قزوین – یک فعال فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه شهرداری با تعداد کارمندان بالا تبدیل به یک مجموعه فربه و چاق شده است، گفت: حدود نصف درآمد جذب‌شده شهرداری صرف هزینه‌های خود می‌شود.

رسول ملاحسنی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اولویت‌های مهم شورای شهر جدید در استان قزوین اظهار کرد: شورای شهر در واقع تصمیم‌گیرنده شهر در مباحث مختلف اعم از توسعه زیرساخت‌ها، فضای کاربردی شهر، هویت و فرهنگ است.

فعال فرهنگی و اجتماعی استان قزوین اذعان کرد: در سال‌های گذشته شورای شهر ترکیبی از افراد مختلف با سلایق مختلف بود که برای توسعه شهر سندهای چشم‌انداز مختلفی را مطرح کردند که متأسفانه این چشم‌اندازها تاکنون محقق نشده است و در برخی موارد نیز ما از اهداف اصلی طرح‌ها دور شده‌ایم.

وی گفت: از دیگر وظایف شورای شهر جدید پایش سند چشم‌انداز جدید تا افق سال ۱۴۰۵ است تا در راستای آن برنامه‌های توسعه شهر در حوزه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، خدمات شهری، فضای شهر و همچنین راه‌های رسیدن به هدف مشخص شود.

وی افزود: اگر سند چشم‌انداز همراه با نقشه راه مشخص تعریف شود افراد مطالبه گر خارج از مجموعه شورای شهر مانند جمع‌های نخبگان، جمع‌های دانشجویی و رسانه‌ها از اعضا شورا می‌توانند مطالبات خود را در حیطهٔ اینکه که هدف ما در سند چشم‌انداز چه بوده و ما تاکنون چه مقدار از این مسیر را طی کرده‌ایم را مطرح کنند.

این فعال فرهنگی با اشاره به اولویت‌های فرهنگی استان قزوین تصریح کرد: اولین گام برای فعالیت‌های فرهنگی در استان شناسایی آسیب‌ها و تعیین وضع موجود است چنانچه که در صورت حل آسیب‌های موجود ما می‌توانیم راهکارهای جدیدی برای مسائل فرهنگی ارائه دهیم و به‌صورت عقلانی به‌سوی اهداف فرهنگی حرکت کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه شورای شهر مجموعه‌های فرهنگی را جهت‌دهی نمی‌کند ادامه داد: یکی آسیب‌های موجود در مدیریت شهری مسئله نداشتن سیاست کلان در مدیریت شهری است و بیشتر امورات فرهنگی در قالب چک کردن فاکتور خلاصه می‌شود به‌گونه‌ای که نگاه مجموعه‌های فرهنگی سطح شهر به شهرداری و شورای شهر یک نگاه کاسبی است و هریک از مجموعه‌های فرهنگی به فراخور توان خود از بودجه فرهنگی شهرداری و شورای شهر استفاده می‌کنند بدون اینکه سیاست کلی داشته باشند.

ملاحسنی شورای شهر را مجموعه‌ای برای پاس کردن فاکتورهای فرهنگی دانست و عنوان کرد: با توجه به شرایط موجود پیشنهاد ما این است که در تمام حوزه‌های خدمات شهری مانند بخش فرهنگی و ورزشی کمیته داشته باشند و تمام مجموعه‌های فرهنگی شهر که سرشناس و در جامعه اثرگذار هستند مانند ائمه جماعت، بسیج و مجموعه‌های مردم‌نهاد باید در راستای اولویت‌های خدمات شهری که توسط شهرداری انجام می‌دهد حرکت کنند.

وی با اشاره به به‌کارگیری تمام افراد فعال و اثرگذار که می‌توانند بر اساس اولویت سالانه فرهنگی و ورزشی حرکت کنند گفت: برای مثال اگر مشکل اصلی ما امروز مسئله پسماند و تفکیک از مبدأ است تمام مجموعه‌های فرهنگی باید پای‌کار بیایند و تمام تلاش خود را صرف برطرف کردن مسئله کنند.

مسئله خانواده در اولویت قرار بگیرد

ملاحسنی تصریح کرد: اگر مسئله خانواده در سطح شهر به‌عنوان اولویت قرار می‌گیرد تمام مجموعه‌ها باید حول این محور حرکت کنند و شورای شهر نیز باید از مجموعه‌هایی حمایت کند که مسئله خانواده را به‌صورت پایلوت انجام می‌دهند اما متأسفانه در حال حاضر حمایت‌ها، گرایش‌های سیاسی و سلایقی پیدا کرده است که این مسئله نشان می‌دهد برنامهٔ مدونی در این حوزه وجود ندارد.

وی با اشاره به استفاده از مجموعه‌های فرهنگی نظیر مساجد در امور شهری تأکید کرد: یکی از اولویت‌های مهم مجموعه شورای شهر و شهرداری بخش مالی است که باید سه کار مهم در این حوزه انجام شود چرا که بدهی‌های ماهانه شهرداری به‌اندازه ساخت یک ورزشگاه است و ما ضرری را پرداخت می‌کنیم گویی یک ورزشگاه را خراب می‌کنیم چرا که این ضررها از جیب شهروندان پرداخت می‌شود.

این فعال فرهنگی بیان کرد: مسئله پروژه‌های نیمه‌کاره از دیگر مسائلی است که باید توسط شورای شهر به آن پرداخته شود و ما در حال حاضر پروژه‌هایی داریم که حدود ده سالی است که نیمه‌کاره باقی مانده و نیازمند بررسی است زیرا حالا با گذشت زمان بسیار مستهلک شده است بدون آن‌که بهره‌برداری شود.

شهرداری باید چابک شود

وی با اشاره به چابک‌سازی شهرداری ادامه داد: از طرف دیگر شهرداری با جذب نیرو بسیار تبدیل به یک مجموعه فربه شده است که مدیریت این مجموعه نیازمند سرمایه کلان است و حدود نصف درآمد جذب‌شده آن صرف خود می‌شود و ما با چابک‌کردن شهرداری باید به‌سوی پیش برویم که مجموعه شهری ما الکترونیک محور باشد و با ایجاد بستر الکترونیکی و مجازی از نیروهای کمتری استفاده کنیم و به‌نوعی در هزینه نیز صرفه‌جویی کنیم.

این فعال اجتماعی گفت: در بحث فرهنگی نیز مجموعه‌های شهری باید به این باور برسند که فرهنگ زیرساخت و زیربنای همهٔ فعالیت‌ها است و باید نگاه‌ها این‌طور باشد که به لحاظ فرهنگی ما باید شهر خود را شهری هم‌تراز با پایتخت یک کشور اسلامی قرار دهیم.

وی در پایان ضمن اشاره به اینکه شهروندان با شهر ارتباط ندارند گفت: هم‌اکنون می‌بینیم که معماری ما به‌سوی معماری رومی گرایش پیدا کرده و از طرف دیگر در بخش‌های مختلف سینما و تئاتر نیز ما نیازمند یک برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم یک شهر خوب با تعامل بین شهروند و شهر ایجاد کنیم.