شیراز- بانوان شیرازی این روزها همدلی با مردم فلسطین را از طرق مختلف دنبال می‌کنند، جنبش پخت غذای «مقلوبه» یکی از این راه‌هاست تا شیرازی‌ها با بانوان فعال فرهنگی فلسطین پیوند قوی ایجاد کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها؛ نجمه اشرفی: روزهای اخیر در پی حملات وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی در سایه غفلت تأسف بار سازمان ملل و سایر سازمان‌های مرتبط علیه مردم مظلوم فلسطین اوج گرفت، انسان‌های آزاده جهان احساساتشان جریحه دار شد و با توان و تخصص خود شخصاً سعی در محکوم کردن این اقدامات و حمایت از مظلومیت فلسطینی‌ها مخصوصاً زنان و کودکان غزه داشتند. این حمایت‌های جهانی و مقاومت بی نظیر فلسطینی‌ها هیمنه رژیم کودک کش را بیش از پیش فروریخت.

برخی با تجمع و راهپیمایی در اقصی نقاط جهان، برخی با سرودن شعر و نوشتن داستان برخی با کشیدن کاریکاتور یا حتی یک عکس نوشته یا توئیت، خلاصه اینکه هر کس به طریقی سعی در ادای دین و حمایت از مظلومان را داشتند. در این میان بانوان شیرازی نیز به دعوت یکی از بانوان فعال در فضای مجازی از دل آشپزخانه‌های خود دشمنی با صهیونیست‌ها را هدف گرفتند.

مقلوبه؛ غذای عیدانه با طعم مقاومت

فاطمه سادات لطیفی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این حرکت که به پویش «پخت مقلوبه» معروف شده توضیح داد: بنده و تعدادی از دوستان که دغدغه مسائل بین المللی داشتند، از زمان شهادت شهید فخری زاده با پیشنهاد پیج اینستاگرامی فلسطیران تصمیم گرفتیم تقویت ارتباط عمومی و بین مللی بین مردم ایران و فلسطین را پیگیری کنیم که ارتباطات ما قوی‌تر شود، و فراتر از آن فضای دیپلماتیک که مسئولین و دستگاه‌های سیاسی رقم می‌زنند ارتباط منسجم‌تر و موثرتری بین بدنه مردمی داشته باشیم. یکی از راهکارهای ما برای تقویت ارتباطات، ارتباط بانوان دو کشور بود.

وی تصریح کرد: آشنایی با گروه بانوان مبارز فلسطین با عنوان «مرابطات» زمینه ساز تحقق این تصمیم شد و در ماه مبارک رمضان با پیشنهاد ادمین پیج فلسطیران که ارتباط تنگاتنگی با خانمهای فلسطین داشتند، تصمیم گرفتیم که با فعالیت‌هایی که المرابطات انجام می‌دهند همدلی کنیم و در ایران آن‌ها را همراهی کنیم و پیشنهاد پویش پخت مقلوبه از آن‌جا مطرح شد و اجرای این پویش را همزمان بنده از شیراز و خانم مهربانی از مشهد و آقای قربانی از طالخونچه اصفهان شروع کردیم.

لطیفی درباره چرایی انتخاب مقلوبه به عنوان نماد مقاومت توضیح داد: مقلوبه یک غذای عادی نیست بلکه یه نوع ته چین است که در تمام کشورهای عربی به روش خودشان با مرغ، گوشت یا سبزیجات درست می‌کنند اما در فلسطین خصوصاً قدس اشغالی معنایی بزرگ‌تر از یک غذای معمولی دارد. در واقع این غذا به نماد پیروزی قدس و واژگون شدن سلطه دشمنان قدس تبدیل شده است.

