زنجان-مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: جایگاه مردم در اندیشه امام خمینی (ره) متبلور است و همواره بر این جایگاه تاکید می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سعید احمدی با اشاره به اینکه عدالت به عنوان عنصر سوم یکی از جاذبه‌های مهم مکتب امام خمینی (ره) است، گفت: امام خمینی (ره) معتقد بود تا زمانی که حکومت اسلامی تشکیل نشود، عدالت واقعی محقق نمی‌شود و لذا امام راحل عقلانیت، معنویت و عدالت را لازمه تشکیل حکومت اسلامی می‌داند و فقه امام در تشکیل حکومت و عرفان ایشان در به حرکت درآوردن توده‌های مردم موثر است.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) فقه را در بهره‌گیری از عنصر زمان و مکان در جامعه و فقه حکومتی بروز داد، بیان کرد: ایشان عرفان را از آن مراکزی که طبق تعابیر برخی از عرفا جهانی نشسته در گوشه‌ای است، به عرصه اجتماع می‌برد و با استفاده از این علوم زیربنای حکومت اسلامی را تبیین و تحلیل می‌کند و در نهایت مبانی این حکومت را به دنیا عرضه می‌دارد.

احمدی افزود: در تحلیل اندیشه امام خمینی (ره) و ریشه‌های شکل‌گیری حکومت اسلامی عنصر توحید موج می‌زند و مبحث بنیادینی است که منجر به تشکیل یک مکتب و حکومت اسلامی شد. رهبر کبیر انقلاب از جمله متفکرانی است که توحید را در عرصه اجتماع و سیاست امتداد داد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: امام راحل فیلسوف، فقیه، مفسر و عارف بود و همه این علوم را با شخصیت جامع خود تا حد استادی فرامی‌گیرد و این علوم را در جامعه امتداد می‌دهد و امتداد اجتماعی فلسفه را مطرح می‌کند.

احمدی افزود: در برخی از مکاتب می‌بینیم شریعت را با سیاست یا حقیقت را با سیاست در تناقض می‌بینند اما امام خمینی (ره) طریقت، شریعت و حقیقت را در خدمت سیاست و بالعکس به کار می‌گیرد و حکومت اسلامی را شکل می‌دهد. همچنین ایشان نظریه ولایت فقیه را در حکومت اسلامی تبیین و اجرا کردند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بعد عقلانیت و معنویت رشد نسبی در جامعه داریم اما در بخش عدالت اجتماعی کارنامه قابل قبولی مشاهده نمی‌کنیم، تاکید کرد: دلیل این موضوع این است که از روح حاکم بر سبک زندگی امام خمینی (ره) کمی فاصله گرفتیم و تضاد طبقاتی، فاصله اجتماعی، حقوق‌های نجومی و طبقه اشرافی را در جامعه مشاهده می‌کنیم. برای اینکه مکتب امام به شکل منظومه‌وار تجلی یابد باید به عنصر عدالت اجتماعی بیشتر توجه کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه جایگاه مردم در اندیشه امام خمینی (ره) متبلور است، گفت: این جایگاه به حدی است که برخی امام خمینی (ره) را فیلسوف مردم می‌دانند و ایشان آنقدر به نقش مردم باور دارند که در همه مراحل از زمان قیام، تحقق حکومت، تعیین نوع حکومت، انتخابات و گره‌گشایی از مشکلات کشور همواره بر این جایگاه تاکید می‌کنند و این نگاه حاصل اندیشه توحیدی و حفظ کرامت انسانی است و نظر رهبر کبیر انقلاب با دیگر نظام‌های دنیا که مدعی دموکراسی هستند، متفاوت است و اکنون شاگرد خلف ایشان رهبر معظم انقلاب نیز به نقش و جایگاه مردم تاکید ویژه‌ای دارند.

احمدی با بیان اینکه در گام دوم انقلاب باید برای تحقق عدالت اجتماعی تلاش بیشتری کنیم، گفت: با ایجاد بسترهای عدالت اجتماعی جامعه به سمت قله‌های کمال و معنویت پیش می‌رود.

وی افزود: مردم در جامعه اسلامی حقوقی دارند و مسئولان نیز در مقابل این حقوق تکالیفی برعهده دارند و در سایه توازن این حق و تکلیف‌ها جامعه اسلامی حرکت پرشتاب خود را ادامه خواهد داد تا زمینه‌ساز شکل‌گیری تمدن اسلامی و ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) شود.