اخبار آفریقا تلگرام و… منتشر و همچنین متن آن به نشانی بیش از چهارصد شخصیت علمی، فرهنگی، دینی و اجتماعی اعم از رؤسای دانشگاهها، اساتید، نویسندگان، امامهای جمعه، دانشجویان و… ارسال شد که خلاصه ترجمه آن در ادامه گزارش ارائه میشود.
همچنین روز دهم ماه مبارک رمضان هم بخشی از کارگاه آموزشی رمضان شناسی این رایزنی و دانشگاه بینالمللی مِتروپلیتنت اوگاندا به تبیین و تشریح نقش تعیین کننده و حیاتی حضرت خدیجه (س) اولین زن مسلمان، در شکلگیری و موفقیت نهضت صدر اسلام و مقابله با کفار و بت پرستان، تبلیغات دینی بانوی اول اسلام، نقش موفقیتآمیز همسر با وفای نبی اکرم در شکست اهداف تحریم و محاصره اقتصادی شعب ابوطالب، بیماری و وصیتنامه حضرت خدیجه (س)، رحلت ام المومنین (س) و… اختصاص یافت. گفتنی است که این دو برنامه مورد استقبال درصد قابل توجهی از جامعه بانوان اوگاندا قرار گرفت.
محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا نیز در نمازجمعه دانشگاه بینالمللی مترو پُلیتنت اوگاندا طی سخنانی برای دانشجویان به تشریح نقش حضرت خدیجه (س) در انتشار و توسعه اسلام و معرفی ابعاد شخصیت همسر گرامی رسول اکرم (ص) پرداخت.
وی با اشاره به برخی فضائل اخلاقی حضرت خدیجه (س) گفت: ام المومنین بانوی اول اسلام که قبل از ازدواج با نبی اکرم (ص) نیز طاهره نیز نامیده میشد ۶ فرزند از جمله حضرت فاطمه زهرا (س) را به دنیا آورد.
وی با اشاره به فضائل و مناقب بانوی اول اسلام ادامه داد: اگر شخصیت حضرت خدیجه (س) آنچنان که بوده است به عنوان الگو و سرمشق ترسیم و شناخته شود، تحولات معجزه آسایی در جهان اسلام رخ خواهد داد، تحولاتی که موجب رهایی زنان از انواع چالشها و بحرانهای خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… خواهد شد.
رایزن فرهنگی ایران در کامپالا اضافه کرد: حضرت خدیجه (س) در عصری که زن از حقوق اولیه خود محروم، مایه ننگ و موجودی شوم محسوب میشد و از همه زشتتر و فجیعتر نوزادان دختر را زنده به گور میکردند، اثبات فرمود که زن نه تنها حق حیات داشته و از کلیه حقوق اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و… برخوردار است بلکه میتواند با اعمال شایسته، تلاش و کوشش به مقامی برسد که مطلوب خداوند متعال و فلسفه خلقت باشد.
قزلسفلی ادامه داد: برای شناخت مقام حضرت خدیجه (س) همین قدر کافی است که پیامبر اکرم (ص) از شدت حزن و اندوه سال وفات همسر با وفای خود را که اندکی بعد از رحلت حضرت ابوطالب (ع) رخ داده بود عام الحزن و سال اندوه نامید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حضرت خدیجه (س) اولین کسی است که در جامعه مملو از جهل، تاریکی و ضلالت، اسلام را پذیرفت و از پیامبر اکرم (ص) حمایت کرد گفت: رسول اکرم (ص) بعد از رحلت حضرت خدیجه (س) همیشه بهیاد محبتها و تلاشهای او بود. رسول گرامی اسلام (ص) فرمودهاند: «خدیجه، اولین زنی بود که به من ایمان آورد و در زمانی که همه مرا ترک کردند، او من را یاری کرد و خداوند از هیچ زنی به من فرزند نداد و فقط از خدیجه به من فرزند داد و خدیجه، فاطمه، مریم و آسیه، بهترین زنان بهشت هستند.» و سرانجام یار با وفای رسالت بعد از ۲۵ سال زندگی در کنار خاتم الانبیا (ص) در دهمین سال بعثت در ۶۵ سالگی و در دهم ماه مبارک رمضان چشم از جهان فرو بست.
