فضلی‌نژاد گفت: فروبستگی فرهنگی باعث ظهور ایدئولوگ‌های نازاست که سه جزء از یک معادله گمراه‌کننده را پیش کشیده که شامل تقدم اسلامیت بر جمهوریت، تقدم اقتصاد بر فرهنگ و تقدم توسعه بر فرهنگ است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدامیر جاوید و پیام فضلی نژاد امروز چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ «میز نقد و اندیشه» دیگری را در برنامه زنده «سلام تهران» شبکه پنجم سیما برپا کردند.

سیدامیر جاوید در ابتدا اشاره کرد: پیشتر درباره ۱۰ چالش فرهنگی پیش روی رییس جمهور آینده بحث شد. در این برنامه قرار است که درباره ارتجاع فرهنگی گفت‌وگو کنیم. دربرنامه هفته گذشته پنج بحران ترکیبی و مهم جامعه معرفی و ضرورت شناخت رییس جمهور آینده از آنها مطرح شد. از پنج بحران‌ «حکومت صامت» را نیز مورد بحث قرار دادیم و اکنون وقت آن است که درباره بحران فروبستگی فکری و فرهنگی صحبت کنیم.

پیام فضلی نژاد صحبت‌های خود درباره بحران فروبستگی فکری و فرهنگی را این‌گونه آغاز کرد: بحران فروبستگی فکری در سه دهه گذشته تشدید شده است. این بحران امروز و دیروز و این دهه‌ها ساخته نشده است. برخی از اندیشمندان از جمله عبدالله انوار ریشه این بحران را به ۸۰۰ سال قبل و تکفیری فیلسوفان توسط غزالی بازمی‌گردانند.

ایدئولوگ‌های نازا بحران فروبستگی فکری را تشدید می‌کنند و اگر سلطه این دانشمندان هشتگی بر اساس برنامه استعماری تشدید شود عوامل افول حکومت مهیا خواهد شد

حمایت نهادهای دولتی و حکومتی از دانشمندان هشتگی

وی افزود: فروبستگی فکری تولید علم را به ابتذال دانش تبدیل می‌کند. در این حالت به جای تولید دانش کاربردی که موتور محرکه الگوی اسلامی پیشرفت است، دانش تقلبی ایجاد می‌شود که این از دانشِ ناقص هم خطرناک‌تر است.

فضلی نژاد ادامه داد: همچنین فروبستگی فکری بازیگران جدیدی را در عرصه اجتماع خلق می‌کند. از اثرات فروبستگی فکری تبدیل شومن‌های سیاسی به دانشمندان هشتگی است. آنها پیچیده‌ترین مفاهیم را به ساده‌ترین مفاهیم خیابانی بدل می‌کنند. متاسفانه این دانشمندان هشتگی توسط سازمان‌های حکومتی و دولتی و هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان حمایت و ترویج می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که کار دانشمندان هشتگی تهی کردن مفاهیم از کلیدی‌ترین معنای‌شان است، گفت: در ابتذال اندیشه وقتی کلمات از معنا تهی شوند انسان‌ها آزادی خود را خواهند باخت. کار این دانشمندان هشتگی تهی کردن مفاهیم از معانی ماهوی و کلیدی آنهاست. در این وضعیت آنها مفاهیم را در حل نقل قول‌های مبتذل پایین می‌آورند. در واقع سطح علم به این نقل قول‌ها فروکاسته شده و این دانشمندان تقلبی جای دانشمندان اصلی نشسته‌اند. این یکی از مهم‌ترین پیامدهای فروبستگی فکری است.

فضلی نژاد همچنین با اشاره به این نکته که کاندیداهایی که برنامه ندارند اما در انتخابات‌ها از جمله انتخابات ریاست جمهوری حضور دارند، محصول فروکاسته شدن سطح علم و دانش هستند، گفت: از ایدئولوگ نازا برنامه بیرون نمی‌آید. برخی از این دانشمندان هشتگی ایدئولوگ‌های رسمی حاکمیت هستند. ایدئولوگ‌های متقلب و خسته‌ای که منابع قدرت سیاسی را قبضه کرده و کارشان اولویت دادن اقتصاد است به جای اینکه به فرهنگ اصالت بدهند.

وی افزود: به همین دلیل هم این ایدئولوگ‌ها به دنبال خویشاوندسالاری و طبقاتی کردن فرهنگ هستند و همانطور که اشاره کردم از این وضعیت تولید علم به وجود نمی‌آید.

