کشورهای عضو بریکس در بیانیه ای از استناد به دیپلماسی و قوانین بین الملل، به عنوان بهترین راه حل و فصل مسئله هسته ای ایران یاد کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، گروه بریکس شامل روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی که اقتصادهای نوظهور قرن ۲۱ را تشکیل می دهند؛ در بیانیه ای، خواستار حل مسالمت آمیز مسئله هسته ای ایران شدند.

وزرای خارجه این گروه از لزوم حل مسئله هسته ای ایران با استناد به دیپلماسی و قوانین بین الملل صحبت کرده و خواستار اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شدند. آنها همچنین از تمدید یک ماهه تفاهمنامه فنی میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال کردند.

این درخواست در حالی مطرح می شود که پنجمین دور از مذاکرات احیای برجام در وین در حال برگزاری است و اگرچه شاهد پیشرفت مداومی در گفتگوها هستیم؛ اما این احتمال که حصول توافق نهایی نیازمند زمان بیشتری باشد نیز مطرح است.

پیشتر، ابراز امیدواری شده بود که جمع بندی نهایی در دور پنجم انجام شود حال آنکه شاید حل مسائل کلیدی باقی مانده در گرو مشورت بیشتر تیم های مذاکره کننده با دولت هایشان باشد.

ایران می گوید اقدام یکجانبه دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بود که وضعیت را به اینجا کشاند و وظیفه اعتمادسازی از راه رفع تحریم ها نیز بر عهده واشنگتن خواهد بود.

اما واشنگتن بی توجه به عهدشکنی های مکرر خود مدعی است که تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند.