بیرجند- استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در شورای هماهنگی مبارزه با مخدر باید به جای گزارش دادن طرح بدهیم، گفت: می‌توانیم طرح داده و براساس آن یک منطقه خاص را به صورت پایلوت پاکسازی کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید ملانوری عصر یکشنبه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبی اظهار کرد: افزایش کشفیات مواد مخدر و دستگیرشدگان از قاچاقچیان از نظر فعالیت نیروی انتظامی بسیار ارزشمند است اما باید علت این افزایش را تحلیل کرد.

استاندار خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: باید بررسی کنیم که آیا این افزایش کشفیات به علت هوشمندی بیشتر پلیس رخ داده و یا ورودی مواد مخدر به استان ما بیشتر شده است.

ملانوری ادامه‌داد: برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر در دستور کار نیروی انتظامی و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی قرار دارد و بسیار قاطع در این زمینه عمل می‌کنند که به واسطه کویر طولانی خراسان‌جنوبی کار سختی محسوب می‌شود.

وی گفت: در کنار برخورد قاطع با قاچاقچیان مواد مخدر باید به حوزه پیشگیری و درمان نیز توجه بیشتری داشته باشیم.

استاندار خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌های ما باید بر کاهش تقاضای مصرف مواد مخدر متمرکز باشد، اظهار کرد: هر چه تقاضا کم باشد به طور طبیعی عرضه مواد مخدر نیز در سطح جامعه و در بین جوانان کاهش می‌یابد.

ملا نوری بیان‌کرد: در یک تجربه ما در حوزه مقابله با کرونا وقتی خطر آن را احساس کردیم همه دستگاه‌ها بسیج شدند، آموزش‌ها حضوری و منع تردد بین شهری و شبانه را اجرا کردیم و اگر در عرضه مقابله با مواد مخدر نیز همه احساس خطر کنیم این هماهنگی رخ می‌دهد.

وی گفت: در حوزه مواد مخدر چون حس می‌کنیم ما و خانواده‌هایمان هیچ وقت درگیر مواد مخدر نخواهیم نشد نسبت به آن احساس خطر نکرده و خود را دخیل نمی‌کنیم.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه طبق آمار نیروی انتظامی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ دو هزار و ۶۰۰ قاچاقچی و ۲۵۰ خرده فروش در خراسان‌جنوبی دستگیر شده‌اند، اظهار کرد: خرده‌فروشی مواد مخدر به علت مشکلات معیشتی و اقتصادی رخ می‌دهد و از این جهت ما همواره بر جذب سرمایه‌گذار و اشتغال‌زایی تأکید داریم.

ملانوری با بیان اینکه در شورای هماهنگی مبارزه با مخدر باید به جای گزارش دادن، طرح بدهیم، یادآور شد: می‌توانیم طرح داده و یک منطقه خاص (مثلاً یک روستای آلوده مرزی) را به صورت پایلوت پاکسازی کنیم.

وی ادامه‌داد: اگر در دستگاه‌های اجرایی نیز کارمندی آلوده به مواد مخدر است باید به او برای بازگشت به زندگی و رهایی از این بیماری کمک کنیم.