دبیرکل جنبش توحید اسلامی گفت: انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) در ایران، انقلابی علیه قوانین ظالمانه حاکم بر جهان پس از پایان جنگ جهانی دوم بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم «فجر امت در پرتو خورشید» به مناسبت سی و دومین سالگرد عروج ملکوتی بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره)، توسط رایزنی فرهنگی کشورمان در لبنان با همکاری شهرداری منطقه غبیری، با حضور بیست و پنج تن از اندیشمندان برجسته فرهنگی، مذهبی و سیاسی جهان اسلام، به صورت حضوری و وبینار در بیروت برگزار شد.

در این مراسم که به ریاست ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، از شخصیت‌ها و فرهیختگانی که درباره امام خمینی(ره) آثاری تألیف و از خود بر جای گذاشته‌اند تجلیل و قدردانی شد.

همچنین از کتاب «رسائل الی روح الله» (دلنوشته‌هایی به روح‌الله) رونمایی و به برگزیدگان بهترین نامه به امام، نیز جوایزی اهدا شد. اجرای سرود، و خواندن اشعاری با موضوع ارتحال امام، و پخش چند ویدیو کلیپ پیرامون سیره و زندگی ایشان، از جمله برنامه های این مراسم بود. جمعی از اندیشمندان و علمای مقاومت، نیز به‌صورت حضوری و مجازی درباره ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های امام خمینی (ره) سخنرانی کردند.

این مراسم که با سخنان عباس خامه‌یار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان آغاز شد، همزمان از چندین شبکه تلویزیونی و نیز شبکه های اجتماعی و مجازی معروف، به صورت زنده پخش شد.

عباس خامه یار ضمن خیر مقدم و خوش آمدگویی به میهمانان شرکت کننده در این مراسم، گفت: امروز ما حاکمیت، آزادی، کرامت و پیروزی پیوسته خود را مدیون امام خمینی هستیم. وی افزود: انقلاب امام خمینی(ره)، به انقلابی ماندگار تبدیل شد، بنابراین انقلاب اسلامی ایران مصداق بارز این عبارت مشهور است که می‌گوید: هر چه که برای خدا بوده و در آن اخلاص باشد، رشد می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام خمینی پیشوایی جسور، دلیر، و ثابت قدم بود که با اعتقاد و ایمانی راسخ نزد ملت خود آمد و به آنها آموخت که ایمان واعتقاد و ارزشهای اسلامی قدرتمندترین سلاح در برابر استبداد ومستکبران است. سی ودو سال پیش، در چنین روزی، خورشیدی که مسلمانان مدتها و در طی سالهای حاکمیت فساد، بی عدالتی، استبداد و بردگی؛ در انتظار طلوع آن در آسمان کشورشان بودند، غروب کرد.. با این وجود، ما همچنان از پرتوی اندیشه پاک ایشان که جامع عرفان و مقاومت است، فیض می‌بریم..

رایزن فرهنگی ایران در لبنان ادامه داد: امروز و در آستانه محقق شدن آزادی نهایی و پیروزی‌ اهالی قدس، روند نابودی معابد مستبدان، وغاصبان سرزمین، میراث، عزت و فرهنگ ما آغاز شده است. این همان رؤیا و وعده صادق امام خمینی بود؛ وعده ای که خود آن را یقین می‌پنداشت و هیچگاه سستی، یأس و نا امیدی به دل خود راه نداد، حتی در آخرین لحظات عمر پربرکتش. این یقین را در دلهای آزادیخواهان جهان، دوستداران و وجدان بیدار ملت خود کاشت.. ملتی که کرامت را از همان لحظات آغازین پیروزی انقلاب، از ایشان آموخت.. ایشان در وصیتنامه اش می نویسد: «با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری‌‎ ‌‏امیدوار به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران‌‎ ‌‏مرخص، و به سوی جایگاه ابدی سفر می کنم...» امام با خیالی آسوده از وضعیت مستضعفان که تا آخرین نفس مدافع آنان بود، از این جهان سفر کرد، اما باوجود تمام حمایت ها از قشر مستضعف؛ احساس می‌کرد که در حق مستضعفان کوتاهی کرده است. به همین دلیل در قسمتی از وصیت نامه خود می نویسد: «از خدای رحمان و رحیم‌‎ ‌‏می‌خواهم که عذرم را در کوتاهی خدمت و قصور و تقصیر‎ ‌‏بپذیرد.‏»

خامه‌یار گفت: امام خمینی پیشوایی جسور، دلیر، و ثابت قدمی بود که با اعتقاد و ایمانی راسخ نزد ملت خود آمد و به آنها آموخت که ایمان واعتقاد و ارزشهای اسلامی قدرتمندترین سلاح در برابر استبداد ومستکبران است. امام خمینی عارفی با تقوا که به سربازان و جوانان کشورش آموخت که فروتنی و دوری از لذت های دنیوی، دارویی است که موانع پیش روی حرکت به سمت روشنایی ورستگاری را از بین می برد. بنابراین عجیب نیست که این انقلاب پیروز شد و جاودانه ماند.. انقلاب امام، انقلابی برخاسته از رحمت، عرفان، زهد و فروتنی و در سپر ایمان، شوق، انقلاب و یقین بود. این انقلاب ماندگار، مصداق بارز این عبارت مشهور است که می گوید: «مَآ کَانَ لِلّهِ یَنْمُوُ» (آن چه که برای خدا باشد، رشد می‌کند). ای امام عزیز! سخنانت به گوش نسلهای مختلف رسید ودر صفحات تاریخ ثبت و به یادگار ماند، زیرا سخنان تو دربردارنده دفاع از مسئله عدالت، انسانیت، رعایت اصول دین و در نهایت دفاع از زندگی انسان ها در زمینه های فکری، سیاسی، اخلاقی و اقتصادی بود.

وی افزود: ای امام موسوی! امروز ما؛حاکمیت، آزادی، کرامت و پیروزی های خود را مدیون تو هستیم. ما این اراده جهاد و حمایت از مظلوم را مدیون عبا و عمامه ات می دانیم. ما راهت را ادامه می دهیم، همچنین راه جانشین برحقت؛ امام خامنه ای(دام ظله).. به حرکت خود در جهت آزادسازی سرزمین های اسلامی غصب شده ادامه خواهیم داد. به راه خود در راستای رهایی و آزادی جوامع بشری از یوغ استعمار و استکبار ادامه خواهیم داد.. راهت را ادامه می‌دهیم و در این راه تا زمان دستیابی به کمال وتحقق آرمانهای انسانی، ثابت قدم خواهیم ماند. بی تو ای سرور ما، طعم خوش پیروزی‌ها در رگهایمان جاری نمی شد؛ پیروزی‌هایی که طلوعی جدید را نوید می‌دهد.. ای خورشید کشورم و ای تاریخ غرور آفرینش.. بی تو هرگز به پیروزی نزدیک‌تر نمی شدیم.. بی تو دستاوردی وجود نداشت که ما را با دوستان و همسایگان گرد هم آورد.. بی تو سخن راندن از خاطرات آزادی معنایی نداشت.. این وجود تو بود که ما را به آزادی و دستاوردهای جدید مشتاق تر کرد..