او ادامه داد: برگرداندن قابلمه‌ها (به عنوان بخشی از فرآیند طبخ این غذا) برای این رژیم غاصب پیام دارد و به آنها یادآوری می‌کند که مثل قابلمه مقلوبه محکوم به واژگونی هستند. به عنوان مثال دسامبر ٢٠١٧ بود که ترامپ اعلام کرد، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد. همان روز مرابطات یعنی زنانی که خودشان را خادم قدس و آرمانهای فلسطین می‌دانند با قابلمه‌های مقلوبه به محوطه مسجدالاقصی آمدند و جواب ترامپ را دادند. نکته جالب توجه اینجاست که صهیونیست‌ها هم روی برگرداندن قابلمه مقلوبه حساسیت نشان می‌دهند و به خوبی پیام و فلسفه این کار را درک کردند. آن‌ها حتی خانم هنادی حلوانی که یکی از اعضای مرابطات مسجدالاقصی هست را به همین خاطر دزدیدند یا خانم خدیجه خوبص مدتهاست به خاطر همین مبارزات در زندان به سر می‌برد. پس مقلوبه فقط یک غذای صرف ویا یکی از میراث‌های فرهنگی فلسطین نیست بلکه نمونه خوش طعم ایجاد مزاحمت برای اسرائیلی هاست و یک مبارزه مؤثر و خاموش محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پخت مقلوبه به رغم اینکه یک کار ساده است اما بخاطر فلسفه‌ای که در پشت آن است خشم سربازان صهیونیستی رابرمی انگیزد، ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم که پویش پخت مقلوبه را بین خانمهای ایرانی راه بیندازیم و یک ابراز همدلی و همراهی با بانوان مبارز فلسطینی داشته باشیم تا مرهمی باشد بر زخم‌هایی که این روزهای سخت بر زندگی آنها به یادگار می‌گذارد.

این بانوی فعال فرهنگی در باره زمان آغاز این کار ابراز داشت: به حمد الله این پویش از اواخر ماه مبارک رمضان کلید خورد و خیلی زود فراگیر شد و از شهرهای مختلف از طالخونچه اصفهان، شیراز، تویسرکان، همدان، صفاشهر، قم، تهران، خرم آباد، مشهد، بندرعباس وکرمان، حتی از نجف و از برخی شهرهای یمن هم عکس و فیلم برای ما ارسال شد. برخی در خانه خود و برخی در مساجد محلات به صورت گروهی این کار را انجام دادند. ما که از استقبال خوب بانوان ایران هیجان زده بودیم از مجموع آثار ارسالی یک کلیپ تهیه کردیم و با انتشار در فضای مجازی آن را به دست مخاطبان فلسطینی رساندیم و بازخوردهای خوبی داشتند که دلگرمی آنها را به این نوع حمایت‌ها نشان می‌داد

حمایتهای هنرمندانه از راه دور ادامه دارد

لطیفی ضمن ابراز خوشحالی از پیروزی مقاومت ادامه داد: این حرکت همچنان ادامه دارد و بنا داریم علاوه بر پویش پخت مقلوبه در زمینه‌های دیگر مثل حیطه‌های هنری از نقاشی کودکان گرفته تا نامه به نوجوانان و شعر و داستانک در حمایت از فلسطین انجام دهیم. در واقع افق کار ما شبکه سازی بانوان مبارز در ایران یا همان شاخه ایرانی المرابطات است.

وی گفت: خیلی از افرادی که از پخت مقلوبه ها برای ما عکس و فیلم فرستادند، وقتی که خبر آتش بس یکطرفه و پیروزی مقاومت اعلام شد شیرینی پخش می‌کردند و کیک می‌پختند و عکس و فیلم از جشن‌های خانگی و محلی خود برای ما ارسال می‌کردند.

وی در خصوص گروه المرابطات نیز توضیح داد: در شهر قدس عده‌ای از زنان هستند که با عنوان المرابطات شناخته می‌شوند و محافظت از مسجدالاقصی تا نجات کامل از شر صهیون را تکلیف اصلی خود می‌دانند و این تکلیف در تمام مناسبات زندگی آنها ظهور و بروز دارد.

لطیفی مرابطات را قلب تپنده مبارزات قدس دانست و گفت: کلمه مرابطه برگرفته از آخرین آیه سوره آل عمران است که اهل ایمان را به صبر ومصابره و مرابطه توصیه می‌کند.

