قزوین-رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: وکلا نه در برابر قاضی که در کنار او برای روشن شدن حقیقت فعالیت می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر موسی غضنفرآبادی در نشستی که صبح امروز در سالن شهید سلیمانی دادگستری قزوین به میزبانی کانون وکلای استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: در خصوص عدالت موضوعات مختلفی وجود دارد ولی دو رکن عدالت فردی و عدالت اجتماعی همواره مطرح است.

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: عدالت فردی یعنی روحیه که ملکه نفسانی در انسان ایجاد می‌کند و فرد را از رفتار نابه حق دور می‌کند و از سوی دیگر عدالت اجتماعی هسته مرکزی عدالت قضائی است و در همه کشورها دادگستری زمینه اجرای عدالت اجتماعی است که متشکل از قضات واجد شرایط خاص است.

وی توضیح داد: نقش قضاوت مهم است و سطح اصلی برقراری عدالت توسط انبیا و جانشینانشان آنها در اجتماع جاری می‌شدند و قضات امروز با اجازه ولی فقیه به نمایندگی از او کار می‌کنند.

غضنفر زاده با توضیح ملاک‌های قضات در کشور گفت: شرایط قاضی در دیدگاه اسلامی عادل و بالغ و با ایمان بودن است و در عین حال قانون به استقلال و بی طرفی قاضی اشاره می‌کند که اگر هر کدام منزلزل شود عدالت آسیب میبیند.

وی مطرح کرد: استقلال قاضی از اهمیت بالایی برخوردار است، وکیل نیامده که استقلال قاضی را بر هم بزند، وکیل هم آمده به قاضی کمک کند و نمیخواید نظر او را تغییر دهد بلکه کمک می‌کند این نظر در راستای حق و حقیقت قرار گیرد.

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه به جایگاه قضات و وکلا در قانون تبیین کرد: چرا همه به دنبال شانیت وکیل و قاضی هستیم؟ چون جان مال ابرو و جان مراجعه کنندگان به دادگاه تحت رأی قاضی قرار دارد و در دو طرف نیز دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی در خصوص فرد مقابل وجود دارد، باید روی این موضوع کار شود و این جلسه یک فتح باب است، این موضوع باید در چهارچوب قانون مطرح شود.

این مسئول بیان کرد: یکی از مباحثی که در مجلس مطرح است بحث شفافیت آرا دادگاه است، اگر قاضی بداند رأی در معرض دید مردم قرار بگیرد احتیاط می‌کند که در چهارچوب کامل قانون باشد و از سوی دیگر هم قانون بهای زیادی برای وکیل قائل است و در پرونده‌هایی ویژه اگر وکیل نباشد نمی‌شود قضاوت کرد و این اصلاً چیز کمی نیست.

وی یادآور شد: تعاملات مجلس و کانون وکلا را می‌توان از طریق قانون با کار کارشناسی انجام داد و در دو طرف شرایط را به گونه‌ای پیش برد که خروجی آن به برقراری عدالت کمک کند.