معن خلیل شهردار منطقه غبیری سخنران دوم این مراسم بود که ضمن تبریک پیروزهای اخیر مقاومت ملت فلسطین بر اشغالرگان غاصب، و تسلیت به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی، و درود به روان پاک ومطهر امام خمینی(رض)، و اهدای سلام به ادامه دهنده راه امام، رهبر کبیر انقلاب، آیت الله سید علی خامنه ای، و خیر مقدم به شرکت کنندگان، گفت: مایه افتخار ماست که شهرداری غبیری با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در برگزاری مراسم بزرگداشت سی و دومین سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، سهیم است.

وی افزود: اندیشه های امام خمینی الهام بخش فعالیت های شهرداری غبیری بوده چرا که اندیشه های امام به ویژه در زمینه توسعه شهری، می‌تواند نقش تاثیر گذاری بر شرایط کنونی لبنان داشته باشد. شهرداری ما، با تکیه بر آموزه های مکتب امام خمینی، در راستای خدمت رسانی به مردم فعالیت می‌کند. مکتب امام، مکتبی است که روند حرکت بسیاری از رهبران و مجاهدان مقاومت را ترسیم کرد.

شهردار منطقه غبیری در ادامه گفت: شعار ما در خدمت رسانی به مردم همان شعار" با پلک چشم‌های‌مان به شما خدمت خواهیم کرد " یعنی همان شعار و رویکردی است که پیروان سیره امام خمینی و سید شهدای مقاومت، سید عباس موسوی، پیش گرفته اند.

خلیل در پایان ابراز امیدواری کرد، همگی در راستای خدمت رسانی به مردم، با همدلی و هم زبانی راه امام را ادامه دهند.

در ادامه ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: وجود هر انسانی بین دو عدم ظاهری قرار دارد. هستی انسان با دو نیستی ظاهری قبل و بعد از وجود احاطه شده است. تمام انبیاء، اولیاء و صالحین هر چه نقش آفریدهاند در همین وجود بینالعدمین بوده و همه اشقیاء و فاسدان نیز نقش فسادانگیز خود را در همین زمان آفریدهاند. درک مأموریت اصلی از خلقت در این زمان و اتیان مأموریت وجودی بسیار مهم است. ویژگی اصلی امام خمینی(ره) درک همین مأموریت بود. این مأموریت ؛ نیل به کمال است. البته انسان ها در برخی موارد در تعیین مصداق کمال اشتباه می کنند و داشته های فانی را کمال تلقی می کنند. یکی از راههای وصول به کمال ؛ خدمت به مخلوق است از آن جهت که تجلی خلقت الهی است . در این میان و در فرهنگ عرفانی همه ادیان؛ دستگیری از دیگران بسیار مورد توصیه است.

وی افزود: گرفتن دست انسان ناتوان ویا کم توان بسیار توصیه شده است و راهی برای رسیدن به کمال است زیرا نوعی از خود گذشتگی وترجیح دیگران بر خود است. در ادبیات فارسی این مهم حتی به ضرب‌المثل تبدیل شده: " شکرانه بازوی توانا ؛ بگرفتن دست ناتوان است." تا آنجا که در روایات اسلامی آمده است: عون الضعیف صدقه. حال اگر این دستگیری در مقیاس بزرگتری انجام شود ارزش وافری خواهد داشت. مهمترین ویژگی امام خمینی(ره) دستگیری از دیگران بود. دستگیری در قلمرو جهانی از دست انسانهایی که دست خودشان را برای دریافت کمک دراز کرده بودند. لازمه داشتن چنین ویژگی‌ای در هر شخص گذر از نفسانیات است. انسانی که گرفتار نفس خود باشد هرگز امکان گرفتن دست دیگران را نخواهد یافت. اما این ویژگی دستگیری را، بسیاری نیز دارند. انسانهای فراوانی در جهان هستند که از گرفتن دست دیگران دریغ نمی‌ورزند. پس چرا ما این ویژگی را به عنوان ویژگی اصلی امام خمینی(ره) ذکر می‌کنیم؟ دلیل اصلی آن است که اغلب دستگیری‌ها در حوزه خصوصی انجام می‌شود و به صورت فردی دستگیری می‌کنند. از افراد ضعیف حمایت می‌کنند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: اما امام خمینی(ره) از یک جامعه دستگیری کرد و این کار در امتداد کار انبیاء الهی است . دستگیری عمومی و دستگیری از جامعه، دستگیری سیاسی از آنانی که توان ستاندن حق جمعی را ندارند؛ کار هر کسی نیست. نیازمند مقبولیت و محبوبیتی است که اگر نباشد هرگز این دستگیری اتفاق نمی‌افتد. این مهم وقتی ارزش واقعی می‌یابد که درک کنیم تمام این محبوبیت و مقبولیت، بدون داشتن ابزار مرسوم قدرت در جهان؛ اتفاق افتاد. در یک طرف دولتی مستقر با امکانات نظامی و قدرت اقتصادی با ریشه‌ای پنجاه ساله قرار داشت و در طرف دیگر شخصیتی که جز یک قلب متعلق به مردمش که در سینهاش میتپید، چیزی نداشت . وعدههای الهی در همین دوران و در برابر چشمان ما تحقق مییابند اما ما همیشه از آنها غافل هستیم. آیا این مقبولیت مصداق تحقق این آیه شریفه نیست که می‌فرماید: ان الذین آمنوا و عملو الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا

وی در پایان گفت: امام خمینی(ره) رهبری تکلیف‌مدار بود در وجودی که بین دو عدم ظاهری؛ خداوند به او عنایت فرمود، کوشید تا تکلیف خود را به خوبی انجام دهد. این تکیلف همانا گرفتن دست جامعه اسلامی بود. جامعهای که سالها بود کسی از آنها دستگیری نکرده بود. امروز این دستگیری بر عهده رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای است. در همین چند روز پیش برکات ارزشمند این دستگیری های خالصانه را در غزه دیدیم. از خداوند متعال می خواهم که ما را در راه امامین انقلاب اسلامی ثابت قدم بدارد وبرای همه برگزار کنندگان این وبینار ارزشمند به ویژه برادر عزیزم جناب آقای دکتر عباس خامه یار آرزوی سلامتی وتوفیق دارم. وآرزو می کنم آزادگان جهان ارج ومنزلت امام خمینی (ره) را بیش از پیش قدر بدانند

در ادامه، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب الله لبنان به بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های امام پرداخت و گفت: ما امروز به مناسبت سی و دومین سالروز رحلت امام خمینی(قدس)، معمار کبیر انقلاب اسلام ناب محمدی در اینجا گردهم آمده ایم. امام خمینی امامی بود که انقلابش محدود به جغرافیای مشخصی نبود، زیرا که این انقلاب از ایران آغاز و به مناطق مختلف جهان رسید. انقلاب اسلامی همچنین تنها محدود به دوران معاصر نبوده بلکه انقلابی برای آینده ملت های مسلمان است.

