جلد اول از مجموعه چهارجلدی «تاریخ اندیشه روسیه» با ویراستاری ویلیام لدربارو و درک آفورد و ترجمه عباس جنگ توسط نشر بزنگاه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات بزنگاه جلد اول از کتاب «تاریخ اندیشه روسیه» را با ترجمه عباس جنگ در ۱۷۰ صفحه و بهای ۶۵ هزار تومان منتشر کرد. مجموعه تاریخ اندیشه روسیه از جامع‌ترین و معروفترین متون تخصصی درباره تاریخ اندیشه و فلسفه روسیه در جهان است که توسط انتشارات دانشگاه کیمبریج با ویراستاری ویلیام لدربارو و درک آفورد به سال ۲۰۱۰ منتشر شد.

این مجموعه مشتمل بر چهار بخش بوده و هر بخش شامل مقالاتی به قلم مشهورترین متخصصین اندیشه و فلسفه روسیه است. مجموعه حاضر با مروری تاریخی بر بسترهای ظهور و بروز اندیشه‌ها و همچنین جریان روشنفکران روسی بحث خود را آغاز می‌کند و در بخش دوم با تمرکز بر جریان‌های اصلی اندیشه روسیه، و در بخش سوم با مرور مضامین و مقولات محوری این جریان‌ها سعی می‌کند تا افق تمام نمایی از ساخت و تحول اندیشه روسیه از قرن ۱۸ تا پیش از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ ارائه دهد. بخش چهارم این مجموعه به تحول و دگردیسی این اندیشه‌ها و همچنین گروه‌های فکری و روشنفکری در دوران اتحاد جماهیر شوروی خواهد پرداخت. با توجه به این بخش‌بندی، قرار است این مجموعه در قالب چهار جلد مجزا ترجمه و منتشر شود.

این مجموعه تلاشی منحصربه‌فرد برای بازخوانی تاریخ‌ ایده‌ها در نسبت با تاریخ اجتماعی و سیاسیِ سه قرن اخیر در روسیه بوده است. با توجه به مهجور بودن مطالعات اندیشه و فلسفه روسیه در ایران معاصر این کتاب می‌تواند مقدمه مناسبی برای شناخت عمیق‌تر و جامع‌تر تاریخ اندیشه و فلسفهٔ مهمترین همسایه ایران باشد، کشوری که در برهه‌های مختلف تاریخی منشا تحولات و تغییرات عمیقی در کشورمان بوده است.

به مناسبت انتشار اولین مجموعه جامع و مبسوط در حوزه تاریخ اندیشه و فلسفه روسیه در ایران، خانم دکتر ماسلووا ولادیلینُوْنا استاد فلسفه در دپارتمان علوم فلسفی دانشگاه دولتی زبان‌شناسی مسکو نیز بر ترجمه فارسی این اثر مقدمه‌ای به نگارش درآورده‌ است.