کرج - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز گفت: در استان البرز حدود یک سوم جمعیت حاشیه‌نشین هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نورمحمد فردی ظهر شنبه در حاشیه جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده استان اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی یکی از مشکلات اساسی کلانشهرهای کشور است که اوج آسیب‌های اجتماعی خودکشی است که باید با برنامه‌ریزی و مشاوره و کار تحقیقاتی در جهت کنترل و مدیریت این آسیب اهتمام شود.
وی افزود: درست است که هر مجرمی متناسب با جرم باید مجازات و اقدامات پیشگیرانه انجام شود ولی از آسیب‌های اجتماعی باید با تکیه بر محورهای فرهنگی و پژوهشی برنامه ریزی و اقدام لازم صورت گیرد.

معاون استاندار البرز تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی در حقیقت مثل آسیب‌های طبیعی هستند مانند زلزله اگر به آنها رسیدگی نشود تخریب به همراه دارند و بازسازی آنها مشکل می‌شود.

وی افزود: مبنای کار ما در آسیب‌های اجتماعی سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی است که باید با حساسیت پیگیری و اقدام شود.

فردی گفت: در استان البرز حدود یک سوم جمعیت حاشیه‌نشین هستند که تشکل‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های ذیربط باید در این خصوص برنامه ریزی لازم را انجام دهند.
وی افزود: باید تهدیدات و چالش‌ها در این خصوص شناسایی و تبدیل به فرصت شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز گفت: توجه به آسیب‌های اجتماعی باید فراگیر شود چرا که یک تشکیلات به تنهایی قادر به انجام آن نیست.

فردی گفت: در هر صورت خودکشی نوعی آسیب چند بعدی رفتاری است که عوامل متعددی در بروز آن دخیل هستند و همواره به عنوان یکی از مشکلات و نگرانی‌های بهداشت عمومی مطرح بوده است پیشگیری از این آسیب نیاز به اقدامات پیشگیرانه ملی و محلی است.

وی اضافه کرد: در هر صورت تدوین یک استراتژی پیشگیری از خودکشی مستلزم توجه به سطوح پیشگیری است و اجرای آن با همکاری نهادهای مختلفی همچون؛ آموزش و پرورش، شهرداری‌ها، بهزیستی، بهداشت و درمان، فرهنگ و ارشاد استان و مهمتر از همه خانواده است.

معاون سیاسی استاندار البرز تصریح کرد: پرداختن به آسیب‌های اجتماعی ریشه‌های متعددی دارد که هر کدام در جای خود اثر گذار است.

وی افزود: اگر بخواهیم علل و عوامل اساسی در خودکشی را تحلیل کنیم به موارد از جمله؛ درگیری با خانواده، اختلافات زناشویی، افسردگی، مشکلات اقتصادی و مالی، مشکلات ناشی از اعتیاد و مواد مخدر و غیره می‌تواند از عوامل اصلی این موضوع باشد.

فردی متذکر شد: متأسفانه بیشترین فراوانی مربوط به گروه‌های سنی ۳۵ تا ۴۰ سال می‌باشد ما باید از همه ظرفیت‌های استان در جهت آسیب‌های اجتماعی استفاده کنیم.