وی با بیان اینکه امام خمینی رهبری جهانی که با اندیشه خود تمام مرزهای جغرافیایی را درنوردید واز تمام موانع استعماری عبور کرده، افزود: امام رهبری منحصر به فرد با پیام وهدفی منحصر به فرد یعنی احیای اسلام ناب، بود. با اشاره به آیه شریفه «وما ارسلناک الا رحمة للعالمین» می‌گویم امام خمینی برای انتشار این پیام در سراسر این کره خاکی، انقلاب کرد. آری انقلاب امام از جغرافیای ایران آغاز شد، اما اندیشه و ارزش ها و پیام این انقلاب برای همه انسانیت بود.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه با اشاره به خاطره گفتگوی خود با یکی از منتقدان نظریه ولایت فقیه، گفت: در یکی از جلسات، درباره یکی از کتاب هایم یعنی کتاب" مجتمع المقاومة" در حال سخنرانی بودم. یکی از حاضران، در واکنش به سخنانم گفت: «رویکرد کلی حزب الله فوق العاده وعالی است اما انتقادی که به این حزب دارم و برایم غیر قابل هضم است این است که حزب الله به نظریه "ولایت فقیه" معتقد است! موضوعی که مناسب شرایط لبنان نیست...» پاسخ انتقاد وی را با چند سؤال دادم و گفتم: «آیا مقاومت ما را قبول داری؟ پاسخ داد: بله. آیا میهن‌پرستی ما را می پسندی؟ پاسخش مثبت بود. آیا رویکرد سیاسی ما را می پذیری؟ گفت: بله. گفتم: تمام رویکردهایمان نتیجه ایمان به نظریه ولایت فقیه است. »

شیخ نعیم قاسم گفت: برخی معتقدند که ما تابع جغرافیای دیگری خارج از جغرافیای کشورمان هستیم، یا به شخصی که به ارزش هایمان اعتقاد ندارد مرتبطیم. شیخ قاسم در رد این ادعاها گفت: ما به رهبر منحصر به فرد و انسانی که ما را از تاریکی ها به روشنایی هدایت می‌کند، ایمان داریم. به رهبری که ما را از جهان مادی خارج، و به عالم روح ومعنویت منتقل کند. رهبری که ما را از اخلاق زشت و ناپسند دور، و صفات پسندیده ونیک را به ما بیاموزد. رهبری که ما را از خواری و ذلت به عزت و سربلندی برساند. رهبری که ما را از سرافکندگی و یأس و نا امیدی به قدرت برساند. این چیزی است که به آن اعتقاد داریم و به آن پای سبندیم. این رویکرد با میهن‌پرستی، مقاومت، رفتارهای سیاسی و وحدت و همکاریمان با سایر افراد جامعه، هیچ تعارضی ندارد. ما به همکاری ملی برای رسیدگی به مسائل کشور پای بند هستیم. همزمان، به وجود رهبری که به دنبال احیای تجربه پیامبر وخاندان مطهر ایشان است ایمان داریم.

وی در ادامه سخنان خود به حمایت امام خمینی(ره) از مسئله فلسطین پرداخته و گفت: امام خمینی (ره) در مرحله‌ای حساس و نقطه عطف تاریخی، مقاومت را در فلسطین ولبنان فعال کرد، چرا که سال ۱۹۸۷ سالی بود که توافقنامه کمپ دیوید امضا شد، در حالی که انقلاب ایران یک سال بعد، یعنی سال ۱۹۷۹ پیروز شد ومعادلات را تغییر داد. بلا فاصله پس از پیروزی انقلاب، سفارت فلسطین جایگزین سفارت اسرائیل در تهران شد. پس از آن روز جهانی قدس اعلام شد؛ روزی برای تعیین نقشه راه آزادسازی فلسطین، آن هم با تاسیس سپاه قدس، سپاهی که مبارزات امت را به سمت فلسطین هدایت می‌کند.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، معادلات منطقه ای تغییر کرد. شرایط مسئله فلسطین دگرگون شد و این مسئله وارد مرحله جدیدی شد. پس از انقلاب شرایط به گونه ای رقم خورد که در کنار عدم پذیرش"اسرائیل" گام های جدی به سمت نابودی این رژیم برداشته شد. ما در راستای حرکت و پیروی از سیره امام خمینی(قدس)، گام های مهمی برداشتیم که درنهایت به نابودی "اسرائیل" منتهی خواهد شد. امام خمینی آغازگر مرحله ای بود که "اسرائیل" در آن خوار وذلیل شد، واین گونه بود که ضعف را به قدرت، سستی را به امید، وشکست را به پیروزی تبدیل کرد. بنگرید به تمام تحولاتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران رخ داد. پس از پیروزی این انقلاب، قدرت رژیم اشغالگر کاهش یافت، و پیروزی های پیوسته ای در لبنان وفلسطین محقق شد. همچنین "اسرائیل" در شرایط کنونی در بحرانی جدی به سر می برد. تازه ترین نتیجه تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی بر منطقه و مسئله فلسطین، پیروزی اخیر مقاومت در نبرد "سیف القدس"(شمشیر قدس) بود؛ نبردی که مقاومت توانست از بحر تا نهر فلسطین را مورد هدف قرار داد تا تأکید کند فلسطین یکپارچه بوده و تلاش برای جدا سازی قسمت‌های از این سرزمین، بی نتیجه خواهد بود.

شیخ نعیم قاسم تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی ایران در لبنان را این گونه تشریح کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب، مقاومت حزب الله در لبنان فعال شد. کسانی که شرایط سال ۱۹۸۲ در لبنان را به یاد دارند به خوبی می دانند که تعداد بسیار اندک اعضای حزب الله، شانس آزادسازی یک روستا را نداشتند، به همین دلیل برخی ها می گفتند چگونه این حزب می تواند یک کشور را آزاد کند؟ ما به دستورات الهی و راه و روش مشخص شده از سوی امام خمینی(قدس) پای بند بودیم و این گونه بود که محقق شدن این فرمایش قرآن که می فرماید: { کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً}( چه بسیار شده که گروهی اندک به یاری خدا بر سپاهی بسیار پیروز شدند) را باچشمان خود دیدیم و بر اسرائیل پیروز شدیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: امروز ما به شرایطی رسیده ایم که قدرت بازدارندگی و مقابله با اسرائیل را داریم. این رژیم می داند که قدرت ما روز به روز در حال افزایش است. ما همیشه هوشیار و توانایی خود برای مقابله با دشمن را افزایش می دهیم تا پرچم آزادی لبنان و منطقه همواره برافراشته بماند. ما با ملت های منطقه و تمام کسانی که دغدغه آزادی را دارند همکاری می کنیم. امام خمینی بود که پایه های وحدت و همبستگی میان مسلمانان را استوار کرد. پس از امام، کسی به صورت جدی از وحدت و همبستگی میان مسلمان سخن نگفت. پس از انقلاب اسلامی، وحدت و همبستگی میان مسلمانان به موضوعی عملی تبدیل شد. و امروز، همدلی و وحدت میان رزمندگان و مجاهدان سنی و شیعه، در تمام کشورها محقق شده است.

در ادامه این‌مراسم سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، به موضوع امام صادق علیه السلام در نگاه امام خمینی (قدس سره) پرداخت و ضمن برشمردن برخی از ویژگی های امام صادق از نگاه امام خمینی، گفت: امام خمینی(س) مجتهدی جامع و فقیهی کامل بودند ایشان با احاطه و تسلطی که بر فقه و احادیث و سیره و تاریخ امامان داشتند به زوایای رویکرد و عملکرد امام صادق نیز آشنا بودند.

