وزیر خارجه روسیه با تاکید بر لزوم حل مسئله میانمار از طریق گفتگو، حمایت مسکو را از رویکرد غیر مداخله جویانه «آ سه آن» اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو از رویکرد اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) جهت حل و فصل اوضاع در میانمار حمایت می کند چرا که اعضای این اتحادیه در رد دخالت ها و تحریم های خارجی که فقط بحران را وخیم تر می کند، متفق القول هستند.

لاوروف گفت: رهبری آ سه آن در باب مسئله میانمار از حمایت های بدون پیش شرط روسیه برخوردار است. فراهم سازی واتخاذ توافق پنج موردی که به لطف تلاش های جمعی اعضای آ سه آن حاصل شده، هماهنگ و هم راستا با مواضع روسیه است. ما کاملا معتقدیم خشونت ها باید پایان یابد و تمامی طرف های درگیر نیز باید جهت ایجاد گفتگو برای دست یابی به ثبات و صلح داخلی، از خود خویشتنداری نشان دهند.

وی با تاکید بر اینکه موضع روسیه و آ سه آن در قبال رد تحریم های یکجانبه، گفتمان تهدید و تلاش برای دخالت در امور داخلی میانمار، یکسان است؛ افزود: ما معتقدیم این قبیل سیاست ها که منجر به قطبی تر شدن بیشتر جامعه و تشدید اختلافات داخلی می شود در ذات خود ویرانگر و منفی هستند.

لاوروف در ادامه اضافه کرد: ما نسبت به تلاش های بی وقفه برخی کشورها که می خواهند از نهادهای چند جانبه از جمله سازمان ملل برای افزایش تقابل در گفتگوهای مربوط به مسئله میانمار استفاده کنند، دیدگاهی منفی داریم.

وی همچنین در پایان با اشاره به حل و فصل مسئله میانمار از طریق گفتگو افزود: به نظر ما مهم است که داخل آ سه آن تماس های متعدد بسیاری شامل دیدارهای رو در رو با نمایندگان رسمی میانمار برقرار شده است. ما معتقدیم که تصمیم احتمالی آ سه آن مبنی بر انتصاب نماینده ای ویژه برای رسیدگی به مسائل میانمار به ایجاد انگیزه در راستای همکاری مشترک جهت حل وضعیت موجود منجر خواهد شد.

کشور میانمار از یکم فوریه سال جاری با کودتای سران ارتش این کشور شاهد سقوط دولت «آنگ سان سوچی» رهبر غیر رسمی خود بود که با بروز ناآرامی و اعتراض‌ها در بخش‌های مختلف این کشور ۵۳ میلیونی همراه شد. در حال حاضر، کشورهای غربی می کوشند به شیوه ناکارآمد اعمال تحریم، مسئله را حل و فصل کنند حال آنکه آ سه آن راه تعامل و مذاکره را برای آرام کردن اوضاع در میانمار در پیش گرفته است.