سمنان- وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه میزان گرایش دانش‌آموزان به رشته‌های تحصیلی متوازن نیست، گفت: باید از دوران تحصیل برای شناخت رشته‌ها استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محسن حاجی میرزایی بعد از ظهر پنجشنبه در نشست با تشکل‌های دانش آموزی استان سمنان در ادامه سفر یک روزه به استان با بیان اینکه میزان گرایش دانش‌آموزان به رشته‌های تحصیلی متوازن نیست، تاکید کرد: باید درباره رشته‌های مختلف در طول تحصیل تحقیق کرد

وی افزود: فرزند زمانه بودن یعنی اینکه در هر موقعیتی که قرار داشتیم، حق موقعیت را به معنای کامل کلمه ادا کنیم و در شکل‌گیری شخصیت خود، به بهترین‌نحو ممکن تلاش داشته باشیم.

عضو کابینه دوازدهم بیان کرد: این شکل‌گیری شخصیت، یعنی خودتان را درک می‌کنید، شناخت پیدا می‌کنید، و علاوه بر آن با رفتار شما دانش آموزان، دیگران از شما درک درست پیدا می‌کنند.

حاجی میرزایی افزود: آگاهی، فداکاری، ظرفیت، مدارا، سخن گفتن، ابراز وجود، مقاومت، استواری، ایمان، اندیشه، تفکر و … جلوه‌هایی از شخصیت انسان هاست که در دوره دانش آموزی شکل می‌گیرد و زیر بنای این همه، آگاهی است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: باید بدانیم و تاکید کنیم که آگاهی بنای رفیع شخصیت انسان‌ها را می‌سازد و به ما امکان انتخاب می‌دهد، از درماندگی و استیصال نجات می‌دهد، به زندگی صفا و جلا می‌بخشد و به انتخاب‌های ما سمت و سو می‌دهد.

حاجی میرزایی گفت: ما باید برای ارتقا آگاهی تلاش کرده و از لحظه لحظه این دوران زندگی استفاده کنیم تا این آگاهی را توسعه بخشیم، چرا که به میزان آگاهی ما، امکان‌های متنوع‌تر در پیش روی ما قرار خواهد گرفت و این انتخاب‌ها هستند که به همدیگر مرتبط بوده و زندگی شما را تحت تأثیر و شکل خواهند داد.

وی خطاب به دانش آموزان افزود: در واقع این آگاهی شما دانش آموزان است که اگر افزایش پیدا کند، عرصه زندگی شما را به خوبی گسترش می‌دهد، پس وقت خود را صرف کار و اموری کنید که بیش از زمانی که خرج آن کردید، برای شما سرمایه و نتیجه به همراه دارد.

عضو کابینه دوازدهم افزود: زمانی در زندگی وجود ندارد که خنثی بوده و بر سازندگی شخصیت شما بی تأثیر باشد، پس باید تمام زمان خود را برای توسعه آگاهی به خدمت بگیرید تا جان شما جلا پیدا کره و زندگی مطلوب‌تری داشته باشید.

حاجی میرزایی با بیان اینکه صبر، فهم، شجاعت، مهربانی و اندیشه محصول آگاهی است، پس به همین واسطه باید آگاهی‌ها را بسط و گسترش داد، گفت: باید از دوران دانش آموزی کمال بهره را برد

وی در دیگر بخش سخنان خود افزود: در آستانه انتخابات باید تلاش کنیم برای اجابت فرمایشات مقام معظم رهبری، اقدامات خود را برای برگزاری پر شور و شعور انتخابات به کار گیریم و رأی اولی‌ها لازم است تا در این انتخابات تأثیر گذار و مهم، نقش آفرین باشند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: من به مجلس دانش آموزی ایمان دارم، این مجلس‌ها در کشور به یک هزار و ۱۱۱ مجلس در سطوح مختلف افزایش پیدا کرده که امری ارزشمند است اما مهم‌تر آنکه حاصل این مجلس‌ها، در معرض دید عموم قرار گیرد.

حاجی میرزایی افزود: دانش آموزان باید به موضوعات مختلف فکر کرده و خروجی‌های مطلوب و مؤثر تولید کنید از سوی دیگر سازمان دانش آموزی، یک گنج بی پایان است، باید توسعه یافته و پیشرفت کند، برای این سازمان انتهایی متصور نیستم چرا که پر از نکات جذاب و ارزشمند بوده و این خیل عظیم دانش آموزی با اندیشه و ظرفیت‌های بالای خود، می‌توانند در بسیاری از زمینه‌ها راهگشا باشند.

وی افزود: تمامی تشکل‌های دانش آموزی، اتحادیه‌های انجمن اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هلال احمر، مجلس‌های دانش آموزی و… را میانبرهای تحقق اهداف عالی تعلیم و تربیت می دانم.

این عضو کابینه دوازدهم گفت: در هر سال باید بتوانیم یک وجه شخصیتی را در دانش آموزان ارتقا دهیم و طرح هر دانش آموز یک مهارت با همین انگیزه و هدف در حال اجرا است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه تشکل‌ها نقش مهمی در هویت پردازی و شکل گیری شخصیت‌ها دارند و اعتقاد دارم که باید تمامی مدارس ما جایگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باشند، تاکید کرد: هشت و نیم میلیون دانش آموز ابتدایی داریم که کانون پرورش فکری باید بتواند این عزیزان را تحت پوشش قرار دهد، کانون مبتنی بر انگیزه، عشق، رغبت و تمایل همراه با جذابیت و اثربخشی بالاست، طبیعتاً هرچه قدر از این جامعه دانش آموزی از چتر حمایتی کانون مغفول بمانند، متضرر خواهیم شد.