وی افزود: مردان بزرگ، که دارای سطح فکر وسیعی می باشند، هیچ گاه مأیوس نگردیده و به وضع فعلی خود- که در زندان و اسارت به سر می برند و معلوم نیست آزاد شوند یا خیر- نمی اندیشند؛ و برای پیشبرد هدف خویش در هرشرایطی که باشند نقشه می کشند، تا بعدها اگر توانستند شخصا آن طرح را به مرحله اجرا در آورند؛ و اگر خودشان فرصت نیافتند، دیگران- هرچند بعد از دویست یا سیصد سال- دنبال این طرح بروند و اجرا نمایند. اساس بسیاری از نهضتهای بزرگ به همین صورت بوده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت سخنان خود را با قرائت بخشی از وصیت نامه سیاسی الهی امام به پایان رساند، که در آن امام می فرماید: ما مفتخریم که مذهب ما "جعفری" است ما مفتخریم و ملت عزیز سرتاپا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است که پیرو مذهبی است که می خواهد حقایق قرآنی، که سراسر آن از وحدت بین مسلمین بلکه بشریت دم میزند، از مقبره ها و گورستانها نجات داده و به عنوان بزرگترین نسخه نجات دهنده بشر از جمیع قیودی که بر پای و دست و قلب و عقل او پیچیده است و او را به سوی فنا و نیستی و بردگی و بندگی طاغوتیان می کشاند نجات دهد.

شیخ ماهر حمود، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت سخنران بعدی این‌نشست مجازی بود که گفت: باوجود گذشت سی و دو سال از ارتحال امام خمینی، این شخصیت با انقلاب خود وبا پرپایی نظامی سیاسی که اکنون آیت الله خامنه ای با رهبری حکیمانه خود آن را رهبری میکند؛ به شخصیتی ماندگار تبدیل شد، گویی که ایشان اکنون در کنار ما حضور دارد.

وی با اشاره به حمایت های بی وقفه امام خمینی(ره) از مسئله فلسطین، وتاثیر مواضع امام در تقویت ملت فلسطین در مقابله با دشمن صهیونیستی گفت: بی شک هر گونه پیروزی که در غزه و فلسطین محقق ‌شود در واقع یک پیروزی برای امام خمینی رقم خورده است، چرا که مسئله فلسطین ومقاومت و قدس بخش مهمی از اندیشه و زندگی و حتی فتواهای امام را تشکیل می دهد.اضافه بر این که، این مسئله به عنوان مسئله شماره یک در رأس اولویت های امام قرار داشت.

دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت در ادامه اظهارات خود گفت: به نظر این جانب، در سالروز ارتحال امام خمینی، رساندن چند پیام امری ضروری به نظر می رسد؛ پیام اول، خطاب به برادران شیعه: امام خمینی محدود به مسئله و قشر خاصی نیست.. امام خمینی شخصیتی سیاسی و جهانی و احیاگر رویکرد اسلامی در عصر معاصر می باشد. شخصیت ایشان الهام بخش تمام مستضعفان جهان است. پیام دوم خطاب به برادران ما در جهان اسلام: دشمنان با توطئه های خود، امام خمینی و اندیشه های ایشان را محاصره کرده تا از صدور افکار وی به جهان اسلام ممانعت کنند. توطئه های دشمن با هدف جوگیری از بهره بردن ملت های مسلمان از رهبری، بصیرت و روش نوآورانه و انقلابی ایشان صورت گرفته است. دشمنان اسلام با روش های گوناگون از جمله دامن زدن به اختلافات مذهبی و دروغ پراکنی ها و توصیف انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک انقلاب مذهبی و ملی با اهدافی مشکوک،؛ علیه امام و انقلاب اسلامی توطئه کرده اند. برخی، نیز به منظور تخریب شخصیت امام، ایشان را شاهی دارای عمامه قلمداد کرده اند. لازم است در اینجا تاکید کنم که همچنان فرصت برای خنثی سازی توطئه دشمنان، فراهم است. تاکید می کنم که هیچ نظریه سیاسی و نیز هیچ دیدگاهی در حوزه اجتهاد اسلامی نمی تواند اسلامی باشد جز با پیروی از راه و روش امام خمینی؛ راه و روشی که مسئله فلسطین را در رأس اولویت های خود قرار داده و همگان را با شعار نه شرقی و نه غربی، به وحدت و همدلی برای مقابله با استکبار جهانی دعوت می کند. بنابراین بدون پای بندی به این شعار صادقانه هیچ گونه رویکرد اسلامی حقیقی و عینی وجود نخواهد داشت و نتیجه بخش نخواهد بود.

شیخ ماهر حمود در ادامه با اشاره به آیه شریفه ﴿ وَیا قَوْمِ لَا یجْرِمَنَّکُمْ شِقَاقِی أَنْ یصِیبَکُمْ مِثْلُ مَا أَصَابَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صَالِحٍ وَمَا قَوْمُ لُوطٍ مِنْکُمْ بِبَعِیدٍ (۸۹هود ﴾ (ای قوم، ضدّیت با من شما را بر آن وادار نکند که بر شما هم بلایی مانند قوم نوح یا قوم هود یا صالح از جانب خدا نازل شود و (به خصوص که) قوم لوط دورانشان دور از شما نیست)؛ اظهار داشت: متاسفانه امروز آنچه برای حضرت شعیب رخ داد مجددا تکرار شد. پیام سوم: خطاب به برادران ما در جنیش اخوان المسلمین: اکنون لحظه تغییر وتحول فرا رسیده است. دلاور مردان غزه از جنبش حماس و جنبش جهاد اسلامی فلسطین؛ فرزندان این جنبش اصیل و گسترده و در حال انتشار، از فرقه گرایی و وابستگی به ستمکاران وناز پروردگان دوری کردند. توصیه می‌کنیم که این جنبش اصیل(اخوان المسلمین)، در راستای تجدید رویکرد خود، از رویکرد السنوار، محمد الضیف، ابوعبیده، فتحی الشقاقی، زیاد نخاله و اسماعیل هنیه و دیگر برادران آنها الگو برداری کند.

وی در ادامه گفت: امام خمینی از جنبش اخوان المسلمین بهره برد و دستور داد تا آثار بزرگان این جنبش به فارسی ترجمه شود. رهبر کنونی انقلاب اسلامی، آیت الله سید علی خامنه ای نیز به شدت به این جنبش امیدوار است. جنبش اخوان المسلمین نیازمند یک نهضت است تا بتواند از طریق آن پوست اندازی کند و ردای عصبیت مذهبی و وابستگی و تبعیت را از خود دور کند، و در نهایت از همراه شدن با پروژه های مشکوک( که اغلب پروژه های امریکایی است) امتناع کند.

دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت از جنبش های اسلامی خواست تا از همراه شدن با پروژه های مشکوک در منطقه از جمله سوریه، یمن و غیره دوری کنند و این‌گونه ادامه داد: پیام چهارم: خطاب به برادران و شرکای ما در داخل لبنان: این آیات شریفه را مجددا تکرار می کنیم که می فرماید: {قُلْ یا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَی کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَینَنَا وَبَینَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیئًا وَلَا یتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ (۶۴)} (سورة آل عمران) (بگو: ای اهل کتاب، بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم که به جز خدای یکتا را نپرستیم، و چیزی را با او شریک قرار ندهیم، و برخی، برخی دیگر را به جای خدا به ربوبیّت تعظیم نکنیم. پس اگر از حق روی گردانند بگویید: شما گواه باشید که ما تسلیم فرمان خداوندیم.) و {وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْکِتَابِ إِلَّا بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَقُولُوا آمَنَّا بِالَّذِی أُنْزِلَ إِلَینَا وَأُنْزِلَ إِلَیکُمْ وَإِلَهُنَا وَإِلَهُکُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (۴۶)} (سورة العنْکبوت). (و شما مسلمانان با اهل کتاب جز به نیکوترین طریق بحث و مجادله مکنید مگر با ستمکاران از آنها، و (با اهل کتاب) بگویید که ما به کتاب آسمانی قرآن که بر ما نازل شده و به کتب آسمانی شما به همه ایمان آورده‌ایم و خدای ما و شما یکی است و ما تسلیم و مطیع فرمان اوییم.)

شیخ ماهر حمود در تشریح آیات فوق تاکید کرد که پیروزی اسلام اصیل به معنای پیروزی مسیحیت اصیل و پیروان این دین آسمانی است، همانگونه که پیروزی اخیر غزه در واقع پیروزی قدس است، و پیروزی قدس همان پیروزی مسجد الاقصی، وکلیسای قیامت(یکی از مقدس‌ترین اماکن برای بیش از دو میلیارد و دویست میلیون مسیحی جهان) وکلیسای المهد. همچنین این پیروزی، یک پیروزی برای الازهر وکلیسای پطرس قدیس ودیگر کلیساهای مسیحیان است.

وی در پایان از علمای مسیحی خواست رویکرد «کاردینال عطا الله حنا»، سر اسقف مسیحیان ارتدوکس در قدس اشغالی، مانویل یوسف و هیلاریون کاپوچی اسقف مسیحی سوری، را سرلوحه کار خود قرار دهند.

شیخ غازی حنینه رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمین در ادامه این مراسم گفت: امام خمینی (ره) تنها یک روحانی یا شخصیت دینی عادی نبودند، ایشان در تمامی ابعاد شخصیتی و ارزشی و اخلاقی و فکری گام هایی فراتر از مرزها برداشت. مطرح کردن نظریه ولایت فقیه از سوی امام خمینی تلاشی بود در راستای صیانت از منافع اسلام وملت های مسلمان بود. امام خمینی با شجاعت این نظریه را مطرح کرد.

وی افزود: مام خمینی عالم و روحانی عارفی که معتقد است آنچه که برای جهان اسلام و مسلمانان انجام می دهد فراتر از مذهب شیعه و برای تمامی مسلمانان و طوایف مختلف مذهبی است.

رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمین لبنان در پایان با بیان این که امام اولین شخصی بود که عنوان وحدت اسلامی را به کار برد، تاکید کرد: امام خمینی با شجاعت منحصر به فردشان وحدت اسلامی را به دور از خط و خطوط و مرزبندی ها میان شیعه و سنی محقق ساختند.

در ادامه این مراسم، سراسقف جورج صلیبا کاردینال ارتودکس مارتافیلیوس از منطقه جبل لبنان و طرابلس به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در آموزه های مسیحی ما در شروع چنین مراسم های ارزشمندی آیه مبارکه ای را قرائت میکنیم که پولس رسول در آن می فرماید: «بزرگانتان را یاد کنید آنانی که با شما با کلام حق سخن می گویند و به آنها به دیده لذت نگاه کنید و از ایمان آنها تقلید کنید.»

وی افزود: اصل و اساس این دنیا به ویژه دنیای انسان ها بر ارث و میراث و انتقال امور به نسل بعد بنا نهاده شده است. انسان از انسان و نسل از نسل و مادر از مادر ارث می برد. معرفت و دانش بالاترین جایگاه را در ذهن آدمی در اختیار دارد و اغلب اوقات بشر از آن استفاده می کند، گاه این دانش می تواند از مادر به مادر یا از ملتی به ملت دیگر و یا از فردی به فرد دیگر انتقال یابد، چرا؟ به این علت که خداوند این گونه برای انسان مقدر کرده است، این دانش و شناخت انسان توسط خداوند با منطق و حکمت نیز در آمیخته شده است. خداوند انسان را این گونه شایسته قرار داد تا بلکه با پیشرفت هایمان در مراحل مختلف زندگی و ارتقای ارزش و جایگاه امت مان، وطن مان و اصول اخلاقی مان که از پیشینیان به ارث برده ایم، جانشین صالح و نماینده او ( در زمین) باشیم. امروز از رهبر بزرگی به نام امام خمینی (ره) کسی که چهره تاریخ را تغییر داد. شخصی که از سال ۱۹۷۸ میلادی نامش بر سر زبان ها افتاد و مردم صفات شخصیتی او را میان یکدیگر بازگو کردند و از بخشندگی ها و آنچه برای ملت ایران انجام داد و همچنین پای بندی او به دین وعبودیت سخن می گوییم. او در بالاترین سطح ممکن به ملتش عشق می ورزید در همان زمان برای (آرمان های او و حفظ ایران)‌ بدون هیچ حد و مرزی فداکار و قربانی نیز وجود داشت.

کاردینال ارتودکس مارتافیلیوس در ادامه به قدرت تاثیرگذاری امام خمینی اشاره کرد و گفت: در سادگی هرچه تمام تر به واسطه پخش یک سری نوار کاست ها او موفق شد با شاه مقابله کند و پنجمین ارتش جهان را به زانو در آورد. سلاح و قدرت مهم است اما نیروی دانش و معرفت و فداکاری و روح بخشندگی از همه اینها قدرتمند تر است و این همان چیزی بود که بر مردم ایران تاثیر گذاشت. امام در تمام مراحل زندگی بر این عقیده ایمان داشتند که همه قدرت ها روی کره خاکی جز قدرت و عرش الهی، از بین رفتنی است. ایشان توکلشان به خداوند و اقامه دائم نماز بود. همه می دانستند که او کلام حق را می گوید. امروز وقتی که از امام خمینی سخن می گوییم ناگهان تصویر انسان بزرگی در ذهنمان نقش می بندد. بزرگواران گرامی شاید ما تاکنون سعی کرده ایم درباره ابعاد شخصیتی و تفکر امام خمینی (ره) همایش ها و کنفرانس هایی را برگزار کنیم و کتاب ها و مقالاتی را هم درباره ایشان به چاپ برسانیم اما به هر حال کوتاهی کرده ایم به ویژه در خصوص نشر عقاید و دیدگاه های ایشان در باره مسئله فلسطین.

سر اسقف جورج صلیبا در ادامه به پیروزی اخیر مقاومت فلسطین در نبرد شمشیر قدس اشاره کرد و گفت: از اعماق جانمان به قهرمانان مان در نوارغزه که بخاطر بازگرداندن اصول والا و ارزشمند انسانی به مردم سرزمین خود و بازگرداندن حق به صاحبان اصلی آن از اولویت های شخصی خود گذشتند، درود می فرستیم. فداکاری های آنان باعث شد تا چنین انتفاضه مثال زدنی در فلسطین اشغالی در مقابل رژیم صهیونیستی رخ دهد. پاسخ موشکی مقتدرانه مقاومت فلسطین، هیمنه اسرائیل را در هم شکست. امروز اسرائیلی ها در حال گریه و زاری هستند و نمی‌دانند که این پیروزی چگونه برای مقاومت رقم خورده است. در دین مبین اسلام آیه شریفه ای است که می گوید اگر خداوند را یاری دهید آنان بر شما غلبه پیدا نخواهند کرد.

