رشت- مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به قطعی برق بدون اطلاع رسانی، گفت: قطعی ها سبب افزایش ضایعات، هزینه و کاهش کیفیت تولید محصولات می شود.

قاسم جوادزاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه عمده صنایع تبدیلی و غذایی کوچک و متوسط هستند، اظهار کرد: این صنایع با ظرفیت‌های کمتر و به صورت فصلی و بیشتر در قطب‌های کشاورزی فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه این صنایع به شدت متکی بر وجود و سرعت تبدیل این مواد اولیه هستند، افزود: هرگونه قطعی یا بروز نوسانات برق در این کارخانه‌ها از جمله کارخانجات چای، سردخانه‌ها و شالیکوبی ها به شدت می‌تواند هزینه و ضایعات را بالا ببرد.

جوادزاده با اشاره به اینکه در خیلی از موارد این کارخانه‌ها توان یا توجیه فنی اقتصادی برای خرید ژنراتور را ندارند، ادامه داد: این موضوع باید حتماً به شکل کوتاه مدت و درازمدت در برنامه‌های حمایتی مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی در ساعات پیک مصرف برق است، اضافه کرد: باید با برنامه ریزی صورت بگیرد و زمان قطعی برق از قبل به واحدهای تولیدی و صنعتی توافق شده و اعلام شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی گیلان تأکید کرد: در صورت عدم توجه به این موضوع در واحدهای تولیدی صنایع غذایی و تبدیلی، مواد اولیه در مرحله ساخت دچار ضایعات و مشکلات بهداشتی می‌شوند.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی هزینه‌های مختلفی از جمله حقوق و دستمزد کارگران، هزینه‌های مالیاتی و تأمین اجتماعی را پرداخت می‌کنند، ادامه داد: در زمان قطعی برق این هزینه‌ها متوقف نمی‌شوند و تولیدکنندگان مجبورند با پایان هر ماه هزینه‌های مذکور را پرداخت کنند.

جوادزاده افزود: علاوه بر موارد فوق در زمان قطعی برق و نوسانات ناشی از آن بسیاری از دستگاه‌ها و قطعات و سیستم‌های الکترونیکی و الکتروموتورهای ماشین آلات دچار آسیب شده و در شرایط تحریم، امکان تهیه و جایگزینی آنها بسیار هزینه بر، دشوار و زمانبر است.

وی اضافه کرد: ضرر و زیان ناشی از قطع برق واحدهای تولیدی و صنعتی بسیار هنگفت بوده و تولیدکنندگان را با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو کرده که عمده‌ترین آن افزایش هزینه‌های تولید است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی گیلان افزود: غذایی که در یک کارخانه تولید می‌شود باید بتواند الزامات بهداشتی لازم را رعایت کند که عمل به آنها بدون داشتن برق امکان‌پذیر نیست، بنابراین از دولتمردان، مسئولین و مدیران اجرایی دست اندرکار در حوزه برق و انرژی انتظار می‌رود که قبل از قطع برق، به تولیدکنندگان اطلاع‌رسانی کنند تا بتوانند تدابیر لازم را اتخاذ کنند.