در جلسه بیست و سوم ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، ملاحظات اجرای طرح‌های تعریف‌شده متناسب با بودجه چهار میلیاردی این ستاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیست و سومین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، با حضور برخی اعضای این ستاد به دو صورت حضوری و مجازی در دبیرخانه این ستاد، مستقر در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

آخرین وضعیت طرح‌های در دست اجرای دبیرخانه

اولین دستور این جلسه، ارائه گزارشی از پیشرفت برنامه‌های مصوب ستاد با توجه به بودجه چهار میلیاردی آن بود. در این بخش، ابتدا وضعیت سامانه ویژه حفظ قرآن کریم برای اعضا تشریح و اعلام شد این سامانه در مرحله تهیه «RFP» قرار دارد. در این بخش، همچنین گلایه‌هایی در مورد پاسخ ندادن دستگاه‌ها به تعاملات در مورد این سامانه مطرح و اعلام شد به جز وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما، هیچ دستگاه دیگری به مکاتبات صورت گرفته برای اعلام نظرات در مورد سامانه حفظ قرآن پاسخ نداده‌اند.

در نهایت نیز مقرر شد «RFP» سامانه حفظ قرآن کریم برای اعضای ستاد ارسال شود تا نظرات نهایی خود را حداکثر تا پایان هفته بعد اعلام کنند و بعد از آن تا پایان تیرماه، این سامانه به مناقصه گذاشته شود.

در دستور اول این جلسه، همچنین بحث تفاهم‌نامه بین ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و معاونت پژوهشی وزارت آموزش و پرورش برای اجرای مأموریت‌های محوله، مطرح شد. این ستاد حدود ۳۵۰ میلیون تومان بودجه برای معاونت پژوهشی وزارت آموزش و پرورش برای اجرای تفاهم نامه‌های صورت گرفته در نظر گرفته است. این تفاهم‌نامه برای معاونت مربوطه ارسال شده، اما هنوز به امضا نرسیده است. بر همین اساس، تا روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه مهلت داده شد تا تفاهم‌نامه صورت گرفته امضا شود، در غیر این صورت تصمیم دیگری که مبنی بر واگذاری این تفاهم‌نامه است، اتخاذ خواهد شد.

بررسی در زمینه دوره‌های تربیت معلم حفظ قرآن

در ادامه بررسی دستور اول این جلسه، به موضوع دوره‌های تربیت معلم حفظ قرآن کریم نیز اشاره شد. این دوره‌ها یک میلیارد و دویست میلیون تومان بودجه دارد و دستگاه‌های مختلف بر اساس سهمیه‌ای که برای آنها در نظر گرفته شده است، ملزم به تربیت تعداد خاصی معلم حفظ قرآن کریم هستند.

در این بخش، هر کدام از اعضای حاضر و برخط به بیان نظرات خود در مورد این دوره‌ها پرداختند. از جمله مهم‌ترین مباحثی که مطرح شد، پررنگ شدن بحث نظارت‌ها بر برگزاری این دوره‌ها، برگزاری آزمون‌ها به صورت متمرکز (اعزام ممتحن از سوی دبیرخانه و با هماهنگی دستگاه)، برگزاری دوره‌های کارآموزی و … بود. در نهایت نیز برگزاری آزمون‌ها به صورت متمرکز به تصویب رسید. همچنین در این بخش اعلام شد حداقل قبولی هر دوره از سوی هر دستگاه باید ۸۰ درصد باشد تا بودجه مربوط به این بخش را دریافت کنند.

مهلت پایانی ستاد به صدا و سیما

بخش دیگری از بررسی دستور اول بیست و سومین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان بودجه به سازمان صدا و سیما (شبکه قرآن و معارف سیما) برای ساخت ۱۰ کلیپ در مورد تبلیغ و ترویج حفظ قرآن کریم در جامعه و سرگردانی این بودجه به خاطر تعلل نهاد مسئول انجام این پروژه اشاره شد. با توجه به اینکه تاکنون صدا و سیما و شبکه قرآن پاسخی به ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم برای اجرای برنامه‌های مربوط به حفظ قرآن نداده است، تا روز ۱۵ تیرماه به این سازمان فرصت داده شد تا اگر نظرات خود را ارائه ندهد، بودجه مذکور در جای دیگری هزینه شود.

در بخش دیگری از این جلسه، به دستور دوم که «ارائه گزارش جمع‌بندی گزاره‌های مؤثر در طرح ملی حفظ قرآن کریم» بود، پرداخته شد. در نهایت مقرر شد با توجه به اولویت داشتن موضوع و اهمیت آن، این جلسه در اولین فرصت برگزار شود تا تحلیل محتوای صورت گرفته مبنای برخی تصمیم‌گیری‌ها قرار بگیرد.

اضافه شدن دیپلم علوم قرآنی به ساختار آموزشی

در بخش دیگری از این جلسه، مباحثی مطرح شد که از جمله آنها می‌توان به ارائه پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای برای بررسی بیشتر این طرح، بررسی کارشناسانه‌تر طرح در جلسات ستاد، ارائه طرح بعد از استقرار دولت جدید و … اشاره کرد. همچنین در این بخش از سوی فخرالدین اسماعیلی، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد اضافه شدن دیپلم علوم قرآنی به ساختار آموزشی کشور و تعریف سرفصل‌های خاص برای آن ارائه شد.

در نهایت و پس از طرح مباحث مختلف، مقرر شد تا حداکثر در ۱۰ روز آینده، این طرح به صورت تشریحی‌تر و شفاف‌تر در دو بخش شکلی و محتوایی بازنویسی شود تا از طریق ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن و مکاتبه با کمیسیون آموزش عمومی، مورد پیگیری قرار بگیرد.

فعالیت‌های حوزه علمیه در راستای تشویق به حفظ قرآن

چهارمین و آخرین دستور بیست و سومین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، ارائه گزارشی از فعالیت‌های حوزه‌های علمیه برادران بود که از سوی حجت‌الاسلام سیدحسن حسینی، مدیر قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه کشور ارائه شد.

بحث حفظ قرآن در پذیرش در حوزه‌های علمیه به عنوان یک امتیاز محسوب می‌شود و در مراکز تخصصی تفسیر نیز علاوه بر داشتن امتیاز شرط پذیرش نیز هست. حفظ در حوزه‌های علمیه، شامل حفظ شش ساله، حفظ چهار ساله، حفظ سه ساله و حفظ موضوعی قرآن کریم دایر شده است. همچنین در دوره رسمی پایه یک و دو نیز جز ۲۹ و ۳۰ قرآن حفظ می‌شود.

در حال حاضر تعداد مدارس حفظ حوزه‌های علمیه ۵۵ مدرسه است که ۲۵ مدرسه دارای مجوز است و بقیه در حال فعالیت آزمایشی هستند. همچنین بر اساس آخرین آمار، تعداد حفاظی که در این مدارس حضور دارند، بیش از ۱۳۰۰ نفر است.