پیروز حناچی شهردار تهران هم به‌عنوان سخنران بعدی این‌مراسم با بیان اینکه مسائل مهم جهان اسلام از جمله مسئله فلسطین و حمایت از مستضعفان از دغدغه های همیشگی امام خمینی(ره) بود، گفت: موضع گیری های امام معادلات سیاسی را به نفع فلسطینی‌ها رقم زده است. باتوجه به اینکه امام خمینی(ره) همیشه دغدغه مسائل اسلامی و حمایت از مستضعفین جهان را داشتند، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز جهانی قدس نامگذاری کردند.

وی افزود: ابتکار عمل امام خمینی در نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس معادلات سیاسی را به نفع فلسطینی‌ها رقم زده است، زیرا که این روز به فرصتی برای جلب حمایت جهانی جهت مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیستی و حمایت از مسئله عادلانه فلسطین تبدیل شد.

شیخ زهیر جعید هماهنگ کننده جبهه العمل الاسلامی سخنران بعدی این‌برنامه بود که گفت: امام خمینی تنها به مذهب شیعه تعلق ندارد. ایشان متعلق به تمامی طوایف عقیدتی و دینی بودند. ایشان به نحو احسن تمامی ویژگی های انقلابی و جهادی اسلام را مجسم ساخت. خمینی (ره) امام من و امام و راهنمای تمامی مستضعفان جهان است. امروز همگان از انعکاس روح امام خمینی و انقلاب اسلامی در ایران در حزب الله لبنان و مقاومت فلسطین سخن می گویند.

وی افزود: من به عنوان هماهنگ کننده جبهه العمل لبنان که یک جنبش مقاومت سنی است به صراحت خطاب به اهل سنت لبنان عرض می کنم که اگر کمک‌های مستقیم مالی و روحی امام خمینی به این گروه مقاومتی لبنان در سال ۱۹۸۲ در صیدا و مناطق سنی نشین جنوب لبنان نبود، «جبهة العمل» هم نمی توانست در آن زمان در مقابل تجاوز صهیونیست ها پیروز شود و این چیزی است که برادر بزرگوار عبدالله التریاقی فرمانده نیروهای الفجر مقاومت، دائما درباره آن با صدایی رسا و بلند سخن می گوید. وی همچنین همواره از کمک های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به لبنان سخن می گفت.

هماهنگ کننده جبهه العمل الاسلامی در ادامه گفت: امام بدون توجه به اینکه اصلا ما سنی هستیم و یا شیعه، بیش از حزب الله در آن زمان به ما کمک کرد تا اراضی مان را آزاد کنیم. به همین خاطر ایشان تجلی وحدت اسلامی را در عمل خواند و نه تنها در تبلیغات و شعار. در کنار این جنبش، جنبش توحید اسلامی نیز که یکی از شاخه های جبهه العمل الاسلامی است از حمایت های انقلاب اسلامی ایران برخوردار شد جنبشی که در آن زمان، توسط شیخ سعید شعبان اداره می‌شد. ایشان از همان ابتدا در کنار امام خمینی ایستادند و از انقلاب اسلامی حمایت کردند و حتی به طور مستقیم هم به ایران سفر کردند و در نهایت امام و انقلاب هم از این جنبش اسلامی و سنی حمایت کردند.

در ادامه مراسم، زاهر الخطیب دبیر کل سندیکای کارگران لبنان، گفت: امام خمینی (ره) به عنوان یک رهبر مذهبی و رهبر جهان اسلام ارزش های اسلامی را بالابرد، ارزش هایی که ۱۴۰۰ سال بود که کم رنگ شده بود. ایشان گفتند که اگر کشورها و ملت ها و نه فقط دولت ها و ملت های اسلامی، با یکدیگر تحت پرچم لا الله الا الله جمع شوند دیگر یک اجنبی نمی تواند بیاید و برای ما عربده کشی کند. هدف ما در آن صورت طرد شیطان خواهد بود. شیطان کیست؟ ما بارها شعار شیطان بزرگ را از ایشان شنیده بودیم. شیطان همان آمریکا است که اکنون در جایگاه انگلیس قرار گرفته است.

وی افزود: اصطلاح اسلام حقیقی همیشه به امام خمینی نسبت داده خواهد شد ایشان خالق این کلام بودند. اگر آن اسلام حقیقی که امام فرمودند امروز اجرا می شد، آن اسلامی که سعودی ها مدعی اش هستند کجا قرار داشت؟ جایگاه امروز ما در مقابل آنانی که ادعای اسلام را دارند اما به عربیت واسلام خیانت می کنند کجا بود؟ امروز اینها کسانی هستند که با صهیونیست ها سازش می کنند. امام همیشه می گفتند که در جدال میان حق و باطل حق پیروز خواهد بود هیچ مکانی برای بی طرفی نخواهد بود.

دبیر کل سندیکای کارگران لبنان در پایان گفت: کسانی که امروز در غزه می جنگند کسانی که خونشان در سوریه و لبنان ریخته شد و آنانی که کرامت و ارزش های انسانی را به لبنان بازگرداندند به راستی کسانی هستند که از ولایت فقیه پیروی می کنند. مشکل ولایت فقیه چیست؟ ولایت جاهلان؟! ولایت احمق ها ولایت کسانی است که به سراغ عادی سازی روابط می روند یعنی آنچه که امروز رخ داده است اتفاقات رقت باری که پس از کمپ دیوید و اوسلو رقم خورد. وای بر آنانی که عمر ما را به بهای ارزانی فروختند آنانی که تلاش کردند به هر قیمتی میان حق و باطل دوستی و صلح برقرارکنند.

شیخ بلال شعبان دبیرکل جنبش توحید اسلامی لبنان، در این‌مراسم گفت: در سال ۱۹۷۹م، انقلاب بزرگی به رهبری امام خمینی به پیروزی رسید که بی شک مصداق بارز این سخن خداوند است که می فرماید: { وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لفسدت الأرض } (و اگر خداوند برخی مردم را در مقابل بعضی دیگر بر نمی‌انگیخت فساد روی زمین را فرا می‌گرفت).

وی افزود: در دهه‌های قرن گذشته، مصر از جبهه درگیری با دشمن صهیونیستی خارج شد. خداوند متعال در قرآن خطاب به عرب ها می فرماید: {وَإِن تَتَوَلَّوْا یسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیرَکُمْ ثُمَّ لَا یکُونُوا أَمْثَالَکُم}( هرگاه سرپیچی کنید، خداوند گروه دیگری را جای شما می‌آورد پس آنها مانند شما نخواهند بود) . شعبان توضیح داد: عربها زمانی که این سخن را از پیامبر شنیدند از وی پرسیدند: خداوند چه کسی را جایگزین ما میکند؟ پیامبر پاسخ داد: کسی نیست جز سلمان و قوم ایشان. پیامبر همچنین حدیثی دارد که می فرماید: "لو کان العلم (او الدین) معلقا بالثریا لتناوله رجال من ابناء الفارس"(اگر علم (و در روایت دیگری اگر دین) به ستاره ثریا بسته باشد و در آسمانها قرار گیرد، مردانی از فارس آن را در اختیار خواهند گرفت.)

