مهدی علی بیگی کارگردان انیمیشن در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیتهای هنری خود بیان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۴ سال است که روی طراحی و ساخت یک بازی برای کنسولهای بازی کار کردهام که تولید آن یک پروسه طولانی را به همراه داشت. همچنین چند پروژه تبلیغاتی انیمیشن در دست داشتم و در کنار آن یک پروژه برای یورو ۲۰۲۰ کار کردم.
وی بیان کرد: همچنین در تلاش هستم تا یک پروژه کوتاه انیمیشن را کار کنم که در حال حاضر در مرحله نگارش هستم و هنوز برنامه دقیقی برای تولید آن وجود ندارد.
این کارگردان انیمیشن در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به سختی تولید انیمیشن در کشور و فاصله فعالان انیمیشن از این حوزه توضیح داد: متاسفانه به دلیل بودجه اندکی که برای انیمیشن قرار داده میشود، تولید در این زمینه بسیار سخت شده است، به عنوان مثال اگر بخواهید از کانون پرورش فکری و یا مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پروژه بگیرید، به اندازه درآمدی که از طریق ساخت بازی و یا هر فضای دیگر دریافت میکنید، نخواهد بود.
وی تاکید کرد: بودجه برای انیمیشنهای کوتاه محدود است و اگر بخواهیم درآمد بیشتری داشته باشیم باید پروژههای بزرگتری مانند انیمیشنهای سینمایی داشته باشیم که بتواند سرمایه گذاری بهتر و در کنار آن بازگشت مالی بهتری داشته باشد.
این هنرمند ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر در فضای گیم فعالیت میکنم فکر میکنم اگر این تولیدات در فضای بینالمللی ادامه داشته باشد، اتفاق خوبی برای آن رخ دهد و میتوانم شاهد سرمایه گذاریهای خوب و جالبی در این حوزه باشم که میتواند من را به بازارهای بزرگتر در این حوزه وصل کند.
علیبیگی گفت: متاسفانه تولید فیلم کوتاه چندان نمیتواند در بازگشت سرمایه موفق باشد و فضای آن نسبت به گذشته مهجورتر شده است، این در حالی است که عرضه فیلم انیمیشن بلند سینمایی خود بازار گستردهتری دارد.
وی ادامه داد: این آثار تنها برای حضور در جشنوارهها و دریافت جوایز بینالمللی تولید میشود، البته تاکید میکنم که کسانی که فیلم کوتاه میسازند دورنگارشان تولید فیلم بلند سینمایی انیمیشن است.
کارگردان انیمیشن «چنج اور» در پایان بیان کرد: تا امروز برای ساخت انیمیشن بلند سینمایی اقدام نکردهام، اما این راهم میدانم که سرمایه گذار بخش خصوصی در این زمینه وجود ندارد و کسانی که در زمینه تولید انیمیشن بلند سینمایی تجربه دارند نیز در ایران کم هستند.