فرهنگ مرابطه بودن

وی افزود: یکی از فعالیت‌های مرابطات پخت مقلوبه است اما جمع آنها فعالیت‌های گسترده‌ای دارند و تمام شئون زندگی اعضای المرابطات با موضوع حمایت از قدس و حفاظت از مسجد الاقصی گره خورده است. برگزاری آئین‌های عبادی و برپاکردن نماز جماعت و جلسات آموزش قرآن در محوطه مسجد الاقصی یکی از شیوه‌های مبارزاتی آنهاست. یا مثلاً معنی ندارد که کسی مرابطه باشد و بین زنان برای حفاظت از مسجد الاقصی شبکه سازی نکند یا اخبار را رصد نکند. بخش عمده مخابره اخبار وضعیت امروز غزه مرهون تلاش‌های المرابطات است. حتی شیوه آنها در تربیت فرزند هم از شئون مبارزاتی آنهاست. اینجا فقط بحث پخت مقلوبه مطرح نیست بلکه سخن از یک نوع سبک زندگی است. نمونه‌ای از یک سبک جهادی و مبارزاتی زنانه در مسجد الاقصی است که یک قسمتش پخت مقلوبه بود امادر حقیقت پشت زمینه زندگی مبارزاتی آن‌ها به این حرکت معنا بخشیده است.

وی با تاکید بر اینکه مرابطه بودن یک منش و فرهنگ است، بارزترین مشخصه مرابطات را ارتباط تنگاتنگ با قرآن به عنوان غنی‌ترین منبع ایدئولوژی اسلامی دانست و گفت: مرابطات علاوه بر جلسات آموزش قرآن، دائماً در کلام و رفتارهایشان آیات قران را به کار می‌برند و این به کارگیری آیات قرآن کاملاً آگاهانه و منطبق بر مسائل زمان است.

مرابطات وجهه خوب و دقیقی از بانوی مسلمان مبارز و آگاه به مسائل زمان معرفی می‌کنند

این بانوی فعال فرهنگی شیراز گفت: ما در عصر حاضر تعریف و تصویرهای گوناگونی از زن مبارز در فرهنگ‌های مختلف شاهد هستیم اما ویژگی بارز مرابطات این است که ابتذال و نگاه ابزاری به زن در مبارزه را ندارد. مرابطه بودن در عصر حاضر یک مفهوم دقیق و جدیدی از زن مسلمان است که منطبق بر آگاهی که از منبع قرآن پیدا می‌کند و همچنین آگاهی از مسائل روز کنشگری می‌کند. کنشگری او هم فقط محصور در رفتار نظامی نیست بلکه مادر دلسوز امت است. رفتار مرابطه در فعالیت‌های جهادی و مبارزه نه مانند زن گانگستر غربی یا زن بی عاطفه و مسلح در تعریف مجاهدین خلق است نه مانند دیدگاه سلفی داعش به مثابه کالای جنسی، بلکه یک رفتار مادرانه و عابدانه است.

وی گفت: در منش مرابطات یک زن در عین اینکه مادر دلسوز امت خودش هست، آگاه و عابد هم هست و در دیدگاه اسلامی زیست می‌کند. نمازها و مناجات صبحگاهی مرابطات در قدس مشهور است اما بحث عبادت آنها را از فعالیت مبارزاتی و آگاهی به اخبار مسائل زمان غافل نمی‌کند. همچنین آنها را از فرزندآوری و تحصیل غافل نمی‌شوند بلکه به همه ابعاد با هم توجه دارند. ما معتقدیم کلمه مرابطه بر گرفته از سوره آل عمران وجهه خوب و دقیقی از بانوی مسلمان مبارز و آگاه به مسائل زمان معرفی می‌کند.

لطیفی یادآور شد: همدلی زنانه بین زنان مبارز از کشور اردن و ترکیه و بعضی کشورهای منطقه از چند سال پیش سابقه داشته و در کشور خود گروه‌های «مرابطات عن بعد» تشکیل دادند و از راه دور با فعالیت‌های خود مرابطات را حمایت می‌کنند. برای این کار پیج‌های اینستاگرام و دیگر بسترهای مجازی دارند که تجمعات و سایر فعالیت‌های حمایتی خود را به جهان عرضه می‌کنند. در ایران این بحث تازه مطرح شده با همین پویش مقلوبه شروع کردیم اما افق ما تشکیل «مرابطات عن بعد» در ایران است. البته حمایت از زنان مبارز محدود به حمایت از فلسطین نیست و دامنه فعالیت‌ها می‌تواند حمایت از مظلومان و مستضعفین جهان را پوشش دهد.

وی در خصوص راه‌های ارتباطی علاقمندان با این پویش نیز پاسخ داد: علاقمندان می‌توانند از طریق پیج alaqsa-ir به این پویش بپیوندند و برنامه‌های بعدی را از طریق همین پیج در اینستاگرام دنبال کنند.