گرگان- رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گلستان گفت: اگر نتوانیم مشکلات توتون کاران را برطرف کنیم ممکن است سرنوشتی مشابه پنبه در انتظار این ظرفیت گلستان باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین طلوعیان پیش ازظهر سه شنبه در جلسه بررسی مشکلات توتون کاران استان گلستان اظهارکرد: توتون ظرفیت بسیار خوبی برای گلستان بوده که باید رشد و توسعه آن را با جدیت بیشتری پیگیری کنیم.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گلستان گفت: توتون تولیدی استان بسیار باکیفیت و برند است و ارزش افزوده بالایی دارد.

وی افزود: اگر نتوانیم مشکلات این حوزه را برطرف کنیم ممکن است سرنوشتی مشابه پنبه در انتظار این ظرفیت استان باشد.

طلوعیان گفت: طولانی شدن فرآیند صدور مجوزها که در سطح ملی انجام می شود، نیاز کشاورزان به نقدینگی، تامین نهاده ها، بذر و کود از جمله مشکلات این بخش است.

به گفته وی، قیمت تضمینی توتون هم از جمله مسائل و مشکلات مهم این حوزه است که کشاورزان به آن معترض هستند.

طلوعیان افزود: تربیت کارشناسان زبده که کمیسیون های خرید را مدیریت می‌کنند از جمله مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مشکلات توتون کاران استان حل می شود

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: شرکت دخانیات استان باید مشکلات توتون کاران استان را حل کتذ.

رمضانعلی سنگدوینی افزود: یکی از مهم ترین مشکلات توتون کاران استان این است که دخانیات به قرارداد خود به صورت کامل عمل نمی کند.

وی گفت: شرکت دخانیات باید مطابق قرارداد خود عمل کرده و قیمت خرید تضمینی توتون هم باید هر چه سریع تر اعلام شود.

سنگدوینی افزود: دخانیات اگر نمی تواند توتون کشاورزان را با قیمت مناسب بخرد باید به آنها اجازه دهد تا اگر مشتری دیگری با شرایط بهتری داشتند توتون تولیدی خود را بفروشند.