به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در وبینار بینالمللی «نقش مراکز علمی و فرهنگی در تقریب مذاهب اسلامی» که به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به اینکه اسلام حنیف مسلمانان را برادران یکدیگر خوانده وبا این کار ارتباط عاطفی بین مسلمانان را استحکام بخشیده است، اظهار داشت: برادری اقتضا میکند که صلح و اصلاح میان افراد وجود داشته باشد چنانکه خداوند میفرماید: «انما المومنون اخوة فأصلحوا بین اخویکم».
وی با اشاره به تاریخچه تأسیس الازهر مصر اظهار داشت: الازهر در تاریخ خود ثابت کرده است که در تحقق وحدت و برادری پیشگام بوده است. بی شک مؤسسات بزرگ دینی مانند الازهر، الزیتونه تونس، حوزههای علمیه نجف اشرف و قم این توانایی را دارند که اگر آزادی عمل و امکانات داشته باشند، نقش مؤثری در ایجاد فرهنگ تقریب و وحدت ایفا کنند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: دعوت به تقریب مذاهب اسلامی به معنی ذوب شدن در مذاهب دیگر و تبدیل شدن به یک مذهب نیست بلکه مفهوم تقریب، تلاش برای همزیستی مذاهب با یکدیگر بدون تعصب و دشمنی است.
وی تصریح کرد: بهترین روش عملی برای مقابله با برداشتهای غلط و نادرست در مذاهب مختلف، گفتگو است. زیرا گفتگو و دیدار مستقیم میتواند نزاع بین مذاهب مختلف را که هیچ توجیهی ندارد برطرف کند و دیدگاه الازهر شریف در گفتگو با دیگران، بر اساس ضوابط مشترک بین همه انسانها ست تا بتوانند با تقریب به یکدیگر اختلافات خود را به روشی انسانی مدیریت کنند
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در خصوص تجربیات الازهر مصر در تقریب مذاهب اظهار کرد: مصر تجربه ارزشمندی در تقریب مذاهب اسلامی دارد و در دهه چهل قرن گذشته مجمع تقریب مذاهب اسلامی در مصر تأسیس شد که ویژگی آن توجه به ویژگیهای مذاهب اهل سنت و شیعه امامیه بود. تفکر تقریب پس از تأسیس دارالتقریب مصر تقویت شد و به دنبال آن شیخ محمود شلتوت که امام اکبر لقب گرفته بود، فتوایی در رسمیت مذهب شیعه امامیه صادر کرد. دارالتقریب همچنین نخستین شماره مجله «رسالة الاسلام» را در سال ۱۹۴۹ میلادی منتشر کرد و تا سال ۱۹۷۲ میلادی ۶۰ شماره از این مجله منتشر شد. در آن زمان دایرة المعارف فقهی نیز با تکیه بر مذاهب اسلامی هشتگانه یعنی جعفری، زیدی، اباضی، ظاهری و مذاهب چهارگانه اهل سنت انتشار یافت. در سال ۲۰۰۶ میلادی الازهر کار دارالتقریب را از سرگرفت و شیخ محمود عاشور، رئیس الازهر در این زمینه گفت: وظیفه دارالتقریب از بین بردن شکاف میان امت اسلامی و تقریب است چرا که اختلاف میان شیعه و سنی اختلاف فقهی است و به روابط میان آنها ضربهای وارد نمیکند.
دکتر شهریاری در ادامه خاطرنشان کرد: این دیدگاه اکنون در شیخ احمد الطیب، شیخ کنونی الازهر نیز موجود است و او میگوید: شیعیان برادران مسلمان ما هستند و فتوای مشهور و روشنی از شیخ محمود شلتوت درباره تقریب و وحدت میان شیعه و سنی وجود دارد. مشکلات ما در زمینه مسائل مشخصی است که برخی با توهین به مقدسات صورت میدهند.
وی به فتوای حضرت آیت الله خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تحریم اهانت به مقدسات اهل سنت نیز اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب نیز اهانت به مقدسات مذاهب شیعه و اهل سنت را حرام دانستند. شیخ الازهر نیز در پاسخ به نامه اینجانب، بر رابطه میان علمای ایران و مصر تاکید کرده و از ادامه این ارتباط استقبال کرده است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه به برخی نکات درباره رابطه میان حوزه علمیه قم و دانشگاه الازهر مصر اشاره کرد و گفت: آنچه درباره این دو مؤسسه علمی مطرح است آن است که رابطه و همکاری مستحکم میان آنها میتواند نتایج مفیدی در جهان اسلام و برای مسلمانان جهان داشته باشد. از جمله مبارزه با تروریسم و مبارزه با افراط گرایی و تکفیر و ترور و جلوگیری از جنگ و حل اختلافات میان کشورهای اسلامی و تقویت همکاری برای جلوگیری از اهانت به مقدسات مذاهب مختلف و نشر اکاذیب علیه مذاهب دیگر و مقابله با شبکههای رسانهای که تفرقه و اختلاف میان مذاهب را نشر میدهند. همچنین تقویت گفتگو میان مذاهب اسلامی و تبادلات علمی و تحقیقی و زیارت اماکن مقدسه و گردشگری دینی و مذهبی.
وی در ادامه ابراز تأسف کرد که برخی از علما از نظام سلطه در جهان پیروی میکنند و تلاش میکنند که میان امت اسلامی تفرقه ایجاد کنند. این امر با آیات قرآن و سنت رسول اکرم صلی الله علیه و آله تناقض دارد و علمای حوزه علمیه قم و الازهر وظیفه دارند این گروه از علما که در مذاهب مختلف وجود دارند را نصیحت کنند و علمایی که از دولتهای بیگانه یا افراطی حمایت میکنند را رسوا سازند.