آقای شکیب زیوا امام جماعت دانشجویان مسلمان دانشگاه بینالمللی مترو پلیتنت نیز دیگر سخنران این برنامه سیاسی و عبادی بود. وی در بخشی از سخنان خود به توضیح نقش حضرت خدیجه در حفظ و تقویت اقتصادی و اجتماعی نهضت پیامبر اکرم (ص) پرداخت.
شکیب زیوا گفت: مقام حضرت خدیجه (س) نزد حضرت محمد (ص) آن قدر بزرگ است که رسول گرامی اسلام علی رغم رسم و رسوم آن زمان ظرف بیست و پنج سال زندگی مشترک با هیچ زن دیگری ازدواج نکرد.
خلاصه مقاله قزلسفلی که در رسانههای اوگاندا منتشر شد
بانوی اول اسلام شصت و هشت سال پیش از هجرت در مکه و در خانوادهای اصیل پا به عرصه گیتی نهاد. پدرش خُوَیلد بن اسد و مادر او فاطمه دختر زائده بود، صدیقه، مبارکه، طاهره، ام المؤمنین، ام الیتامی، امّ الزهرا، راضیه، مرضیه و زکیه و… برخی از لقبهای این بانوی بزرگ اسلام است.
حضرت خدیجه (س) در دوره جوانی با تشکیل کاروانهای بزرگ تجاری به بازرگانی و تجارت پرداخت و از ثروتمندان مکه محسوب میشد و داراییهای خود را برای کمک به مستمندان و حمایت از بیپناهان میان آنان تقسیم کرد.
بانوی اول اسلام که برای تجارت به کشورهای مختلف مانند شام، مصر و حبشه، مسافرت میکرد وقتی آوازه صداقت و امانتداری حضرت محمد (ص) را شنید از آن حضرت خواست تا در امور مربوط به تجارت او را یاری دهد.
درست کاری و فضائل اخلاقی حضرت محمد امین (ص) سبب شد تا بانوی ثروتمند قریش، شیفته این شخصیت بی همتا شود و برخلاف سنتهای ازدواج در میان اعراب به حضرت محمد (ص) پیشنهاد ازدواج دهد. از سوی دیگر پیامبر اسلام که حضرت خدیجه را بانویی باعفت و پاکدامن، فداکار، مهربان، صبور و با استقامت یافته بود، این پیشنهاد را پذیرفت.
حضرت خدیجه در پستی و بلندیها همواره در کنار رسول اکرم بود و مانند سدی مستحکم از رسول اکرم در برابر حملات کافران و بت پرستان حمایت میکرد و تمام داراییهای خود را در راه گسترش اسلام در اختیار حضرت محمد (ص) قرار داد.
خصلتها و فضلیتهای اخلاقی بانوی اول اسلام سبب شد تا حضرت خدیجه (س) در کنار آسیه همسر فرعون، حضرت مریم و حضرت فاطمه (س) عنوان بهترین زنان بهشتی محسوب شود. حضرت خدیجه (س) به عنوان مادری مهربان و فداکار، حضرت فاطمه (س) را در دامان پرمهرش با والاترین مفاهیم انسانی آشنا کرد تا الگویی شایسته زن مسلمان در تمام تاریخ شود.
بانوی اول اسلام در سختیها و ناملایمات محاصره اقتصادی در شعب ابی طالب، هرگز تسلیم خواست و اراده دشمنان دین اسلام نشد و همواره کنار پیامبر اکرم (ص) بود.
حضرت خدیجه (س) سرانجام دهم ماه رمضان سال دهم بعثت، مدت کوتاهی پس از رحلت حضرت ابوطالب به دیدار حق شتافت، پیکر پاک این بانوی فداکار را در قبرستان ابوطالب به خاک سپردند.