بیرجند- مسئولان خراسان جنوبی از آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا در ۲۸ خرداد خبر دادند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: خراسان‌جنوبی نیز مانند همه استان‌های کشور آماده برای برگزاری انتخاباتی پرشور است. انتخاباتی که مردم علی‌رغم همه سختی‌ها و نارضایتی‌های اقتصادی به عشق سرزمین و براساس توصیه و سفارش شهدای وطن در زمینه حفظ انقلاب در آن مشارکت خواهند داشت.

مردم ما به خوبی بر این نکته واقف هستند که رئیس جمهور به واسطه اختیاراتی که در ابعاد مختلف چون تخصیص بودجه، انتخاب وزرا، سیاست خارجی و روابط بین‌الملل و … دارد نقش مهمی در رشد و توسعه کشور ایفا می‌کند و از طرف دیگر انتخابات اعضای شورای شهر به عنوان مدیران شهری نیز از جنبه دیگر مهم است.

بنابرین نمی‌توان بی‌تفاوت نسبت به این انتخابات بود و باید با مشورت، تفکر و تأمل در برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری هم مشارکت پرشور داشته باشیم و همه فرد اصلحی را انتخاب کنیم.

این انتخابات با همه انتخابات‌های گذشته یک تفاوت فاحش و روشن دارد و آن برگزاری در شرایط شیوع کرونا است که الزامات خاص خود را می‌طلبد.

هزار و ۲۷ شعبه أخذ رأی در خراسان‌جنوبی

مهدی قهرمانی، دبیر ستاد انتخابات خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در سال ۹۶ تعداد شعب أخذ رأی در خراسان‌جنوبی ۹۰۲ شعبه بوده است، اظهار کرد: تعداد شعبات تعیین شده برای انتخابات ۲۸ خرداد به هزار و ۲۷ شعبه افزایش یافته است.

وی بیان‌کرد: تعرفه پیش بینی شده برای انتخابات ریاست‌جمهوری در خراسان‌جنوبی ۷۲۵ هزار برگ رأی و برای انتخابات شورای ۹ نفر شهر بیرجند ۲۰۰ هزار برگ رأی پیش بینی شده است.

دبیر ستاد انتخابات خراسان‌جنوبی گفت: همچنین برای شوراهای پنج نفره شهر و روستاها ۳۱۷ هزار برگ تعرفه و برای شورای سه نفر روستایی نیز ۲۶۷ هزار برگ تعرفه رأی پیش‌بینی شده است.

۵۶۹ هزار و ۶۲۷ واجد شرایط رأی در استان

قهرمانی اظهارکرد: تعداد واجدین شرایط شرکت در انتخابات در خراسان‌جنوبی ۵۶۹ هزار و ۶۲۷ نفر است که از این تعداد ۲۸۸ هزار و ۶۴۸ نفر مرد و ۲۸۰ هزار و ۹۷۹ نفر نیز زن هستند.

وی تعداد رأی اولی‌ها را نیز ۱۶۳ هزار و ۴۸ نفر دانست و ادامه‌داد: از این تعداد ۸ هزار و ۳۱۱ نفر مرد و هشت هزار و ۳۷ نفر نیز زن هستند.

تأکید بر استقرار شعب أخذ رأی در مکان‌های باز

دبیر ستاد انتخابات خراسان‌جنوبی گفت: در زمینه دستورالعمل‌های بهداشتی نیز تأکید ما بر استقرار شعب أخذ رأی حتی الامکان در مکان‌های باز و یا مکان‌های بزرگ با امکان گردش هوا است و همچنین اقلام و ملزومات بهداشتی برای شعب أخذ رأی تأمین شده است.

قهرمانی اظهار کرد: ما زمانی می‌توانیم شاهد مشارکت حدأکثری مردم باشیم که سلامت مردم در انتخابات تأمین شده باشد و از این نظر و برای حفظ سلامت مردم افزایش شعب أخذ رأی را در انتخابات سال جاری در نظر گرفتیم.