دبیرکل جنبش توحید اسلامی ادامه داد: انقلاب امام خمینی سه بعد اصلی داشت. این انقلاب در درجه اول انقلاب مستضعفان و پابرهنگان با هر دین و مذهبی است، بنابراین این انقلاب اتباع ادیان مختلف به ویژه مسلمانان و مسیحیان را به خود جذب کرد. دوم اینکه این انقلاب، "اسلامی" خالص بود. به همین دلیل خود امام راحل تاکید کردند که انقلاب ما انقلاب یک ملیارد مسلمان در سراسر جهان است. سوم اینکه این انقلاب انقلابی مستقل وغیر وابسته بود. شعار این انقلاب نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی بود. این ابعاد سه گانه، انقلاب اسلامی ایران را متمایز کرد وتوانست طرفداران زیادی از جمله بزرگان علمای جهان اسلام را جذب کند و برای آنان الهام بخش شود.

شیخ بلال شعبان در ادامه به نقل از پدرش، خاطراتی درباره برخی علماء و شخصیت هایی که در اوایل پیروزی انقلاب به ایران سفر کردند اشاره کرد و گفت: سه بعد یاد شده، بسیاری از بزرگان جهان اسلام که برخی ها وابسته به جنبش اخوان المسلمین، و برخی نیز صوفی مسلک را به سمت ایران جذب کرد. شماری از علماء واندیشمندان و فعالانی که در سالهای آغازین پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران سفر کردند و مورد انتقاد قرار می‌گرفتند تاکید می کردند که دلیل سفر آنها به ایران وحمایت از انقلاب اسلامی این کشور، موضع گیری هایی است که ایران پس از انقلاب اتخاذ کرده؛ این مواضعی انسانی که مسلمانان و مسیحیان و تمام کسانی که مخالف سیاست های امریکا بودند را جذب می‌کرد. انقلاب اسلامی ایران، انقلابی علیه قوانین بین المللی حاکم پس از پایان جنگ جهانی دوم بود، قوانین ظالمانه ای که قواعد بین المللی را در راستای منافع قدرت های استعماری تنظیم کرده بود.

وی در ادامه به تغییر رویکرد ایران پس از سقوط نظام شاهنشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، نقشی که برای ایران تعریف شده بود حراست از منطقه بود، به این معنا که ایران پلیس منطقه باشد؛ پلیسی در خدمت ایالات متحده آمریکا وفعال در راستای محافظت از منافع این کشور در منطقه. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی، ایران به کشوری مستقل تبدیل شد. تمام ملت های اسلامی از این انقلاب تاثیر پذیرفته و به مرحله ای از آگاهی رسیدند. از جمله تاثیرات مستقیم انقلاب اسلامی آغاز انتفاضه در فلسطین بود. این امام خمینی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دیدار با مقام های بلند پایه فلسطین، شعار"امروز ایران، فردا فلسطین" را اعلام، و به این شعار عمل کرد. همان گونه که وعده ارتش بیست میلیونی داد و آن را عملی کرد. روز جهانی قدس در حمایت از قدس ومسجد الاقصی اعلام شد. ایران پس از انقلاب اولین سفارت فلسطین را بازگشایی کرد. این اتفاق تاریخی زمانی رخ داد که حتی کشورهای عربی حق فلسطینی ها در داشتن یک سفارت را به رسمیت نشناخته بودند.

در ادامه ناصر قندیل سردبیر روزنامه «البناء»، به دو ویژگی بارز شخصیت امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: یک بار که به محضر امام رسیدم، وایشان به بنده فرصت انتقال یک پیام مطبوعاتی از زبان خودش را به من داد، به دو ویژگی بارز این شخصیت پی بردم؛ اول: مسئله آزادی انسان، و دیگری، تاکید بر اهمیت آینده فلسطین.

وی تجربه دیدار با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را این گونه توصیف کرد: پیش از آنکه به محضر امام برسم، تصور این بود که می‌خواهم با چگوارای دوران معصر دیدار کنم، اما پس از دیدار با ایشان دریافتم که من با "الغفاری" این دوران ملاقات کردم. همچنین، در ابتدا تصور می‌کردم که یک شخصیت تاریخی را ملاقات خواهم کرد، اما هنگام خروج از محضر ایشان دریافتم که با روح الله دیدار کردم. پیش از ورود به محلی که امام در آن حضور داشت تصور می‌کردم که می‌خواهم با رهبر جریان آزادی ایران دیدار کنم اما پس از ملاقات دریافتم که من میهمان رهبر جریان آزادی فلسطین بودم.

طلال حاطوم عضو دفتر سیاسی جنبش امل به‌عنوان سخنران بعدی نشست به تبیین ابعاد شخصیتی امام و نیز نقش و جایگاه ایشان در خنثی سازی توطئه های دشمنان اسلام پرداخت و گفت: روز ارتحال امام خمینی (ره) جهان اسلام به سوگ نشست چرا که دنیای اسلام خورشید تابانی را از دست داد که در دوران حیاتش سایه نومیدی و احساس شکست را از ما دور ساخته و بذر امید و ایمان در مقابل ظلم و ستم را در وجود ما کاشته بود.

وی افزود: به راستی روح انسان در چنین روزی جریحه دار می شود. ما نسلی هستیم که در آن خانه هایشان را با تصاویر امام خمینی (ره) زینت بخشیده اند و قلب ها برای او جایگاه خاصی را در نظر گرفته است. چرا که او آتش انقلاب را ضد ظلمت و تاریکی شعله ور کرد. او در عصری که توطئه های بین المللی به دنبال ضربه زدن به جهان اسلام بودند ظهور کرد و اهداف مهم و حیاتی چون آزادسازی امت و مستضعفان از قید بردگی را دنبال کردند.

عضو دفتر سیاسی جنبش امل در ادامه گفت: اگر امام نبودند هنوز در اندر خم کوچه های یک بیداری اسلامی و بدون مقاومت و همراه با ترس از مواجهه با استکبار جهانی به سر می بردیم و اسرائیل همان غده سرطانی بزرگ در منطقه گسترش پیدا می کرد. امام خمینی کنار حق ایستاد. مرحله وارد کردن ضربه کاری به انقلاب اسلامی ایران در همان اوایل پیروزی توسط قدرت های منطقه ای تحت رهبری حکیمانه امام خمینی (ره)‌به شکست انجامید. دشمنان این انقلاب سعی کردند تا ایران و انقلاب آن را به جای دشمن اصلی مردم منطقه یعنی "اسرائیل" جا بزنند اما رهبران ایران این توطئه را خنثی کردند.

حاطوم درباره تاثیرات منطقه ای انقلاب اسلامی امام خمینی گفت: این انقلاب اسلامی بود که ملت های منطقه را به سوی وحدت و پای بندی به ارزشهای انقلابی سوق داد. اگر انقلاب اسلامی ایران به فلسطین پشت می کرد و صحنه مقاومت سوریه و لبنان را ترک می‌کرد دروازه‌های جهان به روی آن گشوده می‌شد، اما این انقلاب راه حمایت از مستضعفان را انتخاب کرد.

