به نظر می‌رسد پادشاه اردن پیام تبریکی به رئیس جمهور منتخب ایران فرستاده است و در آن شخصاً پیروزی او را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفته است. او همچنین پیشرفت برای ملت ایران آرزوکرده است.

خبرگزاری مهر؛ گروه بین‌الملل: روزنامه رأی الیوم انگلستان در مقاله‌ای با اشاره به پیام تبریک پادشاه اردن به رئیس جمهور منتخب ایران نوشت: از اشاره به «گردشگری دینی. ملک عبدالله دوم پیام تبریک به رئیس جمهور منتخب ایران ارسال کرد.

گشایش حساب شده روابط اردن با محور مقاومت «در راه» است و اتخاذ گام‌هایی برای «تبادل سفیر» پیش بینی می‌شود.

۱- به صورت غافلگیرکننده‌ای و تنها چند روز بعد از دیدار سه جانبه بغداد و ظهور پادشاه اردن در مرقد صحابی پیامبر در جنوب این کشور اعلام شد که او پیام تبریکی به رئیس جمهور منتخب ایران ارسال کرده است و این خبر کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت .

۲- به نظر می‌رسد پادشاه اردن پیام تبریکی به رئیس جمهور منتخب ایران فرستاده است و در آن شخصاً پیروزی او را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفته است. او همچنین پیشرفت و شکوفایی برای ملت ایران آرزو کرده است.

۳- ارسال این پیام تبریک بعدازظهر روز شنبه اعلام شد و در راستای تنظیم شرایطی صورت می‌گیرد که احتمالاً طی آن به زودی ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور امکان‌پذیر می‌شود. روابطی که سال‌ها است میان دو کشور به حالت تعلیق درآمده است.

۴- محافل پیگیر موضوع روابط اردن با عراق و ایران و معادلات منطقه‌ای می‌گویند امان برای اعزام سفیر به دمشق برنامه‌ریزی می‌کند و احتمالاً درصدد معرفی سفیر جدید خود در ایران در چارچوب این رویکرد جدید و در سایه جهت‌گیری امان برای حمایت از مصطفی کاظمی است.

۵- احتمالاً وزارت امور خارجه اردن اکنون در حال بررسی معرفی سفیر اردن در تهران است یعنی اقدامی که سال‌ها است به تعویق افتاده است و سفیری را معرفی کند که جانشین عبدالله ابورمان شود که بیش از پنج سال است که به محل کار خود نرفته است.

۶- در این راستا احتمال می‌رود روابط اردن با کشورهای محور مقاومت هرچند اندک، به تدریج و با روندی آهسته به سمت بهبودی برود. این در حالی است که به نظر می‌رسد نبود ارتباط و تماس میان مقامات بلندپایه اردن و عربستان احتمالاً به شکلی از گشایش روابط دیپلماتیک و سیاسی این کشور با سوریه و عراق منجر شود. به ویژه اینکه منافع تجاری و اقتصادی اردن با عراق ایجاب می‌کند پاسخ مثبت دادن به درخواست قدیمی ایران یعنی معرفی سفیر اردن در تهران مد نظر قرار داده شود.

۷- هم زمان پادشاه اردن در نشست‌های خود پشت درهای بسته از نیتش برای فراهم کردن حمایت ویژه از عراق و سوریه در گفتگوهایش با رئیس جمهور آمریکا سخن گفته بود. گفتگوهایی که دو هفته آینده صورت خواهد گرفت.