این فعال فرهنگی همچنین با اشاره به این نکته که تعطیلی اندیشه در ایران سیاستی استعماری است، گفت: با تعطیل شدن اندیشه، موتور احمق سازی مردم روشن خواهد شد. متاسفانه بخشی از بدنه حاکمیتی انقلاب در دام این سیاست افتاده و اندیشه را تعطیل کرده است. شهید مطهری درباره عدم نوزایی صحبت کرده و گفته است که نظریه پردازان فرمایشی مبتلا به عقب ماندگی تاریخی هستند و اقتضائات جهان جدید را نمی‌شناسند. به همین دلیل هم اکنون تا یک اتفاق جدید رخ می‌دهد، مثلاً یک شبکه اجتماعی جدید تاسیس می‌شود، این ایدئولوگ‌های نازا آچمز و خلع سلاح می‌شوند.

فضلی نژاد ادامه داد: ایدئولوگ‌های نازا بحران فروبستگی فکری را تشدید می‌کنند و اگر سلطه این دانشمندان هشتگی بر اساس برنامه استعماری تشدید شود عوامل افول حکومت مهیا خواهد شد. شما ببینید ترجمه و شرح شفای بوعلی سینا که محصول یک عمر دستاورد فکری استاد عبدالله انوار است تاکنون فقط دو جلدش ناشر پیدا کرده، اما تا دلتان بخواهد بودجه نهادهای حاکمیتی به پای این دانشمندان هشتگی هزینه می‌شود. در اصل حکومت با این کار دارد پول برای فروبستگی فکری خود هزینه می‌کند. این‌ها محاسبات حکومت و جامعه را دچار خطای سیستماتیک می‌کنند.

با تعطیل شدن اندیشه، موتور احمق سازی مردم روشن خواهد شد. متاسفانه بخشی از بدنه حاکمیتی انقلاب در دام این سیاست افتاده و اندیشه را تعطیل کرده است

فرهنگ منهای جمهوریت را از تریبون‌های رسمی تبلیغ می‌کنند

در ادامه برنامه درباره حضور برخی از ایدئولوگ‌های نازا در برخی مناصب صحبت شد. فضلی نژاد درباره این موضوع گفت: حسن روحانی سمبل بی خردی فرهنگی و دولت او یک دولت شاه سلطان حسینی است. ما پس از انقلاب دولتی مانند حسن روحانی نداشتیم که اندیشه را این گونه توسط دانشمندان هشتگی به ابتذال بکشد.

وی افزود: البته این معضل را نباید تنها در دولت دید. این روزها مردم این سوال را مدام مطرح می‌کنند که آیا نظام جمهوری اسلامی ایران مشارکت آنها را در انتخابات ۱۴۰۰ را می‌خواهد یا خیر؟ از دل این ایدئولوگ‌ها نازا جمهوری ناقصی در می‌آید که توانایی اقناع مردم و نخبگان را ندارد. در چنین شرایطی فرهنگ منهای جمهوری را آیت‌الله محسن اراکی می‌کند.

فضلی نژاد ادامه داد: در حالی که جامعه در تردید است، آیت‌الله اراکی از تریبونی رسمی معنای انتخابات را این گونه تفسیر می‌کند که عده‌ای فرمانبر و فرمانبردار به فرمانده رای می‌دهد و این نظام الهی است.

این روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی در ادامه در پاسخ به این سوال جاوید که «معماران انقلاب، امام خمینی و مقام معظم رهبری درباره مشارکت مردم نظرات روشنی دارند و به فرموده آنها اساس انقلاب با اراده مردم شکل گرفته است، آیا طرح اندیشه‌های نافی جمهوریت تقابل با اندیشه معماران انقلاب نیست؟» گفت: فرهنگ منهای جمهوریت به یک شبه فرهنگ می‌رسد، این در صورتی است که ادعای انقلاب اسلامی ایران فرهنگی بوده و هست و اگر انقلاب از معنای خود تهی شود به تردید مردم و نخبگان خواهد رسید. به همین دلیل است که آقای پرویز امینی پاسخ آیت‌الله اراکی را اینگونه می‌دهد که آدرس غلط ندهید و ایده جمهوری اسلامی ایران چیزی که شما می‌گویید نبوده است.

فضلی نژاد اضافه کرد: فروبستگی فکری و فرهنگی سه جز از یک معادله گمراه کننده را پیش کشیده است: «تقدم اسلامیت بر جمهوریت»، «تقدم اقتصاد بر فرهنگ» و «تقدم توسعه بر فرهنگ». متاسفانه این تم در برنامه‌ کاندیداهای دوره فعلی ریاست جمهوری دیده می‌شود و وجود دارد.

جاوید در ادامه برنامه سوال دیگری را به این مضمون مطرح کرد که «چرا چنین سخنانی مطرح می‌شود در حالی که امام خمینی (ره) و آیت‌الله العظمی خامنه‌ای جمهوریت و اسلامیت را از هم جدا نمی‌دانند؟» و پاسخ فضلی نژاد چنین بود که مگر این طیف امام و رهبری را قبول دارند؟