حجت الاسلام سید رضا عاملی نوشت :تمسک به قرآن کریم نقطه عزیمت در گشایش و تعالی آفاق فرهنگ و کلید انفتاح در انسدادهای سیاسی، اجتماعی و تمدنی جامعه اسلامی است.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب سال قرآن جمهوری اسلامی ایران کارنمای فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها و نهادهای کشور از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی چاپ و منتشر شد.

حجت الاسلام سید سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در درآمد این کتاب نوشته است:

تمسک به قرآن کریم نقطه عزیمت در گشایش و تعالی آفاق فرهنگ و کلید انفتاح در انسدادهای سیاسی، اجتماعی و تمدنی جامعه اسلامی است.

انقلاب اسلامی ایران برای دستیابی به این نیاز دیرینه با رهبری بنیانگذار الهی آن حضرت امام خمینی (ره) علیه شکل گرفت و با تداوم آن به دست مقام معظم رهبری طریق تکاملی خود را پیش گرفت.

رسالت این کتاب آسمانی هدایتگری برای همه مردم و «هدیً للنّاس» (بقره ۱۸۵) بودن است. قرآن همانطور که خود گفته: «إنَّ هذا القُرآنَ یَهدی لِلَّتی هِیَ أقوَم» (اسراء ۹) به استوارترین راه هدایت می‌کند.

هدایت قرآن به شرط اراده برای برقراری ارتباط و تعامل با قرآن، نمود عینی می‌یابد.

تعامل با قرآن در برگیرنده معنایی بسیار کلی و گسترده و شامل مراتب، ابعاد و شاخه‌های گوناگون است که برقراری هر نوع رابطه انسانی با قرآن را تحت پوشش می‌گیرد. فعالیت‌های قرآنی در کشور ما زمینه ساز تقویت تعامل و ارتباط فردی و اجتماعی با قرآن و مقدمه دستیابی به آرمان‌ها و مقاصد قرآنی است. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در صدد است تا کارنامه ملی سه حوزه قرآن، علم و فرهنگ را به صورت کتاب سال تدوین و به منصّه ارزیابی نهد.

در این راستا، کتاب سال قرآن آئینه دار انعکاس فعالیت قرآنی دستگاه‌ها و نهادها است. نسخه فعلی کتاب سال هرچند با مطلوب بسیار فاصله دارد ولی به عنوان تجربه‌ای آغازین در دهه‌های اخیر که به تبیین چالش‌های صورت گرفته برخی نهادها در یک سال در امور قرآنی می‌پردازد قابل توجه است.

در سال‌های آینده دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی می‌کوشد تا کتاب سال قرآن ضمن بازتاب فرآیندها و فعالیت‌های قرآنی، برآوردی از نتایج و آثار این فعالیت‌ها در میزان تمسک به قرآن را در سطح آحاد جامعه سنجش گزارش کند.

در ادامه حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پیشگفتاری به توضیحی از این کتاب پرداخته و گفته است: کتاب سال قرآن فرآیندها و خروجی‌های فعالیت و عملکرد قرآنی دستگاه‌ها و نهادها را گردآوری و ارائه می‌کند.

لیکن از آنجا که هدف فعالیت قرآنی تحقق اهداف نظام توسعه فرهنگ قرآنی مبنی بر تعمیم و تقویت ایمان و ارتباط و انس و در نهایت تحقق آموزه‌های قرآن و عترت در رفتار فردی و اجتماعی است انتظار می‌رفت در کتاب سال نتایج و آثار فعالیت‌های قرآنی سال نیز بازتاب یابد.

لذا بدین منظور پیمایش ملی سنجش شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی طراحی شده که از سال آینده نتایج آن در کتاب سال منتشر خواهد شد.»

گفتنی است این کتاب در دو بخش عملکرد قرآنی دستگاه‌ها و بررسی و تحلیل عملکرد آنها پرداخته است.

در بخش اول کارنامه نهادهای تخصصی امور قرآنی، کارنامه نهادهای غیر تخصصی قرآنی پرداخته است و در بخش دوم بررسی و تحلیل عملکرد، گونه شناسی و طبقه بندی فعالیت‌ها که در حوزه‌های آموزش، حوزه پژوهش و آموزش عالی قرآن =، تبلیغ و ترویج، فعالیت‌های چند حوزه‌ای و مدیریتی را مورد سنجش قرار داده است.

در بخش تحلیل و سنجش فعالیت‌ها نیز تعداد فعالیت‌ها، تنوع آنها، هزینه گزارش شده، فعالیت‌های برجسته و شاخص و مؤسسات مردم نهاد قرآنی مورد توجه و معیار قرار گرفته‌اند.