بوشهر - رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: چهار هزار و ۱۲ نوزاد در یک سال گذشته در شهرستان دشتستان غربالگری تیروئید شده‌اند.

ماریا خویشدوست در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: رشد و تکامل طبیعی غده تیروئید جنین و تولید هورمون تیروئید، برای تکامل مغز در دوران زندگی جنینی و پس‌ازآن حیاتی است.

وی افزود: کمبود هورمون تیروئید در طی دوران زندگی جنینی و یک سال اول بعد از تولد، با طیف وسیعی از اختلال‌های عصبی– روانی توأم است.

خویشدوست بیان کرد: کم‌کاری نوزادی غده تیروئید می‌تواند به صورت گذرا و یا دائم باشد، نوع اولیه و دائم شایع‌ترین نوع کم‌کاری مادر زادی غده تیروئید نوزادان است.

وی تصریح کرد: تشخیص به‌موقع کم‌کاری تیروئید در نوزادان و درمان به‌موقع آن، از بسیاری از عوارض مهم این بیماری ازجمله عقب‌ماندگی ذهنی جلوگیری می‌کند.

خویشدوست خاطرنشان کرد: اگر کم‌کاری تیروئید در نوزادان تا ۲۸ روز اول تولد تشخیص داده شود و درمان شروع شود، نوزادان دچار مشکل عقب‌افتادگی نمی‌شوند.

وی بیان کرد: اکثر نوزادان مبتلا به کم‌کاری مادرزادی غده تیروئید علائم و نشانه‌های کم‌کاری غده تیروئید را به هنگام تولد نشان نمی‌دهند، برنامه غربالگری برای تشخیص این بیماری جهت همه نوزادان انجام می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان تصریح کرد: هدف اصلی این برنامه شناسایی و کنترل نوزادان مبتلا به کم‌کاری مادرزادی تیروئید (CH)، درمان و پیشگیری از عوارض آن است.

خویشدوست اظهار کرد: شهرستان دشتستان با داشتن ۱۳ مرکز غربالگری و انجام نمونه‌گیری از ۴ هزار و ۱۲ نوزاد در طی یک سال اخیر، موفق به تشخیص نهایی ۱۰ بیمار گردیده که همگی با شروع درمان به‌موقع زیر ۲۸ روز، تحت مراقبت هستند.