گرمسار- عضو هیئت رئیسه مجلس دهم، گفت: تغییراتی که در آئین نامه مجلس داده شده فرصت را به رئیسی می دهد تا در زمینه معرفی کابینه قوی و حرکت به سمت تعالی، بهتر گام بردارد.

غلامرضا کاتب در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه طبق ماده ۲۰۲ آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از مراسم تحلیف، اسامی وزرای پیشنهادی هر وزارتخانه و برنامه کلی هر کدام به همراه سوابق و سمت‌های علمی و اجرایی قابل استناد را به مجلس تسلیم کند، تاکید کرد: برای تخصصی کردن و کارآمدی بیشتر دولت که بتواند نقش مؤثری در رشد و تعالی کشور داشته باشد تغییرات بسیار مفیدی در نحوه معرفی کابینه و فرایند آن در مجلس دهم صورت پذیرفت.

وی با بیان اینکه این تغییرات می‌تواند به حجت‌الاسلام رئیسی کمک کند تا در معرفی کابینه هماهنگ، همدل، متخصص و مردمی که بتواند پاسخگوی مطالبات مردم عزیز باشد گام بردارد، افزود: در سنوات گذشته بررسی صلاحیت، انطباق مدارک و سوابق وزرای پیشنهادی و واکاوی برنامه‌های آنها صرفاً در کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مورد رسیدگی قرار می‌گرفت و گزارش نهایی بررسی توسط کمیسیون در صحن ارائه نمی‌شد این موضوع سبب می‌شد تا هر یک از نمایندگان در صحن علنی برای وزیر پیشنهادی مواردی را مطرح کند که بدون بررسی قبلی برای نظام و کشور هزینه ایجاد کند.

مردمی بودن و کارآمدی ۲ ویژگی بزرگ

رئیس کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس دهم ادامه داد: با تغییرات انجام شده در آئین نامه همه مستندات و مدارک قبلاً در کمیسیون‌های تخصصی مورد رسیدگی دقیق قرار می‌گیرد و سخنگوی کمیسیون موظف به گزارش نهایی آن در صحن علنی است و دیگر هیچ ابهامی باقی نمی‌ماند.

کابت با بیان اینکه این موضوع برای بررسی همه جانبه و ابهام زدایی و همچنین جلوگیری از هتک حرمت و آبروی وزرای پیشنهادی مفید خواهد بود، ابراز داشت: در آئین نامه جدید، شرط داشتن مدرک تحصیلی مرتبط و سوابق تجربی مربوطه برای وزرای پیشنهادی منظور و در نتیجه برای کارآمدی و نقش آفرینی در پیشبرد اهداف دولت ملی و ایران قوی که مد نظر رئیس جمهور منتخب است، مؤثر خواهد بود.

وی افزود: این اصلاح آئین نامه‌ای می‌تواند حجت الاسلام رئیسی را در انتخاب وزرا با داشتن دو ویژگی مهم مردمی بودن و کارآمدی کمک کند و امکان تحقق برنامه‌های دولت سیزدهم و برآوردن نیازها و تقاضاهای انباشته شده مردم را فراهم کند.