معن بشور دبیرکل سابق کنفرانس قومی عربی، از دیگر سخنرانان این مراسم بود که گفت: نهضت امام خمینی نهضتی در راستای حفاظت و حمایت از منافع منطقه و ملت های آن بود، به همین دلیل بسیاری از رهبران منطقه حتی رهبران ملی گرای عرب از انقلاب اسلامی ایران استقبال کردند. امام خمینی شخصیتی که در قبال لبنان موضع گیری های شفاف و مؤثری اتخاذ کرد. ایشان بعد از جنگ سال ۱۹۷۸ که منجر به اشغال بخشی از خاک لبنان شد فتوای جهاد علیه اشغالگران را صادر کرد.

وی با اشاره به فعال سازی مقاومت اسلامی در لبنان از سوی ایران گفت: نقش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران این کشور در حمایت از جنبش مقاومت اسلامی در لبنان پس از جنگ رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۲ علیه کشورمان، کاملا مشهود و غیر قابل انکار و فراموش شدنی نیست. این مقاومت با فداکاری های خود توانست سرزمین های اشغال شده از سوی دشمن را آزاد، و علاوه بر آن توانست معادله بازدارندگی در مقابله با دشمن صهیونیستی ایجاد کند. وی در ادامه به افزایش توان مقاومت در مقابله و خنثی سازی توطئه های دشمن گفت: مقاومت اسلامی امروز به سوی تثبیت معادله بازدارندگی منطقه ای در برابر تحرکات وتجاوزات صهیونیست ها به مقدسات اسلامی ومسیحی در قدس ومسجد الاقصی، حرکت می کند.

دبیرکل سابق کنفرانس قومی عربی گفت: من به عنوان شخصی متعهد به مقاومت، می‌خواهم درباره مردی سخن بگویم که در سال ۱۹۷۹ شعار امروز ایران و فردا فلسطین را سر داد. به عقیده من، حتی افراد معاند نیز نمی‌توانند نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مقاومت و نقش مستقیم آن در پیروزهای محقق شده را انکار کنند.

وی در ادامه به تبلیغات رسانه ای دشمنان در جهت تخریب وجهه جمهوری اسلامی ایران گفت: برخی ها از روی عناد و کینه تأکید می‌کنند که مواضع جمهوری اسلامی ، به ویژه مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، آیت الله سید علی خامنه ای ، در قبال مسئله فلسطین و مقاومت با هدف بهره برداری رسانه ای وسیاسی انجام می شود. ما به این افراد می گوییم اگر در حمایت ایران شک دارید لطفا مسئولیت خود را در قبال حمایت از مقاومت در فلسطین و لبنان بر عهده بگیرید، تا دیگر کسی نتواند از این فرصت در جهت منافع خود بهره برداری کند.

دبیرکل سابق کنفرانس قومی عربی گفت: در سالروز رحلت امام خمینی باید اذعان کرد که روند روابط عربی ایرانی -که برای ایرانیان و ملت های عربی یک ضرورت است- به دو چیز نیاز دارد: اول: اعتقاد راسخ به این مسئله که اشتراکات میان عربها و ایرانیان پیش از اختلافات موجود بین آنهاست. در اینجا باید تأکید کرد که اینکه مؤثرترین روش در برخورد با هر گونه اختلاف نظر وحل و فصل مسائل مشترک، تاکید بر اشتراکات و منافع مشترک وحل فصل اختلافات در چهارچوب این منافع مشترک است نه دامن زدن به اختلافات. برای مثال، مسئله فلسطین و قدس یک مسئله مشترک میان کشورهای عربی و ایران است. این مسئله می تواند فرصتی برای حصل و فصل اختلافات میان کشورهای منطقه باشد.دوم: همه موظفند که تاریخ روابط عربی ایرانی را به صورت دقیق مطالعه و بدون هیچ ملاحظه ای بررسی کنند. این موضوع کمک خواهد کرد تا نقاط مثبت این روابط شناسایی و تقویت شود و در عین حال از مسائلی که تاثیر منفی دارند چشم پوشی کنیم.

معن بشور در پایان با بیان اینکه سالروز ارتحال امام خمینی یک فرصت برای تحکیم وحدت میان کشورهای منطقه است، گفت: سالروز ارتحال امام خمینی می‌تواند فرصتی باشد برای تشکیل یک اتحاد منطقه ای برای حرکت به سوی شرایطی که استقلال ما، و سرزمین ها و اراده ما برای همیشه از همه‌ خطرها و توطئه های دشمنان مصون بماند.

شیخ عبدالله جبری دبیرکل جنبش امت لبنان، هم آخرین سخنران این‌مراسم بود که در ابتدای سخنان خود، با اشاره به آیه ای از قرآن، امام خمینی وانقلاب اسلامی را مصداق این آیه دانست وگفت: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: {ألم تر کیف ضرب الله مثلاً کلمة طیبة کشجرة طیبة أصلها ثابت وفرعها فی السّماء تؤتی أکلها کل حین بإذن ربّها و یضرب الله الأمثال للناس لعلّهم یتذکّرون}(ابراهیم-۲۴) (آیا ندیدی چگونه خداوند «کلمه طیبه» (و گفتار پاکیزه) را به درخت پاکیزه‌ای تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین) ثابت، و شاخه آن در آسمان است؟!) مفسران قرآن تاکید کردند که مراد ومفهوم "کلمه" در این آیه ضرورتا وحتما به معنای "گفتار" و"سخن" نیست، بلکه می‌تواند یک شخصیت انسانی، نگرش و یا حتی یک جنبش باشد.

وی افزود: آیا در عصر معاصر، میتوان پدیده یا دیدگاهی پر ثمرتر از اندیشه امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) یافت؟ امام خمینی (ره) شخصیتی، معتقد به خدا، هدف، روش، پیروان، ملت و امت خود بود.

دبیرکل جنبش امت لبنان در ادامه، امام خمینی را شخصیتی دین دار، فروتن و دارای رویکردی انقلابی و جهادی خواند و گفت: از جمله ویژگی های بارز امام راحل، شناخت نقشه راه و هدفگذاری مشخص بود. ایشان به این مسئله واقف بود که محقق شدن هدف، زمان می‌خواهد. ایشان همچنین بر این مسئله واقف بودند که راه رسیدن به هدف آسان نبوده و این به خودی خود یک ویژگی مثبتی است که نیازمند تلاش مداوم و پیوسته است. امام خمینی (ره) شخصیتی بود که متحمل شدن هزینه های سنگین( در دفاع از حق ومقابله با باطل) را تجارت با خداوند متعال می دانست؛ آیا تجارتی سودمندتر از تجارت با پرودگار وجود دارد؟!

شیخ عبدالله جبری در پایان گفت: اگر به صورت خلاصه بخواهم امام خمینی را توصیف کنم، باید بگویم که ایشان رهبری معنوی و دارای منزلتی والا در نزد خداوند متعال، و مصداق این آیه شریفه است که می‌فرماید: {إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا}(مریم- ۱۹) (همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب می‌گرداند.)