اصفهان- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: حدود ۱۵ میلیون مترمکعب روان آب در بندهای آبخیزداری مناطق شمال و شمال شرق استان در پی بارش‌های اخیر کنترل شد.

ابوطالب امینی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به آبگیری بندهای آبخیزداری در شهرستان‌های خوروبیابانک، آران و بیدگل و نائین از سیلاب‌های اخیر، اظهار داشت: سه پخش سیلاب در هفتومان، بند ساربانی و ابوزیدآباد شهرستان آران و بیدگل در پی بارندگی‌های بهاره دو هفته گذشته آبگیری شد.

وی افزود: بندهای چوپانان یک و ۲، جندق، چاه‌مَلک، مهرجان، حسین‌آباد، هفتومان، عروسان، بازیاب یک و ۲ در دو شهرستان خور و بیابانک و نائین نیز آبگیری شده و برآورد ما از مجموع ذخیره تاکنون این بندها ۱۳ تا ۱۵ میلیون مترمکعب روان آبی است که کنترل و مهار شده است.

بندهای آبخیزداری کاشان آبگیری نشد

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه بندهای آبخیزداری شهرستان کاشان آبگیری نشده است، خاطرنشان کرد: بندهای شرق این شهرستان در روستاهای کویری هم مرز آران و بیدگل از جمله ابوزیدآباد، حسین‌آباد و قاسم آباد و همچنین بندهای خوروبیابانک ۱۰۰ درصد آبگیری شدند و حتی سرریز کردند.

امینی با اشاره به اینکه سیلاب‌های اخیر به برخی جاده‌ها و روستاها مانند بیاضه و چاهملک خسارت زد، اضافه کرد: با وجود اینکه برخی از بندهای آبخیزداری در پی بارش‌ها سرریز شده بود اما به هیچیک از آنها آسیب وارد نشد.

تاکنون ۳.۵ میلیون هکتار از اراضی و حوضه‌های آبخیز استان اصفهان مورد مطالعات توجیهی قرار گرفته و در حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی استان طرح‌های آبخیزداری انجام شده است.
در دو دهه اخیر چندین هزار بندهای سنگی ملاتی با ارتفاع کمتر از سه متر و حدود ۱۷۰ بند خاکی در استان اصفهان اجرایی شده است. اجرای طرح آبخیزداری با هدف حفاظت از آب، خاک و جلوگیری از بیابانزایی و سیلاب از نیازهای اساسی عرصه‌های طبیعی با توجه به ادامه خشکسالی‌ها، تهدید و تخریب عرصه‌ها است.
طرح‌های آبخیزداری با کاهش میزان فرسایش خاک، زمینه را برای نفوذ آب در خاک فراهم کرده و آن را تبدیل به منبع آبی برای پایین دست حوضه خود می‌کند. از مجموع ۶۰ میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی و مرتعی کشور حدود ۲۵ میلیون هکتار مستعد عملیات آبخیزداری است.