اراک- نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: افق سند آمایش سرزمین استان مرکزی، از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۲۴ است و قرار است این سند تبدیل به احکام برنامه‌ای توسعه شود.

محمدحسن آصفری عصر پنجشنبه در حاشیه آئین رونمایی از سند آمایش سرزمینی استان مرکزی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سند آمایش ملی و استانی بر اساس مفاد قانونی ماده ۳۲ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور و ماده ۲۶ قانون ششم توسعه تدوین شده است، گفت: سند آمایش سرزمین به‌عنوان یک سند بالادستی در برنامه هفتم مورد مطالعه قرار می‌گیرد و این سند پس از تدوین و تصویب لازم‌الاجرا است.

وی ادامه داد: در سند آمایش استان فعالیت‌ها و سیاست‌های استان مشخص و معین می‌شود در واقع آرایش فضایی استان در این سند معین خواهد شد، این سند پویاست و تغییر آن توسط دست دولت و مجلس امکان پذیر است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در واقع افق سند آمایش سرزمین استان، از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۲۴ است و قرار است این سند تبدیل به احکام برنامه‌ای توسعه شود و برنامه توسعه نیز به احکام و برنامه‌های اجرایی بودجه تبدیل شوند.

آصفری گفت: با توجه به اینکه تخصیص بودجه و اعتبارات استان‌ها بر اساس این سند ۲۵ ساله انجام صورت می‌گیرد، نیاز است مغایرت‌های سند مذکور و نواقص موجود در آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نهاد ریاست جمهوری اطلاع رسانی شود.

وی ادامه داد: بعد از بررسی سند مذکور مشخص شد ظرفیت توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن گونه که شایسته نام و شأن استان مرکزی است در سند مذکور لحاظ نشده است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه سند چشم انداز برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از سال جاری در کشور بر اساس سند آمایش کلی کشور تدوین و اجرایی می‌شود، گفت: سند آمایش سرزمین استان مرکزی نیز در کارگروه‌های تخصصی با اقدامات کارشناسی تحلیل می‌شود تا برای تخصیص اعتبارات، سهم استان مغفول نماند.