تشکیل شعب ویژه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی نیا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برای پیشگیری و رسیدگی به تخلفات احتمالی در روز رأی‌گیری شعب ویژه در دادسرا و دادگستری خراسان‌جنوبی تشکیل شده است.

وی بیان‌کرد: همچنین ما این مسئله را ابلاغ کرده‌ایم که در صورت نیاز امکان حضور همکاران دادگستری در فرمانداری‌ها برای پیشگیری از برخی از مسائل احتمالی وجود دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی از مسائلی که ستاد پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی مطرح شد، مسائل مربوط به کرونا بود، گفت: در ستاد مطرح شد که در هر شعب أخذ رأی یک ناظر بهداشتی حضور داشته باشد.

وحدانی نیا اظهارکرد: البته این مسئله نیز مطرح شد که شاید دانشگاه علوم پزشکی نیروی کافی برای مستقر کردن ناظر بهداشتی در همه شعب أخذ رأی نداشته باشد که عنوان شد می‌توان از نیروهای بسیجی بعد از آموزش‌های لازم به عنوان ناظر بهداشتی استفاده شود.

حضور ناظر بهداشتی در همه شعب أخذ رأی

وی گفت: در هر حال چه با استفاده از نیروهای داخلی دانشگاه علوم پزشکی و چه از نیروهای آموزش دیده بسیجی در همه شعب أخذ رأی ناظر بهداشتی در جهت مراعات پروتکل‌های بهداشتی وجود خواهد داشت.

وی بیان کرد: این تصمیم ستاد انتخابات کشور به جهت جلوگیری از تجمعات در راستای رعایت ضوابط بهداشتی ناشی از کرونا اتخاذ شده است.

آغاز رأی‌گیری از ساعت هفت صبح

مرسل مالکی، رئیس کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات خراسان جنوبی نیز گفت: بر اساس اطلاعیه ستاد انتخابات کشور، انتخابات امسال یک ساعت زودتر از ادوار گذشته و رأس ساعت ۷ صبح برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: با عنایت به اینکه شعب اخذ رأی رأس ساعت ۷ صبح دایر می‌باشند و آماده فعالیت هستند، از همه هم استانی‌های عزیز درخواست می‌شود، همان ابتدای صبح برای انداختن رأی خود به صندوق اقدام نمایند.

مالکی گفت: به تعویق انداختن زمان حضور در شعبه و رأی دادن، شلوغی شعب در وقت بعدازظهر را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به برنامه ستاد انتخابات کشور مبنی بر فعال کردن اپلیکیشن شعبه یاب گفت: مردم می‌توانند با مراجعه به این اپلیکیشن که بنا به اخبار ستاد انتخابات، ظرف روزهای آینده فعال خواهد شد، نزدیکترین و خلوت ترین شعبه به محل سکونت خود را انتخاب نمایند.

رئیس کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات افزود: همه افرادی که برای حضور در انتخابات در شعب اخذ رأی حضور پیدا می‌کنند، می‌بایست شناسنامه و کارت ملی خود را به همراه داشته باشند.

خودکار شخصی به همراه داشته باشید

مالکی گفت: به جهت رعایت ضوابط بهداشتی استفاده از ماسک برای همه رأی دهندگان و عوامل اجرایی انتخابات الزامی است و افراد برای حفظ سلامتی خود، از خودکار شخصی استفاده نمایند.

رئیس کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات اظهار کرد: با توجه به اینکه تعرفه‌ها دست به دست می‌شوند، بهتر این است که افراد دستکش به همراه داشته باشند.

در خراسان‌جنوبی برگ‌های رأی آماده، ناظران و مجریان آموزش دیده و همه چیز مهیا است تا ما با نوشتن نام کاندیداها سرنوشت کشورمان را برای چهار سال دیگر تعیین کنیم و مشخص کنیم دوست داریم کشورمان به چه سبک مدیریتی اداره شود.

پس این فرصت و حق را از خودمان نگیریم و بار دیگر نشان دهیم که آینده کشور و سرزمینمان برای ما حائز اهمیت است.